Problem: Vad har hänt, telefon startar ej [video]

Diskussion i 'Xperia Z2 - Allmänt' startad av jwallinder, 11 feb 2016.

  1. jwallinder

    jwallinder Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2014
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Så vad kan ha hänt med min telefon?

    Började med att den helt plötsligt dog. Sedan har den försökt starta om sig själv och av mig,ibland har jag fått slå PIN för sim-kort men den har aldrig kommit igång på riktigt. Efter ett par omstarter så kom det upp "Android system installeras, uppdaterar app 56 av 229". Men mitt i all uppdatering så starta telefon om och uppdateringen fortsatte.

    Nu är den i ett läge att skärmen blinkar till och sedan så tycks den starta om igen. Videon nedan visar väldigt tydligt statusen.



    Hur kan jag göra för att komma ur detta?
     
  2. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Hej!

    Försök att flasha om firmware med Flashtool. Om du inte vet hur det funkar kan du läsa en guide som har gjorts; https://swedroid.se/forum/threads/rom-kernel-flashtool-allt-du-boer-veta.125445/#post-1799519. Fråga om du behöver hjälp :)
     
  3. jwallinder

    jwallinder Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2014
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har ju problem med att enheten inte ens bootar upp, går det ändå koppla upp den mot datorn?
     
  4. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Du borde kunna komma ini recovery-läge om inte annat och kunna göra en återställning därifrån. Vet inte hur man kommer in där med Z2, men det brukar vara nån kombination med power och volym upp eller ner.
     
  5. jwallinder

    jwallinder Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2014
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har provat både upp och ner men inget av det funkar tyvärr :(
     
  6. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    När mobilen är avstängd och du håller ner Volym upp medans du kopplar in USB kabeln lyser det blå LED?
     
  7. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Hade samma problem med min Z3, höll på att bli tokig. Den ville inte boota upp utan bara blinkade som din när jag kopplade in laddaren. Efter att jag tagit bort baksidan på den och felsökt höger och vänster så hittade jag felet av en slump, jag tryckte lite hårdare på batterikontakten som sitter på moderkort och wips den började boota upp som vanligt. Vet inte om du har samma fel som jag men kanske värt att testa om du inte har garanti på den?, har du tappad mobilen eller nått?
     
  8. metallica1981

    metallica1981 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2011
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Håll stänga av kanppen och plus minus i mitten :)
     
  9. jwallinder

    jwallinder Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2014
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tyvärr har jag inte haft möjlighet att kolla om det lyser blått när jag pluggar in USB. Telefonen är inlämnad på reparation, förhoppningsvis ett garantiärende.
     
  10. jwallinder

    jwallinder Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2014
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    TL;DR;
    Telefonen lagad, det var flexkabeln från batteriet som lossnat.

    Long story...
    Telefonen skickades in men verkstan ville inte göra något åt den eftersom baksidan var sprucken. Eftersom jag hade beställt en baksida på ebay och skulle göra bytet själv så kom vi överens om att verkstan skulle skicka tillbaka telefonen, jag skulle byta baksidan och sedan skicka in den igen på reparation. Jag försökte föreslå att dom skulle laga och skicka tillbaka den men utan att sätta på baksidan, den skulle ju ändå bytas. Men det ville dom inte...
    När jag tog av gamla baksidan så märkte jag att en flexkabel från batteriet hängde löst så det var bara att sätta tillbaka den så var telefonen hel igen. Så enkelt var det :)

    Jag tror mina symptom kan förklaras så här?! Eftersom det inte fanns något batteri inkopplat så fick "startupsekvensen" ström från kabeln för att telefonen skulle öht starta upp. Men när telefonen skulle lämna över strömförsörjningen till batteriet så dog den eftersom där fanns inget batteri. Då påbörjades startupsekvensen från kabel igen. Därav beteendet med att den startade om hela tiden.

    case closed.
    Tack ni som bidragit med tips!
     
    Honda gillar detta.