Vad mer kan man göra åt dålig batteritid?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Ann-Cathrine, 6 jan 2011.

  1. Ann-Cathrine

    Ann-Cathrine Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag har nu vidtagit en rad åtgärder för att förbättra batteritiden på min Xperia X8. Jag laddar den till 100% och efter ca 6 minuter har batterinivån redan sjunkit till 99%. Enligt batteristatusen är det skärmen som tagit mest batteri. Vad som dragit batteri är mindre väsentligt eftersom jag redan vidtagit så gott som alla åtgärder som verkar finnas för att spara batteri.

    Jag har haft telefonen ett tag och nu laddat den minst 20 gånger och därmed borde det ha förbättrat livslängden.

    Övrigt jag gjort:

    • Stängt av bakgrundsdata
    • Stängt av GPS och trådlösa nätverk
    • Stängt av WIFI
    • Stängt av automatisk synkronisering mot ex Google-konto
    • Dragit ner ljusstyrkan på skärmen till ca 25%

    Jag har senaste Android-versionen för telefonen, 2.1 och använder inte några rörliga skärmsläckare eller skrivbordsbilder.

    Den sk supporten på Sony Ericsson brukar åberopa "tredjeparts-appar" och att man bör avinstallera dessa för att se om batteritiden förbättras. Vad är då vitsen med en telefon som bygger på att man använder sig av olika program/appar i olika syften?

    Så, finns det annat att göra?

    Eller är dessa android-telefoner sådant skräp att de inte håller för ett stand-by-läge, några samtal och sms utan att batteriet laddar ur på ett par timmar?
     
  2. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Det där är inget ovanligt i sig utan batterier till bärbara enheter gör så för att skydda batteriet så att det inte skadas. Det beror också på enheten i fråga, t.ex. vilken drivrutin den har som läser av batteriet. Ett exempel är när min telefon har laddats till fullo så definerar den fullt som 97%.

    Skillnaden är om batteriet fortsätter förlora 1% tills telefonen dör?

    Om den gör det, installera Spare Parts och kolla en extra gång om det är något annat som drar ström.

    Allting du har gjort är någonting jag aldrig behövt göra så det bör vara något program som sitter och lurar i bakgrunden.

    Om det inte löser sig, testa att fabriksåterställa telefonen.
     
    Last edited: 6 jan 2011
  3. gatsten

    gatsten Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Nexus 6P & HTC U11+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Nexus 6P & HTC U11+
    ROM:
    Original
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Nexus 7 (2nd)
    Jag tycker också det är absurt kraftig strömförbrukning i dem. Man vill ju helst ha på alla bakgrundsdata för det är ju det som bland annat är vitsen med en smartphone. Du kan möjligen prova med ett mörkt tema och en mörkare bakgrund?
    Själv har jag de flesta bakgrundsuppdateringar av men ex gmail på. Skärmen har jag på 100% för hellre leva ständigt sökande efter ett vägguttag än att tulla på min upplevelse vid skärmen;)
     
  4. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Från 100% till 99% på 6 minuter är för kort tid att mäta från början då 1% skillnad i princip inte är något. Så det säger inte så mycket.


    Det som brukar göra under för min telefon är när jag fabriksåterställer den. Sparar aldrig appar eller något. Börjar om från början och "glömmer" alltid bort några appar för evigt - som tydligen inte behövdes...
     
  5. PatrikS

    PatrikS Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2009
    Inlägg:
    1 123
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Ann-Cathrine, hur många timmar klarar batteriet innan det står på 10% ?
    som sagt tidigare, 1% är ett alldeles för litet mätomfång för att kunna vara realistiskt.
    Jag har en X10 Mini Pro och använder jag den inte nämnvärt så klarar den sig 3-4 dagar.
     
  6. robnil

    robnil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    1 017
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    jag har apndroid aktiverad hela tiden och slår endast på datatrafik när den behövs. Jag märker klar förbättring för 3g verkar vara en riktig batterisug. Känns som att wifi rent av tar mindre.
     
  7. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Min erfarenhet är att när man aktivt tankar data (t ex surfar eller tankar ned appar) går det åt mindre batteri med wifi påslaget, men när telefonen bara ligger i fickan drar wifi mera batteri om det är påslaget.

    m v h Henrik
     
  8. Mushu

    Mushu Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Helt ärligt, hur stor roll spelar radioversionen egentligen??
     
  9. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Beror på vad man jämför med. Att ha på 3g eller wifi drar självklart mer än att ha det avstängt. Men vilket som drar mest beror ju på användningsmönster, mottagning, hårdvara mm.

