Vad kan man ha ZTE Light till?

Diskussion i 'ZTE' startad av perakesson, 11 feb 2012.

  1. perakesson

    perakesson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2010
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Hej alla!
    Jag är prylnörd. Jag har 2 st ZTE Blade o älskar fixarna från kallt_kaffe. Men jag undrar vad man ska ha en 7-tums platta till.

    Exempel, ordbehandling:
    För 3 år sen hade jag en EeePC 900 som resekrivmaskin, funkade bra med 9tumsskärm och Ubuntu. Numera är min reseskrivmaskin en EeePC 1008, det är bekvämare att skriva på fullsize-tangentbord. Jag tycker även det är ok att skriva med softkeys på iPad för den är 10 tum med motsvarande brett tangentbord. Men ZTE Lite med 7 tum, hur skriver man då text? Med pekfingrarna?
    Ordbehandling var bara ett exempel. Men hade jag en platta, skulle jag vilja kunna göra allt det jag redan gör med en netbook.

    Alltså, vad ska man ha en 7-tums platta till om man redan har en smart-telefon? Jag är tacksam för alla förslag, exempel o tips.
     
  2. no1daag

    no1daag Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Använder min som telefon(tattoo som backup när jag inte vill ha så stor), epost,musik (grooveshark o Google musik),Gps, kalender(slängt min filofax ) ,skriver mina bloggar via wordpress, sociala kontakter, surfar, söker efterinformation, läser böcker(lånar på biblioteket ,kanon bra tjänst) och lite till. Skriver inga långa dokument men en del blir det. 7" är lagom stor att ha med sig. Kunde tänka mig ett tangentbord i ett "filofaxfodral för kunna skriva men det blir det kanske om det blir en kraftfullare senare. Som du ser så finns det otaliga användningsområde till lighten sen vet jag ju inte vad du har för smartphone. Men jag är förtjust i min lilla sekreterare ;--)
     
    perakesson gillar detta.
  3. perakesson

    perakesson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2010
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    tack no1daag!
    Smartphones: Jag har iPhone genom jobbet o ZTE Blade privat så där är jag mättad.
    Att läsa böcker kanske funkar...
    På min 10-tums netbook tycker jag det är svårt att läsa PDF, för liten skärm för att få överblick. Men ebok i tex formatet epub kanske funkar på små skärmar...

    Får jag fråga vilket OS du använder? Skaffar jag en Light, så vill jag nog lägga in CM7 eller ICS.
     
    Last edited: 12 feb 2012
  4. no1daag

    no1daag Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Kör kallt-kaffes underbara CM7. På ICS fungera ju inte telefoni.
    Böcker fungera utmärkt på lighten är ju stor som en pocketbok. Är lat o bekväm smålänning så lighten är ju perfekt för mig. Löser mina behov på ett billigt sätt.
     
  5. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Frågan är väl snarare vad man inte kan använda sin Light till...

    - Skära bröd
    - Slå i spikar

    - Skämt åsido, min första rekommendation till dig är att du tar och läser igenom de trådar som finns i den här forumdelen. Jag vet att det är bekvämt att bara skjuta en fråga (gör det själv lite för ofta) men det har omnämnts ganska ofta vad folk använder sina plattor till.

    Eftersom jag är på gott humör idag ska jag - ovanstående till trots - tala om vad jag använder min light till:

    Karta - var till London en långhelg förra året, och då var den helt underbar att använda tillsammans med Google Maps. Finns det några Starbucks i området? Hur långt dit? Visst - funkar i mobilen också, men det är ju skillnad på en Desire som jag har med dess 3,7" och 7" som Light-en har.
    (Upplever för alldel samma problem här i Barcelona där jag bor också, men här får man lite mer hjälp av geografin runtomkring)
    Böcker - har nämnts tidigare i tråden, men det tål att nämnas igen. Jag själv läser en hel del böcker på min light. Plöjde exempelvis mig igenom en 11 böcker lång "serie" på ett par veckor (epub) och jag håller just nu på att försöka uppdatera min A+ Certifiering via pdf-bok.
    TV-serier - innan min Light såg jag mycket tv på min Desire. Men återigen - 7" slår 3,7" alla dagar. Blir minst ett avsnitt om dan.
    GPS-navigering - Sygic funkar riktigt bra i plattan.
    NFS Shift - En dröm att köra racing på 7"

    Vad mer? Allt annat jag gjorde innan på min Desire som faktiskt blir så mycket trevligare i 7". E-post, surf, musik, bildvisare (sambons föräldrar gillar att se bilder på dottern på plattan) etc. etc.

