Fråga: Vad har egentligen folk Rom Manager till?

Diskussion i 'Galaxy Nexus - ROM-filer och utveckling' startad av pimmen, 1 feb 2012.

1. Bazile

Bazile Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    70

MINA ENHETER

Har du fått det att fungera? Det du missade var nog att uppdatera drivsarna och köra fastboot.exe boot recovery.img kommandot när du bootat till bootloadern tror jag

2. Fredmann

Fredmann Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hur fixar man det då?

3. Fredmann

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Har inte haft tid att prova än. Behöver man göra om hela root proceduren igen?

4. Bazile

Mottagna gillanden:
    70

MINA ENHETER

Inte om du har låst upp bootloadern.. Ser du ett öppet hänglås under Google bilden när du startar telefonen? om ja, då räcker det med att starta telefonen i bootloader läge, antingen genom att köra kommandot adb-windows.exe reboot bootloader när telefonen är igång. eller stänga av telefonen och hålla in Volym + / - samt power knappen, även då ska du komma till bootloader. När du väl är här kollar du att din telefon inte har ett gult utropstecken på sig i Enhetshanteraren på datorn, har den inte det så är det bara att köra kommandot Fastboot.exe boot recovery.img , där recovery.img är den recovery image du har i samma mapp som adb-devices... När du gjort detta skall du komma till CWM. Om du inte har ett hänglås på telefon är inte bootloader upplåst, följ då bara Roota din Galaxy Nexus till punkt och pricka så är du klar sedan...Glöm inte att tacka Jedi för en bra guide också!

5. Fredmann

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

hej igen, bootoadern är öppen, det ser jag. men jag fattar inte, fan känner mig helt trög.

6. Fredmann

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

denna följde jag..
    Alternativ 2 - Superboot

Filer att ladda ner:
    Drivrutiner från Samsung (klicka på Software, följt av EXE-ikonen till höger)
    Superboot r3
    Installera drivrutinerna och packa sedan upp r3-galaxynexus-superboot.zip. Koppla nu in telefonen till datorn, öppna mappen r3-galaxynexus-superboot och håll ner tangentbordets shiftknapp samtidigt som du högerklickar på en tom yta i mappen, och välj alternativet Open command window here. I kommandoprompten skriver du:

Kod:
    adb-windows.exe reboot bootloader
    Följ nu bilderna i föregående inlägg för att få ordning på drivrutinerna och fastboot, och lås upp bootloadern.

Allt som återstår är ett enkelt dubbelklick på filen install-superboot-windows.bat, varefter boot.img kommer att installera både su och Superuser.apk.

7. Bazile

Mottagna gillanden:
    70

MINA ENHETER

Jag körde själv med metod 1... Och om det är som du säger att bootloader är uppe då ska det inte vara några problem.. gör så här!

1. Starta telefon normalt och koppla in den i datorn.
    2. öppna mappen r3-galaxynexus-superboot och håll ner tangentbordets shiftknapp samtidigt som du högerklickar på en tom yta i mappen, och välj alternativet Open command window here. I kommandoprompten skriver du: adb-windows.exe reboot bootloader ( när du kör detta kommando kommer telefon att komma till din bootloader)

3. När telefonen är i bootloader har du typ fyra alternativ,Start, Reboot, Recovery samt Power off , här ska du inte välja nånting, utan istället köra kommandot: fastboot-windows.exe devices för att se om din telefon dyker upp med massa siffror, gör den det kör du bara fastboot-windows.exe boot recovery-clockwork-5.5.0.2-maguro.img , när du kör det kommandot kommer telefonen hamna i recovery mode...

8. Fredmann

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag provade det igår och det funkade, men om jag uppfattat det rätt så måste man göra så varje gång man ska in recovery mood. Man ska väl inte behöva koppla in mobilen till datorn varje gång man vill in i recovery mood? Tack igen, Fred

9. Fredmann

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Man ska väl kunna komma in i recovery mood i ROM manager?
    Det var lättare att roota på min desire.

10. Blondyz

Blondyz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Flasha CWM via Rom manager. Sedan när du vill komma åt recovery å stänger du av telefonen helt, håller in vol +, vol -, power.

Sedan finns det ROMs och appar som har genvägar till recovery där du bara behöver trycka på en knapp.

En desire är inte lättare att roota.

11. Bazile

Mottagna gillanden:
    70

MINA ENHETER

Med den metoden som används i rootguiden måste du ha en dator varje gång.. Annars gör du som Blondyz säger och flashar CWM från Rom Manager, finns även en guide på XDA som funkar..

Fredmann gillar detta.
  12. Fredmann

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Ni menar appen ROM manager som finns i Market? Isf har jag redan den. Och i den ska det finnas ett sätt att flasha in clock work manager. I översta allternativett finns det något som heter "installera clock workmod recover" är det den?

13. Blondyz

Blondyz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

CWM Recovery = ClockWorkMod Recovery, och det är den du vill trycka på ja.

Fredmann gillar detta.
  14. Fredmann

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

tack bazile och blondyz, nu funkar det. väldigt tacksam för er hjälp. ha en bra kväll

15. Bazile

Mottagna gillanden:
    70

MINA ENHETER

Inga problem :) och detsamma till dig!