    Tex. Hemma drar 3g mindre än wifi oavsett om jag använder det eller ej. Däremot är wifi snabbare. På jobbet däremot där jag har väldigt dålig 3g mottagning så får jag bättre batteritid med wifi när skärmen är på och 3g när skärmen är av.

    Sen om man inte använder bakgrundssynk, notifieringstjänster, push mm så kan man väl lika gärna ha 3g avstängt. Själv tycker jag det är användbart så det är värt det trots att jag får ladda mobilen varje natt. När man väl fått in rutinen så är det inte speciellt jobbigt att koppla in sladden innan man lägger sig.
     
  10. lolbazor

    lolbazor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 681
    Mottagna gillanden:
    244

    MINA ENHETER

    Skippa smartphone överhuvudtaget, de är gjorda för att laddas varje dag.
     
    Last edited: 7 jan 2011
  11. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    I standby så går min Legend ledigt i nästan tre dygn med all datatraffik påslagen. Nu är den dock nästan aldrig i standby så jag får vara glad om den håller 12 timmar.

    Om luren drar ur sig på en dag trots att den mest varit standby så får man kolla över sina appar så ingen av dem håller luren vaken.

    Sent from my HTC Legend using Tapatalk
     
  12. Johnny

    Johnny Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2009
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Batteritid kan ju variera, allt handlar ju om hur mycket man synkar och vad man gör med mobilen. min Desire håller 12-24 timmar normalt sett, beroende på vad jag pysslar med, vid vanlig standby kan den räcka ett par dygn i bästa fall. vid extrem användning om man spelar nått spel te x så dras ju batteriet genast snabbare.

    Detta är likadant för alla smartphones. Själv har jag både bakgrundsdata, wifi och lite allt möjligt påslaget :)
     
  13. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Ann-Cathrine:

    Gå in i Inställningar/Settings => Om telefon / About Phone => Status

    Leta upp "Signal strength" / "Signalstyrka" och berätta vad som står där.

    Min säger -87 dBm 13 asu.
    Ju lägre värde på dBm destu bättre.
    13 asu (active set updates) betyder hur ofta din telefon måste berätta för masterna
    om dess aktuella info.
    Ju högre siffra på den destu mer sällan måste din telefon prata = bättre standby.
    Dålig mottagning blir en låg siffra = asu på låg siffra = prata ofta.

    Sen, hur gammalt är ditt simkort? Gamla simkort drar mer ström än nya.
    Är det mer än ett par-tre år gammalt kan de va en idé att kanske tillskanska sig ett nytt.

    // A
     
  14. DanneG

    DanneG Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Min desire slukade sjukt med batteri, jag gjorde en total reset och installerade alla appar som jag använde innan. resultatet blev helt otroligt. tidigare var jag tvungen att ladda varje dag nu varannan eller var tredje dag.

    Kan va någon app som du installerat och avinstallerat som ligger och spökar kanske?
     
  15. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Precis.

    Sedan låter det lite som om hon sitter och tittar på skärmen i sex minuter tills den sticker ner en procent.

    Använd den som vanligt och se efter hur många procent den tappat på 12 timmar. Om du inte använder den så mycket/normalt BÖR den hamna på mer än 50% efter en dags användning. Men "normal" användning är så individuellt.

    Min, när jag inte använder den så mycket över dagen, har runt 75% kvar efter 12 timmar. Den håller alltså i två dygn. Jag brukar ladda varannan dag.
     
  16. Wogga

    Wogga Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2011
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Dålig batteritid X8

    Tycker också att X8:an har dålig batteritid.
    Jag har löst det så här:

    Tips:
    Lägg till widgeten Strömkontroll till startskärmen för att enkelt stänga av och
    på Wi-Fi, Bluetooth, GPS, bakgrundsdata och displayens ljusstyrka.

    Gå till Startskärmen, tryck knappen Meny och peka på Ordna widgets > Lägg till widget > Strömkontroll.

    Detta gör då att du enkelt och snabbt kan slå av och dessa funktioner, så när du inte använder telefonen (om natten t.ex.), stäng av funktionerna så har du batteritid så det räcker.

    För min del funkar det utmärkt att ha det så.
    :teeth:
     
    Last edited: 18 jan 2011
  17. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jag skulle vilja se er som klagar på en av de två Smartphones som faktiskt har bra batteritid (X8 och Optimus One) försöka använda en Desire eller liknande lur :teeth:
     
  18. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    68%
    19h 58 min sen laddning ;)
     
  19. sweban

    sweban Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    hejsan,

    testa å plocka ner appen "wheres my droid phone power" och kika om du har ngn app/program som ligger och drar mkt ström. Har inte helt utvärderat appen än, men änsålänge tycks den vara hyvens.