    Som sagt - säg vad den inte är bra till?
     
    perakesson gillar detta.
  6. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Appen jag spenderar mest tid i på min surfplatta är utan tvekan Google Reader, RSS-nörd som jag är. Och Read It Later. Två ypperliga appar som jag nog skulle ha väldigt svårt att klara mig utan på min surfplatta.
     
    perakesson gillar detta.
  7. perakesson

    perakesson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2010
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Tack alla!
    Jag har nu följt gosas råd och läst igenom alla trådar här, samt några på ett engelskspråkigt forum. Det finns inte så mycket info. Det verkar nästan som att de flesta ZTE Light (V9) gått till Sverige, inget ont i det.
    Jag är fortfarande villrådig. ICS ska ju vara anpassat för plattor, men jag tvivlar på att det går att göra ens en bråkdel av filhanteringen som finns i Ubuntu/Windows/MacOS, trots att Android är baserat på Linux.

    Här är mer saker till jag vill kunna göra:

    1. Jag vill enkelt kunna mounta utdelade kataloger på min Windows-server, för att tex spela upp filmer i divx-format. Hur funkar det? Jag googlar på "android mount samba file server" och visst finns det appar (t.ex. ASTRO SMB Module) som säger sig kunna mounta med åtminstone läsbehörgihet. Har nån provat detta? Konstigt att det ska behövas extra app för att mounta en server, det är ju inbyggt i Linux.

    2. Kan jag ansluta en extern USB-hårddisk, så att plattan når dess filer? Jag misstänker att det blir problem med strömförsörningen till plattan, som jag tror laddas via microusb. Den externa usb-disken kan jag dock ge ström via förgrenad USB och nätadapter.

    3. Vilka appar kan spela upp en vanlig film som är ca 2gb stor, utan att behöva konvertera till annat format? MX Video Player?

    För övrigt kommer Anrdroidplattor med allt snabbare processorer. Snart är det dags för Google att släppa ett devkit som kan installeras på Android. Jag gjorde en liten Android-app, men devkitet installerades ju på Windows. :-)
     
    Last edited: 13 feb 2012
  8. Matte_N

    Matte_N Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    1 304
    Mottagna gillanden:
    478
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
    3. Moboplayer spelar upp nästan allt.
     
  9. no1daag

    no1daag Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    1: Med EZ file explore kan du leta på utdelade mappar i nätverket och det ska gå att kolla på film därigenom också men har inte provat mer än att jag startade en film som vi hade spelat in med digitalkameran. Testade även http://www.bsplayer.com/ en gång men sen har det inte blivit mer.
    2: Tyvärr inte... eller ja om du väljer en äldre version av Kallt_kaffes CM7. Har inte testat det själv . Orkade inte köpa den kabel som behövs .... Batteritiden blir sämre med den funktionen var något som krockade med WiFi om jag inte minns fel
     
    Last edited: 13 feb 2012
  10. denlille

    denlille Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2011
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag kör es fileexplorer och streamar film hemma från min server via rockplayer. inte hittat något strömmat den inte gillat ännu(kanske bara haft tur dock).

    I övrigt så finns lighten i bilen för gps och spotify.
    Den finns på resor som mediaspelare. Helt annorlunda att se på 7 mot 3.5 tum.
    till och från jobbet så kikas det på pdf'er.

    En bra anledning är ju också att jag inte slösar på telefonens batteri. Den jag har klarar ju i princip bara en dag i alla fall och den dagen vill jag använda till samtal.
    Lighten har ju via kallt kaffe blivit hur grym som helst och den klarar lätt 5-6tim film i en sittning.
    Den har ju även rätt storlek att kunna kallas portabel så du behöver ingen extra ryggsäck bara för att släpa med dig den(min ligger i jackans innerficka).
     
  11. perakesson

    perakesson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2010
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Tack igen för härliga svar!

    Får jag drömma in i framtiden? Framtida Android bör äntligen få en fönsterhanterare för installationer på plattor. Antingen som Windows, MacOS, Linux -- fönster som överlappar eller är sida vid sida, eller fullskärmsfönster som snabbt kan skiftas via flikar.
    Ännu trevligare vore en portning av kompletta Ubuntu, som givetvis ska kunna starta Android-appar.
     
