Vad kan man göra med NFC-taggar? NFC-noob...

Diskussion i 'Allmänt' startad av daspunner, 14 dec 2018.

  1. daspunner

    daspunner Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Tja!

    Vad kan man göra med NFC-taggar?

    Det här skulle jag vilja göra: Min Huawei P20 pro är alltid ansluten till trådlöst handsfree. Skulle i bilen vilja sätta en tag på strategiskt ställe och sedan dra telefonen emot. Då skall den koppla ner mitt portabla handsfree jag nyss nämnde för att sedan koppla upp bilens till bluetooth som går till ljudanläggningen i bilen. Possible?

    Sen undrar jag om alla NFC-taggar man köpa online är likadana eller finns det sånna som kan en sak och vissa som kan en annan? Och visst är det med hjälp av telefonen man programmerar dem med, eller behöver jag ytterligare hårdvara för detta?


    /D
     
  2. Fredrik_Spindel

    Fredrik_Spindel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2010
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2
    Du kan skriva info till taggar från telefonen om taggen inte är skrivskyddad. Det finns dessutom olika typer av taggar.

    Det var länge sedan jag sysslade med NFC-taggar men om det fungerar likadant nu så är det oftast bara så att telefonen läser taggens ID och så använder telefonen en (inbyggd eller nedladdad) app för att utföra kommandon baserat på vilken tagg som känns av. I princip känner telefonen av ett ID, appen utför därefter valda åtgärder, ex. de du nämner. Men det gäller att hitta rätt app för rätt ändamål.

    Jag vet att Sony hade en egen app som du kunde lägga in uppgifter baserat på avkänd tag, eventuellt fungerar Tasker (som till så mycket annat).

    Hoppas jag kunnat knuffa dig lite i rätt riktning.
     
  3. daspunner

    daspunner Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Ah, tasker dyker upp igen. Fick rådet att använda tasker i ett annat spörsmål häromdan. Beställde hem ett gäng taggar nyss. Blir till o sätta sen in tasker iaf då. Verkade halvkrångligt men det kanske bara som det verkade.
     
  4. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Tasker eller Automate, personligen tycker jag att Automate erbjuder en bättre översikt i och med den grafiska gränssnittet när man programmerar. Men Tasker har nog större supportskara/användare då det var den första stora appen.