Vad kan XOOM för Wi-Fi konster?

Diskussion i 'Motorola' startad av donaldduck, 26 okt 2012.

  1. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Har själv en XOOM 2 ME men tror nedanstående gäller för alla XOOM. Avsikten är att ta bort en del av begreppsförvirringen avseende vad XOOM klarar samt tips på hur man löser vissa problem.

    XOOM HAR 2,4 OCH 5-GIGABANDET

    Att 5-Giga finns nämns inte ens för XOOM 2 ME. Fördelar om ni har trångt på 2,4-bandet. Ge 5-giga ett annat namn i routern än motsvarande på 2,4 bandet. Annars låser plattan bara på den starkaste vilken lär vara 2,4 giga. Jag får mycket lägre signalstyrka på 5-gigabandet än på 2,4-bandet.

    Du kan ställa in vilken kanal routern skall använda på 5-giga. XOOM klarar inte alla kanaler. Prova kanal 35, 40, 44 eller 48, XOOM klarar dessa. Ställer man in läge Automatiskt i routern kan den välja en kanal som XOOM inte klarar.

    VAD KLARAR XOOM FÖR HASTIGHET PÅ WI-FI?

    XOOM, eller laptoppen för den delen, behöver inte klara det routern klarar. Min router klarar max 300 Mbits/s om jag kör 802.11n. XOOM klarar max 72 Mbits/s och enbart kanalbredden 20 MHz. Observera att 72 Mbits/s är brutto, netto blir det ca 35 Mbits/s, resten är felkorrigering och annan overhead. Bli alltså inte snopen när ni testar hastigheten om den inte klarar mer.

    OM ER XOOM TAPPAR WI-FI FÖRBINDELSEN

    Har inte haft problem själv men har läst att man då, i routern, kan prova att ändra inställningen Short Guard Interval till long. Man får lite lägre hastighet. I min router finns inställningen under avancerade inställningar för Wi-Fi. Regel nummer ett är annars att välja en kanal som är så ledig som möjlig. Använd t.ex. gratisappen WiFi Analyzer.

    ALLMÄNT

    En mycket bra svensk video om Wi-Fi och dess olika normer är:

    http://www.youtube.com/watch?v=N68yB8HY38s&list=UU8jMiw8o5n3-SDeHcw8kyqg&index=2&feature=plcp