  12. no1daag

    no1daag Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Drömmen vore en symbios mellan Ubuntu och Android . Tror att våra mobiler kommer vara våra personliga datorer inom en snar framtid. Har tittat lite på Motorolas lösning och det ser lovande ut. Tänk att bära med sig sin dator överallt och sen bara ansluta den till en dockningsstation för att kunna arbeta .



    När man inte är dockad så använder amn Android och sen när man dockar sin telefon/surfplatta så kör man Ubuntu ( Motorolas Webtop känns inte riktigt standard) .

    Alla kunde ha sina personliga inställningar och program som man önskar bara ansluta telefonen till Laptop dockan eller till Media dockan vid TV:n , på jobbet, eller hos vännen.

    Ang starta Android-appar i Ubuntu är något jag också önskar fanns. Tänk att starta upp Ubuntu på datorn och vips så dök favvo-apparna upp . Vore underbart. Köra Facebook, RSS Feed eller SMS meddelanden.
     
    Last edited: 14 feb 2012
  13. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

  14. perakesson

    perakesson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2010
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Hej alla! Jag har ännu inte skaffat en Light. Hoppas hitta till "rätt pris". Jag undrar en sak till:

    Har nån lyckats koppla blutetooth-tangentbord till Light/V9?

    Jag har googlat men inte funnit. Men det kanske går med ICS...
    :-)
     
  15. Matte_N

    Matte_N Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    1 304
    Mottagna gillanden:
    478
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
    perakesson gillar detta.
  16. Kent

    Kent Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2010
    Inlägg:
    711
    Mottagna gillanden:
    1 040
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 13 Pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 13 Pro max
    Telefon 2:
    Oneplus 7 Pro
    Platta:
    Ipad 10.5 pro
    Platta 2:
    LG G pad V500
    ROM:
    AOSP Nougat 7.1.1
    Tycker att folk är lite väl positiva här :) Här kommer iaf mina intryck:

    Smidigt format, hyfsat bygge och 3G är positivt. Kul att flasha, trimma och meka. Har en ZTE light som jag har som GPS och det funkar bra.

    Negativt: Kass skärm med urusel betraktningsvinkel, kontrast, skärpa och färgar. Mycket reflexer och givetvis resistiv gör sitt till att man tröttnar. Slö cpu som gör det plågsamt att surfa, kan spela flash med lite mek men det funkar inte bra. Spela går väldig sådär, klarar av vissa angry birds banor men vid lite mer avancerade banor laggar den nåt grymt (kör överklock på 768mhz plus KK:s ABH overklockning).

    Hade man köpt denna plattan för 2500-3000, som den kostade innan telia reade ut den, hade man blivit rejält blåst. Värde idag? Mer än 5-600:- skulle jag inte ge.
     
  17. ElWeed

    ElWeed Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2012
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER


    GPS! Perfekt att ha i bilen för navigering.
     
  18. perakesson

    perakesson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2010
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag tackar åter för all info.
    Visst vill jag vara lojal med ZTE, jag har ju redan 2 st Blade.
    Men jag inser att jag max skulle betala 500 kr för en ZTE Light.
    Jag vill ha en 7-tummare med upplösning 1024x600.
    Telefon, 3G-data, GPS är mindre viktigt för mig.
    Jag kollar nu efter Nook Color (beg ca 100 dollar på amerikanska eBay) eller Samsung Galaxy tab 7-tum (beg ca 200 dollar). Dessa har högre upplösning, snabbare processorer, och stor mängd aktiva användare som utvecklar ICS med nightly builds.
     
  19. perakesson

    perakesson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2010
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jo. Jag använde Palm som PDA åren 2000-2011. Redan för 10 år sen hade jag en Palm med hopvikbart fullsize-tangentbord med riktiga tangenter. Palmen gick ner i ena jeansfickan, tangentbordet i andra. Närsomhelst kunde jag koppla upp allt o snabbt skriva långa texter i Wordformat som jag senare kunde synka till datorer eller internet via Bluetooth eller kabel. Ibland känns det som att utbvecklingen går bakåt.
     
  20. corran

    corran Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    MWC börjar på måndag, jag hoppas på mer information - kanske ett definitivt pris och släppdatum - på Asus Memo 370t (7 tum, Tegra 3, $250 om ni minns) och den releasen från Asus lär ju inte få gå obesvarad från Samsung, LG, ZTE, HTC, ..., ... skulle jag misstänka.

    En $250-platta med de specarna som 370T lär ge begagnatmarknaden en rejäl skjuts neråt också.