Fråga: Vad händer med mitt nummer vid operatörkonkurs?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av thehero, 28 jun 2019.

  1. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    924
    Mottagna gillanden:
    657
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Ponera detta scenario.
    Jag har mitt sedan årtionden gamla nummer hos den mindre "virtuella" mobiloperatören TeleTomte sedan ett par år. Sedan går denna mobiloperatör i konkurs p.g.a. dåliga investeringar eller 10 kg guld till alla anställda i bonus eller vad som helst..... vad händer då med mitt nummer? Är det för alltid förlorat eller är det säkrat liknande en "insättningsgaranti" inom bankvärlden?
    Någon som vet?
     
    Kristy gillar detta.
  2. Pernilla

    Pernilla Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2013
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    163
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Info:
    Ej operatörslåst
    Telefon 2:
    Huawei P30 pro
    Har du provat att flytta numret till en annan operatör?
     
  3. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    924
    Mottagna gillanden:
    657
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Förstår inte frågeställningen. Detta var ett hypotetiskt scenario om vad som skulle hända om en sådan situation inträffar.
     
  4. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 508
    Mottagna gillanden:
    1 576
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Nummerna ligger hos PTS egentligen, det är dem som fördelar nummerna till operatörerna, så när ett bolag konkursar så kan du begära nummerflytt till en ny operatör och på sådan sätt kommer PTS tilldela det nummer till den nya operatören.
     
    R3b0rn, night77, Kristy och 1 annan gillar detta.
  5. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Vet du hur man begär nummerflytt genom PTS? Gör man det det via en ny operatör, eller måste man själv kontskta PTS ?
     
  6. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 508
    Mottagna gillanden:
    1 576
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Du måste se till så en annan operatör gör kontakten med PTS, detta är för kunna bekräfta ditt nummer, oftast sker det genom den nya operatören skickar ut ett SMS till nuvarande nummer med en kod för bekräfta förflyttningen, vissa operatörer gör det på annat sätt som Fello.se kräver ingen kod bara nummer det har en annan typ av verifikation, antagligen manuell kontroll.

    Privatpersoner har inga avtal med PTS och kan därmed inte begära flytt, då nummerna tilldelas endast operatörer som har licensavtal med PTS, sedan är det operatören i sin tur som tilldelar nummerna när de har fått nummret överflyttad till sig av PTS bruka ta runt 5 arbetsdagar, innan nummret är över i deras nät och den nya operatören kan tilldela dig nummret.

    Så det är bara ta vilken operatör som helst skaffa nummer sedan väljer du bara och bibehålla ditt nuvarande nummer.
     
    R3b0rn, bernard, geobjork och 1 annan gillar detta.
  7. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Alldeles oavsett hur det funkar med PTS sker inte en konkurs från en dag till en annan. Sedan konkursansökan lämnats in pågår med stor sannolikhet någon form av verksamhet (om inte annat avveckling) under en tid och då kan man ju agera och begära nummerflytt.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Post- och telestyrelsen, en powerpoint från 2017:
    https://www.pts.se/contentassets/8837469c4dbf48bcb2fcb4c60950bf29/hantering-av-porterade-nummer.pdf

    Sök efter ordet "konkurs" i dokumentet. Lite oklart vad som menas. Men jag tolkar det som att om en operatör går i konkurs, och användaren inte begär att få fortsätta använda numret och det därför ska återgå till PTS som ett otilldelat nummer, så vill PTS ha möjligheten att flytta numret till en annan nummerserie eller tillbaka till den ursprungliga nummerserien. Dvs något rent internt hos operatörer och PTS, som inte berör vanliga konsumenter.

    Lagen om elektronisk kommunikation (LEK):
    Den som tillhandahåller elektroniska kommunikationstjänster ska se till att en abonnent med nummer ur en nationell nummerplan kan behålla sitt nummer vid byte av tjänsteleverantör. Om abonnenten begär det, ska nummer som används för en sådan tjänst överlämnas till annan för att denne ska tillhandahålla tjänsten. Ett nummer vars sifferstruktur har geografisk betydelse behöver överlämnas endast för tillhandahållande av elektroniska kommunikationstjänster inom samma geografiska område (riktnummerområde).
    Första stycket gäller inte överlämnande av nummer mellan nät som tillhandahåller tjänster till en fast respektive en mobil nätanslutningspunkt.
    Överlämnande av nummer ska ske så snart som möjligt. Den mottagande tjänsteleverantören ska tillhandahålla tjänsten senast en arbetsdag efter det att överlämnandet har skett.
    Regeringen eller, efter regeringens bemyndigande, tillsynsmyndigheten får meddela föreskrifter om på vilket sätt skyldigheterna ska fullgöras och om undantag från skyldigheterna samt får, i enskilda fall, medge undantag från skyldigheterna, om det finns särskilda skäl.



    När konkursansökan är inlämnad och domstol försätter företaget i konkurs, så tror jag att det fortsatt kommer vara möjligt att portera nummer. Rättigheten i lagen om elektronisk kommunikation bör gälla ändå, för företaget existerar ju fortfarande (om än under konkursförvaltares tillsyn istället för ägarnas).

    Men när konkursen är AVSLUTAD, dvs när företaget som gått i konkurs upphör att vara en juridisk person, så kan man inte ställa några som helst krav mot det, och antagligen inte heller åberopa lagen om elektronisk kommunikation. Antagligen kommer alla nummer i en sådan situation återgå till PTS. Jag hade inte velat ha att göra med PTS i en sådan situation, de skulle säkert trilskas något enormt och åberopa regler om nationella nummerplaner och att de inte kan återtilldela nummer de fått i sin ägo hur som helst.

    En mobiloperatör av viss storlek skulle nog kunna räddas genom företagsrekonstruktion. Men en mindre operatör skulle nog kunna dö utan möjlighet att rädda verksamheten. Om det gällde mig så skulle jag portera numret snabbt som attan vid tecken på konkurs, för att vara på den säkra sidan. Förvisso går det ju att vänta och hoppas på företagsrekonstruktion, men den risken vill jag inte ta - tänk vilken ostabil produkt den operatören skulle erbjuda. När som helst kan ju tjänster sluta fungera, för att företaget inte kunnat betala sina räkningar. Eller allra värst, om en virtuell operatör kickas ut från sin moderoperatör - då lägger varenda tjänst av i ett enda svep.

    Om en mobiloperatör inte kan betala sina räkningar så borde det nog framkomma väldigt snabbt, och bli föremål för mediarapportering. Operatörers största utgifter måste väl vara tekniska utgifter, drift och underhåll osv, för att tillhandahålla telefoni- och internettjänster. Så om någon stor räkning inte kunnat betalas eller betalats för sent, så borde man märka det ganska snabbt genom påverkan på telefoni- och internettjänster och säkert mediarapportering. Så jag skulle inte oroa mig för konkurs förrän det finns sådana tecken.

    Någon särskild operatör du är orolig för/ovillig att teckna, med tanke på denna tråden?
    Har det hänt någon gång i Sverige att en operatör gått i konkurs?
    Någon liten virtuell operatör skulle inte förvåna mig iofs, men knappast någon operatör som äger ett eget nät (hoppas jag).
     
    Last edited: 29 jun 2019
    R3b0rn gillar detta.