Vad skickar era telefoner ut på nätet?

Diskussion i 'Allmänt' startad av donaldduck, 8 dec 2015.

  1. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Har länge sökt ett bra sätt att kolla vad mina telefoner ger ifrån sig ut på nätet och har hittat ett sätt som jag tycker är acceptabelt.

    Detta är överkurs, har ni inte något tekniskt intresse så sluta här.

    Jag har en klassisk konfiguration; bredbandsuttag som går till en router varifrån telefonerna kommer ut på nätet. Man kan alltid sätta en dator mellan routern och uttaget i väggen men detta är ju kladdigt av flera anledningar. Snubblade på en lösning = en switch. De kan i många fall "spegla" vad som sker på vissa portar till en port till vilken man kan ansluta en dator. Man behöver ju då bara ha denna dator på när man skall kolla något. Man sätter switchen mellan routern och "väggen"

    Jag köpte en Netgear Prosafe GS 105 för 320 kr. Just nu har Dustin extrapris på den och den säljs för 199 kr
     
  2. sebad

    sebad Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2015
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Låter intressant, vad använder du för mjukvara på datorn då?

    Har länge haft behov av att hantera min nätverkstrafik med 10+ enheter på 8/1 ADSL. Har haft en del varierande lösningar, dock ingen speciellt driftsäker eller bekväm.
     
  3. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Använder Wireshark, ett gratisprogram. Man får ta några timmar att lära sig programmet men många använder det och det finns mycket hjälp att hitta på nätet. Man kan lägga in diverse filter om det är något visst du letar efter.
     
  4. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    En sak till om Wireshark. Fungerar inte ihop med Windows 10. Vet inte om någon sniffer fungerar med Windows 10.
     
  5. sebad

    sebad Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2015
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Har testat wireshark men kom aldrig överens med filterfunktionerna, har ni testat något annat?
     
  6. larsf

    larsf Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2009
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Ska funka om du installerar http://www.win10pcap.org/howto/
     
  7. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Testade win10pcap och fick det inte att fungera. Skall försöka förklara lite närmare var jag upplevde problem. Risk att jag inte kommer ihåg alla detaljer:

    Vill minnas att Wireshark fungerar även på WIn 10 om man använder det för att sniffa trafiken till/från den dator man installerat Wireshark i. Problemet är när man skall sniffa all trafik på ett nät. Ett nätverkskort är gjort så att det enbart skall ta emot trafik riktad till dess egen MAC adress (ett slags serienummer för kortet som är unikt). För att kunna sniffa all trafik måste man kringgå detta och sätta kortet i "promiscuous mode" = kortet tar emot alla MAC adresser. Det är detta som inte fungerar i Win 10.

    Wireshark är stökigt att använda och man får spendera ett antal timmar för att lära sig. Det finns program som är med pedagogiskt upplagda men de är inte gratis.

    Installera Wireshark och prova. Om inte annat är det ett ovärderligt verktyg för att hitta problem i en dator.

    För att analysera vad som sker med trådlösa förbindelser finns det ett sätt som inte är alltför stökigt:

    Man kan köpa ett nätverkskort i form av en USB pinne. Många av dessa går att ställa in så att de fungerar som en router. Man kan då låta telefonen använda denna router och får då möjlighet att sniffa vad som sker. Datorn får då vara ansluten till Internet så att trafiken går igenom datorn.

    Att jag skaffade en switch för att sniffa beror på en speciell anledning. Kanske går utanför detta forums mål men kan vara bra att känna till:

    Ibland kunde jag se att att min router hade en frenetisk trafik med nätet, utan att någon dator var igång. Det händer att routers blir infekterade och jag ville utesluta detta. Detta skedde kanske en gång var tredje dag och pågick kanske 15 minuter. Ville inte ha en dator mellan routern och nätet hela tiden och med switchen hinner jag starta datorn och koppla in innan det tar slut.

    Var det en infekterar router?

    Nej, min router är oskyldig. Det verkar vara en attack mot min nätleverantör som kallas MAC Flooding. Denna måste ske inifrån nätet och man överbelastar en buffert i nätverkets switch med för många MAC-adresser och switchen skickar då ut all trafik till alla. Man kan sedan, med lämpliga filter i Wireshark, sniffa en speciell användare om man så vill.
     
  8. jmkhenka

    jmkhenka Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    du kan ju testa o se om du bara kan installera eller köra en ubuntu-liveCD för detta. Finns även liveCD's med specifika verktyg för nätverkssniffande och sånt, eller köra en äldre version av windows på en VM.
     
  9. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Kör normalt Linux så jag hade inga problem att sniffa det. Har provat Wireshark med Win 10 och tog med detta för att de flesta kör Windows.

    Som du nämner är det smidigt att ha en boot-skiva med Linux på. Man bör dock kolla att dessa är inställda så att man kan lagra informationen man får fram på något media man kommer åt senare. För att vi inte skall strula till det för oss har de ofta gjort så att det inte är möjligt att skriva till någon av datorn diskar, går ofta bara att läsa. Går att ändra medan man är inne men då måste man veta hur man gör.
     
  10. jmkhenka

    jmkhenka Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    finns enkla verktyg att göra USB-media av cd-media (iso) och då får man en skrivbar partition om man vill också, ett av dessa verktyg är http://www.pendrivelinux.com/universal-usb-installer-easy-as-1-2-3/#button