Vad saknar respektive uppskattar ni efter ert inköp 2018?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av BobbyM, 6 nov 2018.

  1. BobbyM

    BobbyM Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2015
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    16
    Är på väg att byta ut min Nexus 5x och velar fram och tillbaks mellan olika modeller som saknar respektive har olika funktioner. Hade varit intressant att veta vilken funktionalitet som ni mest uppskattar respektive saknar efter att ni köpt er telefon 2018. Dvs, kommer jag sakna trådlös laddning eller kommer jag reta mig på en stor notch om jag nu väljer det.

    Förstår att detta till stor del är individuellt men samtidigt så känns det som att man måste kompromissa någonstans oavsett vad man väljer. Den perfekta telefonen verkar inte finnas. Om den finns så tar jag gärna emot det tipset :) Så vad kan man leva utan och vad bör man ta med om man köper en ny telefon under Q4 2018 om den skall (som min 5x) hänga med i 3 år.

    Eller är det rent av så att 2018 inte är året att köpa, allt händer 2019 med vikbara skärmar mm?
     
  2. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag TRODDE att jag skulle sakna trådlös laddning när jag bytte från LG G3 till Xiaomi Mi A1, men i och med att den har bra batteriliv och är snabb att toppa upp något 10-tal procent stör det mig inte alls. Är det lite klent på morgonen låter jag den laddas under morgonbestyren och då räcker det galant under dagen.
    Hade gärna haft NFC. Vet inte riktigt till vad då mitt huvudbetalkort ändå inte stöds i GooglePay, men lite grann bara för att ha det...
    Uppskattar mycket att det är en billig mobil, kraftfull nog för mig. I och med det låga priset (18-1900 nånstans) gör att jag inte behöver vara hysteriskt rädd om den. Men den har klarat sig ett år i alla fall...
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Första generationen av något helt nytt brukar i regel ha en del barnsjukdomar, och jag skulle även tro att det gäller de vikbara skärmarna, men å andra sidan är det samtiidgt roligt att vara early adopter och prova nya saker först.

    Eftersom det mesta blir bättre finns det väl inte så mycket att sakna från äldre modeller. Kan sakna små telefoner då genomsnittsstorleken tycks växa för varje år som går. 2019 blir det väl 7" som gäller för 18:9-telefonerna :eek:

    Är det någon särskild telefon du har ögonen på?

    Uppdatering: Jo! Kom på en sak jag verkligen saknar, speciellt från Nexus 5/Nexus 6. Telefoner tillverkade i plast/polykarbonat. De var lätta, stöttåliga och hade utmärkta signalegenskaper. Dessutom var texturen ofta bra och telefonen var trevlig att hålla i.
     
    Ompan, Droid82 och pmugghc gillar detta.
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 807
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jo, jag kan också sakna det, för mina telefoner innan OnePlus 3, så hade jag inget skal/skydd till. Det behövdes helt enkelt inte för mig.

    Nu har jag inte köpt någon telefon i år, men hade jag köpt någon så hade jag nog saknat 3.5mm jacket
     
    bernard gillar detta.
  5. BobbyM

    BobbyM Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2015
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    16
    Har vid det här laget gått igenom ett gäng telefoner. Xiaomi Mi Mix 3, Xiaomi Mi A2, Oneplus 6/6t, Samsung Galaxy s9/s9+, Huawei Mate 10, Huawei P20 Pro, Huawei Mate P20 Pro.

    Men jag landar hela tiden i någon brist och därav att jag skapade tråden. Är det möjligtvis brister som jag när jag väl har telefonen inte bryr mig om. Hur illa är det att leva utan 3.5 mm uttag och kommer man konstant störa sig på en 6,4 tums mobil när den skall ner i fickan?

    Just nu är jag mest inne på LG G7 Thinq. Verkar ha många bra grejer som jag faktiskt kommer uppskatta. Men sedan har vi ett något svagt batteri, "endast" wireless charging istället för quick sådan och ingen oled-skärm. Men går man från en Nexus 5x så är detta kanske obefintliga problem som lätt blir uppförstorat när allt bara jämförs med flaggskepp från 2018
     
    bernard gillar detta.
  6. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Saknar en mindre highend-lur. En op6 mini hade varit mumma
     
    jnsson, Kristy och bernard gillar detta.
  7. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 150
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Uppskattar trådlös laddning på min Sony Xperia XZ2. Är nog en anledning till att jag vill ha det på min nästa mobil också när det är dags oavsett märke.
    Notch eller inte. Där är jag nog rätt neutral i dagsläget.
    Däremot vill jag inte ha en för stor mobil utan XZ2 är redan på gränsen. Har en extra lur Nokia 1 och jag uppskattar det kompakta formatet.
     
    bernard gillar detta.
  8. Droid82

    Droid82 Guest

    Även jag saknar verkligen plast/polykarbonat. Lumia 800, Lumia 920, Lumia 1020, Nexus 5, Galaxy S5/S5 Neo mfl hade material som jag saknar, särskilt Lumia-telefonerna. Det blir intressant att vid tillfälle känna på Pocophone F1.
     
    bernard gillar detta.
  9. cogli0ne

    cogli0ne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2012
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Nokia 7 plus.
    Saknar moto actions och moto display, förmodligen den bästa implementeringen av ambient display.
     
    bernard gillar detta.
  10. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag saknar egentligen ingenting på min OnePlus 6, den gör allt det jag vill att den ska kunna, men det finns ändå saker som kan bli bättre.

    * Trådlös laddning
    * Högre upplösning
    * Kraftigare batteri
    * Optisk zoom
    * IP klassning
    * Minneskortplats

    Ingenting av detta är dock saker som jag "måste" ha för att vara nöjd.

    Notchen är inget bekymmer alls, eftersom den går att dölja.
     
    bernard gillar detta.
  11. BobbyM

    BobbyM Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2015
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    16
    Blev en LG G7 Thinq. Väntar på leverans nu och återstår att se vad jag saknar respektive verkligen uppskattar med detta val