Vad säger ni ?

Diskussion i 'Defy/Defy+' startad av tovmeod, 9 apr 2011.

  1. tovmeod

    tovmeod Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tjah!

    Funderar mellan att köta Motorola Defy eller HTC Desire hd, vilken skulle ni köpt?

    Känns som att det är högre kvalitet på Defy tex vid samtalsljud osv, men att Htc´n är en roligare telefon.

    Hur skulle ni gjort?

    /Tovmeod
     
  2. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 212
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Jag resonera så att defy:n har en bra spec med ett tilltalande format.
    Dessutom är jag lite svag för skyddade telefoner,tycker det känns bra att den iallafall klarar vatten bättre än någon annan telefon. Hd: n är väl ganska mycket större också,personligen anser jag att dom flesta telefoner idag blir fööör stora för min smak. Gillar att ha med mig telefonen utan att störas av den. Där är defy: n perfekt,bra skärm,bra storlek,bra processor och ett helt fantastiskt samtalsljud.


    Sent from tapatalk
     
  3. Cirap

    Cirap Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    456
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    älskar min Defy. det är guld värt att slippa behandla sin telefon som ett spädbarn hela tiden.

    dock finns det vissa tekniska begränsningar som kan vara dryga. BLUR har prestandaproblem (kör annan launcher) och ibland verkar den dumpa batteriladdningen över natten. Igår gick jag och la mig med en bra bit över 50% laddning. imorse runt 7:30 vaknar jag av att telefonen varnar för lågt batteri och stänger av sig själv
     
  4. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 212
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Blur behöver man inte aktivera. Trycker man meny när valet ang skapa ett konto kommer upp kan man välja cancel där och sen kör man med en annan launcher. Moto launchern fungerar ju ändå men alla widgets osv fungerar inte.
    Kanske har du något installerat på din telefon som drog ur batteriet.
    En gång hade jag problem med att batteriet drogs ur,då var det k9 mail som inte fungerade som det skulle,den slutade inte söka vilket ledde till att den förbrukade sanslösa mängder data och batteri.

    Sent from tapatalk
     
  5. Cirap

    Cirap Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    456
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    nej, det är motoblur som är problemet.

    om man kör i Smart mode får man bra batteritid, men då försöker telefonen synka allt när telefonen "vaknar" vilket leder till en hel del lag. ibland så mycket att telefonen i princip hänger sig.

    lösningen till det är att ändra till Performance mode vilket ändrar vissa parametrar för synk. men då saggar batteritiden ihop helt istället.
     
  6. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 212
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Det går ju även att ändra så blur bara syncar när wifi är anslutet.

    Har kört min på Performance mode sen dag 1 och inga batteriproblem.
    Läser man lite på swedroid så beror dom flesta batteriproblem på dåligt skrivna appar och inte på fel på telefonen.


    Sent from tapatalk
     
    Last edited: 9 apr 2011
  7. Tiny Turtle

    Tiny Turtle Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    1 142
    Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Jag tycker det är två väldigt olika lurar så vi får väl börja med att definiera vad du behöver lite bättre så klarnar det nog. Som det är nu är det som att säga att du funderar på en Golf GTi eller en Volvo V70 - två bilar som fyller olika behov.

    Skillnader som jag ser dem:

    1. Storleken - Defy har en skärm på 3,7" mot 4,3" på DHD. Klart att luren blir smidigare i fickan med en mindre skärm. Samtidigt syns ju saker klart mycket bättre på den stora skärmen. Notera att Defy har en 16:9-skärm (854x480) och DHD en 16:10-skärm (800x480) så om man tittar på film så blir skillnaden lite mindre eftersom DHD:n får svarta kanter ovan och under 16:9-material.

    2. Prestanda - DHD har rejält mycket vassare hårdvara och är du intresserad av att spela grafikintensiva spel så är DHD:n given.

    3. Uppdateringar - Även om Motorola är på väg tillbaka på svenska marknaden så är DHD definitivt framtidssäkrare och dessutom på svenska redan nu - inte kanske snart som på Defy.

    4. Sense vs Motoblur - Sense har gott om folk som gillar det medan Motoblur har väldigt få förespråkare. Skall du köra LauncherPro eller ADW så spelar det dock ingen roll så klart. Motorolan har dessutom mer onödiga appar vid leverans och de är inte helt lätta att bli av med.

    5. Hållbarhet - Defyns paradgren. Det går naturligtvis inte att jämföra och vill du kunna snacka i telefon även fast det ösregnar ute eller kunna våga ta foton på badbryggan på sommaren så är ju valet enkelt. Att Defy inte ser ut som en allväderstelefon utan som en vanlig lur är ju också härligt.

    6. Kameran - DHD har en okej kamera och Defy har det inte. Den funkar, men inte kul på något sätt alls. Dessutom kan du bara spela in video i 640x480 (DHD klarar väl 1280x720?).

    Sedan kan det ju skilja på hur bra t.ex. GPS:en fungerar, men där vet jag inte personligen hur de förhåller sig. Om du tänkt ha den som navigator kan det ju vara läge att kolla upp.
     
    tovmeod gillar detta.
  8. McZ

    McZ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2010
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Glöm inte att nämna vilket många inte värkar bry sig om. Att Defy har högre upplösning på mindre skärm vilket betyder högre DPI och det ger väldigt mycket bättre bild tycker jag eftersom pixlarna på skärmen är mindre. Defy är en av alla Android telefoner med högst DPI.
     
  9. tovmeod

    tovmeod Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vill börja med att säga tack till Tiny turtel och alla andra som svarat på frågan! tack grabbar :)

    Det finns helt klart fördelar med bägge telefoner.

    Defy skulle passa mig bra eftersom den går att ha på beachen, där jag spenderar mycket tid (bor i Israel under sommaren).

    Desire hd skulle också vara skön att ha, den är snyggare och verkar vara lättare att Programmera till. Ett snyggt interface är ju såklart viktigt, och där är HTC Desire hd långt före känner jag.
    Motorola Defy ska ha bättre samtalsljud och högtalare? (har hört att man knappt hör vad den andra säger på HTC´n och att det ska höras dåligt när den ringer. Sen så vet jag faktiskt inte om det skilljer något i batteritid? man måste nog ladda båda varje dag.
     
  10. Klirre

    Klirre Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Angående DEFYs batteritid är den helt ok enligt mig. efter en dags spelande/surfande osv. i skolan och lite hemma har jag 50-60% batteritid kvar. (1 dag räknas från urpluggning kl 5 på morgonen till laddning runt 22-23 tiden på kvällen)
    På helgen ligger telen oftast i standby bara, då brukar jag ha 85% efter en dag (där räknas sovmorgon till 9-10 tiden som en dag, dock senare laddning på kvällen)

    DHD har jag ingen personlig erfarenhet av, men har en kompis vars HD inte klarar en dag om han använder den för mycket, så han har laddaren med för säkerhets skull....

    Detta förklaras så klart till stor del av skärmstorleken, då min DEFY snurrar i 1100MHz under belastning;)
     
  11. garvaren

    garvaren Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Köp DEFY

    En uppgraderad Defy finns i maj i Telias butiker med svenska menyer och android 2.2