Vad kan det kosta göra hål i väggen?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Skånsk kraft, 22 apr 2021.

  1. Skånsk kraft

    Skånsk kraft Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2016
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Jag ska starta en restaurang snart, har anlitat en kökskonsulent som snart är klar med projekteringen. Vi har tänkt göra två luckor i denna 4m-vägg: en dörröppning/passage på 80-90 cm plus en för maten (den kan vara runt 1,5m bred och kommer beskäras 1,1m från golvet upp till ungefär 2m så runt 1,5m x 90 cm). För denna håltagning behöver jag en firma som sysslar med detta. Jag ska först kontakta hyresvärden som sagt tidigare att de kan hjälpa till med sånt (har andra anpassningar på gång, väntar på beräkning där också) och byggbolaget är ändå på plats ett långt tag till då det bara är halva bostadsprojektet som är färdigställt.

    Jag kommer såklart vända mig till hyresvärden snart men vill först se här om det går att få lite kommentarer kring uppskattad kostnad. Det verkar ju rätt simpelt: ingen bärande vägg vad jag förstår, tunn och liten yta. Den som gör hålet behöver bara göra hålen (lucka och passage). Lister och liknande sköter kökskonsulenten. Vad kan detta kosta?

    Bildalbum:


    View: http://imgur.com/a/Qwuh9Al
     
  2. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 962
    Mottagna gillanden:
    2 091
    Vet du vad det lite för material i väggen? Det ser ut som en reglad gipsvägg men det är omöjligt att avgöra utifrån dina bilder.

    Om det är en sådan vägg så lönar det sig att kolla var reglarna sitter och anpassa hålet efter dem så att ingen regel behöver kapas.

    Om det är en trävägg behöver man inte ta sådana hänsyn, om det är betong så är det i fallen "bara" att såga hål.

    Är det en murad vägg så kan det bli mycket krångligare beroende på brukets skick.

    Ta dit en lokal hantverkare och be dem kolla, alternativt ta en borrmaskin och borra hål rakt igenom väggen för att kolla vad det är för material och hur svårt det är att borra.
     
    ajo.lill, Skånsk kraft och Kristy gillar detta.
  3. Skånsk kraft

    Skånsk kraft Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2016
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Jag har inte tillgång till lokalen ännu men det är definitivt inte betong. Jag får se vad hyresvärden säger längre fram då och i andra hand en lokal hantverkare. Detta kommer dröja tills kökskonsulenten är klar.
     
    Heleg gillar detta.