Fråga: Vad styr om mobilversion av hemsida visas?

Diskussion i 'Allmänt' startad av BrorSnor, 9 aug 2021.

  1. BrorSnor

    BrorSnor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2013
    Inlägg:
    527
    Mottagna gillanden:
    333
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Kanske en korkad fråga, men vad styr egentligen om en hemsida visas i mobilversion eller inte när man besöker den från en mobil enhet? Är det upp till hemsidans kod att sortera in enheter baserat på namn/id, upplösning på skärm eller nåt helt annat? Eller ligger det avgörandet inte på hemsidan alls?

    Råkade halka in på dn.se på min Pixel 5 häromdagen och den visar inte mobilversionen av sidan, oavsett om jag provar Chrome, Brave eller Firefox.
    På en Samsung S9 och en Pixel 2 jag har här så visas mobilversionen.
    Så började fundera lite...
     
  2. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Webbläsaren har information som talar om för javascript vilken webbläsare det är och avgör därefter vad som ska göras, det går dock i webbläsaren på mobilen att ange att sidan ska visas som Datoranpassad webbplats och då tror javascriptet att sidan visas på en dator så om det alternativet är markerat på sidan du tittar på (i det här fallet dn.se) tror då att sidan ska visas på en dator.
     
    Kristy gillar detta.
  3. BrorSnor

    BrorSnor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2013
    Inlägg:
    527
    Mottagna gillanden:
    333
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Ja det med Datoranpassad webbplats visste jag och det är ju inte valt. Har ju även provat i tre olika webbläsare och de delar väl inte den inställningen, kan jag inte tänka mig i alla fall. Provade att slå på den och sedan av den igen och mobilversionen av sidan visas inte. Det är den datoranpassade sidan (eller något liknande det) som visas men inzommat en del så ungefär en tredjedel av sidan i bredd syns åt gången.
     
  4. BrorSnor

    BrorSnor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2013
    Inlägg:
    527
    Mottagna gillanden:
    333
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Ingen annan med en Pixel 5 som vill prova och se om de får samma?
     
  5. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 368
    Mottagna gillanden:
    5 125
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Kör du beta på Android 12? Har samma på min Pixel 4a, kom med någon uppdatering så troligen en bugg.
     
    matssoderstrom, Kristy och BrorSnor gillar detta.
  6. BrorSnor

    BrorSnor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2013
    Inlägg:
    527
    Mottagna gillanden:
    333
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Jepp jag kör Android 12 betan. Aha, så det kan hänga ihop med det på nåt sätt?

    Alla andra sidor jag har kontrollerat med efter jag upptäckte detta på dn.se, fungerar fint och visar mobilversionen. Felaktig kod på dn.se då? I kombination med 12 beta?
     
  7. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Varje gång webbläsaren kontaktar en server så skickar den med något som kallas user agent. Med hjälp av detta så kan sidan välja att presentera olika innehåll. Sen kan man viavia JavaScript som sagt var även kolla upplösning, men det används nog inte för att bestämma vilken typ av sida som ska visas.
    User Agent är inte standardiserat så därför använder webbsidor olika nyckelord för att klura ut vilken typ av sida som visas, så har troligtvis med det att göra. Om du googlar what is my user agent och klipper in resultatet här så kan jag lämna lite och kanske hitta vart det går fel.
     
    BrorSnor och Kristy gillar detta.
  8. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Det här är bara ett problem på äldre hemsidor som saknar responsiv design. Med det avses att det inte finns två olika versioner av hemsidan utan att sidan kan skala dynamiskt för att passa olika typer av bildskärmar. Det är då bildskärmens bredd som vanligtvis avgör vilken design du ser och det blir då helt oberoende av vilken user agent som webbläsaren delar med sig av. Responsiv design är viktigt av flera orsaker. Dels för att det gör att sidan även anpassas för datorer/mobiler/plattor med olika stor skärm men också för att det numera är trendigt att webbläsare döljer information som t.ex. user agent av integritetsskäl.

    Lyckligtvis blir sidor utan responsiv design färre och färre men det finns fortfarande några kvar.
     
    BrorSnor och Kristy gillar detta.