Vad sysslar Google med?!

Diskussion i 'Allmänt' startad av Defeat, 16 apr 2014.

  1. Defeat

    Defeat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    468
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Hela tanken med Android är ju att det ska vara en motpart till iPhone. Android telefoner ska vara mer som en dator och ge mer frihet. Men det känns som Google skjuter sig i foten konstant och närmar sig iPhones begränsningar.

    -De tvingar tillverkare att använda skärmknappar.

    -När jag uppdaterade min One S så kunde den inte längre hantera stora filer. Att föra över HD-filmer gick ej. Dessutom kunde man inte öppna telefonens filer på datorn utan att föra över dem

    -Nu tror Google att vi är barn och inte kan hantera filutforskare. Med senaste Android-versionen är det inte längre möjligt att använda SD-kortet i princip. Man kan inte föra över filer från telefonen till SD-kortet och man kan inte ladda ned filer direkt till SD-kortet..

    Vi ska alltså ha 4G och stora minneskort, men inte kunna ladda ned stora filer till minneskortet?

    Försöker Google gå över till att tillverka mjukvara för dumbphones??

    Skickat från min HTC One_M8 via Tapatalk
     
    Orici gillar detta.
  2. Zerge

    Zerge Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    1 543
    Mottagna gillanden:
    456
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    SDKorts grejen går dock att fixa med root
     
  3. Defeat

    Defeat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    468
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Man ska ju inte behöva roota telefonen för att kunna använda SD-kortet. Om man inte kan lagra film och musik på SD-kortet så är ju det helt onödigt att ens ha SD-kort..

    Jag vågar ju knappt uppdatera telefonen längre, för varje uppdatering så kommer det nya begränsningar och telefonen liknar mer och mer en dumdphone..

    Vad kommer näst, man måste synda över data till telefonen likt iPhone och iTunes? Widgetar försvinner och telefonen blir bara en lista över appar likt iPhone? Möjligheten att ladda ned apar försvinner helt då det är en "säkerhetsrisk"?..
     
  4. Snusdus

    Snusdus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    2 174
    Mottagna gillanden:
    259

    MINA ENHETER

    Jag tror du har missuppfattat saken med Android lite. Det är inte alls tänkt som en motpart till iPhone (som för övrigt är en telefon). De tvingar inte heller någon att använda skärmknappar, de rekommenderar att man använder det dock.

    Personligen har jag inte heller några som helst problem med att anvönda minneskortet som även på de senaste versionerna av Android.
     
  5. Defeat

    Defeat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    468
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Jag kan inte ens välja att spara mina spotify-låtar på minneskortet längre! De måste ligga och ta upp plats på det 16gb stora internminnet..

    Google måste ju börja skriva stora varningstextar på alla uppdateringar de släpper. "Nu tar vi bort det här och den där funktionen", så får man väl strunta i att uppdatera om man fortfarande vill kunna använda telefonen.
     
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    Fast det där handlar väl mer om utvecklaren än om Google. Valet försvann ju från Spotify i samband med uppdateringen som genomfördes för något år sedan.
     
    knussin gillar detta.
  7. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Kan det vara pga något kopieringsskydd hos Spotify?
     
  8. Defeat

    Defeat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    468
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    På riktigt?? Varför släpper tillverkare ens telefoner men sd-kortplats? Bättre att spara på utrymmet och kötta på med mycket internminne istället.
     
  9. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    För de känner för det. Google stöjder inte ens sdkort mer så det får tillverkare själv peta in kod för
     
  10. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Mer internminne betyder att man måste betala mer till copyswede, dvs telefonen blir dyrare.
     
  11. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    De har en drös anledningar. Anledningen till att sdkort försvann var för att kunna köra mtp.

    Detta citatet är från en ingenjör hos Google
    http://www.reddit.com/r/Android/comments/mg14z/whoa_whoa_ics_doesnt_support_usb_mass_storage/

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
    Joakim_Lind gillar detta.
  12. Defeat

    Defeat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    468
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Det var väl mtp som gjorde så man inte längre kan föra över stora filer, eller öppna telefonens filer på en dator utan att föra över dem?

    Så de tog alltså bort stödet för SD-kort för att kunna försämra internminnet? Herregud..
     
  13. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Vad yrar du om? Vet du det ens själv?
     
  14. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    De tog bort sdkortet och gav stöd för filer större än 4GB också men det var bara extra funktion som kom med.

    Lite googlande och läsning på xda så lyckas folk skicka över filer med usb (mtp) på 1-2GB utan problem. Och de med problem bemöts med frågor kring vilken kabel personen använt (den som kom med telefonen, en tredjepart eller en gammal). Hade begränsat med tid att undersöka men verkar inte vara något problem, lutar ju i så fall åt handhavandefel.

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  15. Defeat

    Defeat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    468
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Rätt säker på att det var mtp som gjorde att man inte längre kan föra över filer större än typ 2gb till telefonen. Det var något i senaste uppdateringen till HTC One S som begränsade filstorleken i alla fall..
     
  16. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Går fortfarande att lagra media på SD kortet och upp till varje devs att implentera det. Nackdelen är om appen avinstalleras så tas app mappen bort med alla filer lagrade på mappen.
    Sen är detta inget nytt, utan Google implenterade detta redan med Honeycomb och OEMs har bara inte följt eter Googles linje. Inte förrän nu.

    Detta har jag aldrig lyckats att lösa och orkar inte bråka med det. Använder Airdoid numera för filöverföringar eller tar ut sd kortet och använder sd adapter, när många och stora filer skall överföras. Går mycket snabbare på detta sätt.
     
  17. Ainatar

    Ainatar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Ja det är riktigt ruttet det dom har gjort. Går inte längre att lägga appar på sd-kortet vilket är en jäkla begränsning och det går inte att föra över filer från nätverket utan man måste plugga in usb-kabeln. Hoppas verkligen dom kommer ändra detta annars får man nog överge operativet.
     
  18. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    gå till apple då om det är så himla beklagligt. :P
     
    knussin och Sleepwalk gillar detta.
  19. Ainatar

    Ainatar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Skulle inte tro det... Blir väl Windows om det inte blir nån ändring.
     
  20. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Du gnäller på Google, men det är väl HTC som du har? Är väl deras mjukvara och dom du ska rikta dig emot isåfall...

    Oerhört negativ verkar du vara. Gå över till iPhone istället då?
     
    knussin och Sleepwalk gillar detta.