Vad tycker du om din Desire och hur skall din nästa telefon vara

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av exore, 3 apr 2011.

1. exore

exore Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Lystring Desire ägare!
    Med tanke på artikeln om att Desire får 2.3 såg jag många positiva omdömen om Desire. En del inklusive mig som inte var intresserade att byta telefon för tillfället. På grund av detta tänkte jag göra en liten undersökning om varför du är nöjd med din telefon och vad skulle få dig att byta och hur skulle denna nya telefon vara. En liten uppräkning av tidigare telefoner uppskattas också.

Jag kan börja :).

Innan jag hoppade på android hade jag en Nokia 1208 som bara duger att SMS och ringa med. Därefter blev den en Hero i November 2009 och en Desire
    i April 2010.

Själv är jag mycket nöjd med min Desire efter mina behov. En 1 Ghz processor räcker gott och väl med alla optimeringar i Gingerbread. GPU:n är också tillräckligt bra då det nästan inte finns några spel Desire inte klarar. Byggkvaliten är över min förväntan, jag har tappat telefonen i golvet ett par gånger utan mindre skavanker. Det mest positiva är ändå det community som finns runt denna telefon vilket gör att det finns flertal roms med mera att välja på. Det mest negativa som jag upplever är skärmen utomhus plus att jag drabbades av det beryktade överhettnings problemet... Lagringsbegränsningen spelar mindre roll för mig tackvare A2SD+.

I dagsläget är jag inte intresserad av att uppgradera telefonen eftersom den är snabb med 2.3 och därav ser jag inget intresse i dualcore telefoner i dagsläget. Det som skulle få mig att uppgradera är en telefon högre upplösning och pixeldensitet (liknande iPhone 4) med en 3.7" skärm.

Därav skulle min nästa telefon gärna ha dessa liknande specs som detta:
    3.7"
    qHD upplösning eller bättre med SAMOLED Plus skärm.
    Skal vara enkel att roota och flasha roms på.
    Motsvarande GPU som Adrino 220.
    Wifi 802.11n
    Skal likande unibody och ingen plast.
    Dual eller quad core
    Sedan skall också telefon väga lite. Jag tycker att iPhone 4 och Galaxy S är för lätta.
    Behöver ej nödvändigtvis vara tunnare än Desire.
    Gärna lite bättre kamera än Desire

Jag tidigast byta telefon nästa vår eller sommar.

Last edited: 3 apr 2011
  2. unikum

unikum Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei Honor 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei Honor 7
    Platta:
    Nexus7
    "GPU:n är också tillräckligt bra då det nästan inte finns några spel Desire klarar. "

Har du inte skrivit fel där? :) Jag tycker den klarar de flesta spel.

Min nästa telefon ska vara som Desiren fast minst 4" skärm, 1Gb lagringsminne och lite fetare batteri.

3. im_bored

im_bored Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

tja, sen jag rootade min och fick en miljard ledigt i minne så är jag mer än nöjd. igen. har faktiskt inte tänkt så mkt på nästa telefon men kanske nån med bättre kamera, typ 8-10mpix.

4. Buskavar

Buskavar Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Jag gillar Desire så jag köper gärna en likadan - fast gärna med bättre batterikapacitet och lite starkare mottagning.

5. Inso

Inso Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Bättre skärm, vilket såklart kommer hända. Håller mig gärna kvar med AMOLED.
    En trackpad ska den ha! Men gärna en á la Desire Z, tycker den är mycket trevligare.
    Ett tangentbord får den gärna ha.
    Högre ljudkvalitet. Poweramps equalizer hjälpte lite, men det lämnar ändå lite att önska.

Annars har jag inget. Det är en fin telefon och tack vare alla utvecklare blir den bara bättre och bättre!

6. inact_0043

inact_0043 Teen Droid Inaktiverad

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Min nästa telefon ska ha:
    * 3,7" skärm, inte större
    * Bättre skärmtyp t.ex. Super Amoled osv.
    * Mer internminne
    * Fysiska "basic"-knappar, Home, menu, bakåt, search
    * Helst någon typ av track-pad
    * Bättre kamera, med LED lampa (kan använda som ficklampa då också)
    * Högre ljud, bättre högtalare
    * Stöd för flera fingrar än Desire
    * Bra batteritid

och sist men inte minst så ska det självklart vara en android-lur! :)

7. Pallee

Pallee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Jag upplever inga problem med min Desire till vardags, även utan A2SD+ har jag alla appar jag vill och ett par spel (det är på gränsen - men det går) skärmen är inget större problem tack vare den väldigt trevliga automatsika ljusstyrkan i oxygen som man kan ställa in efter sina egna krav... dock hade det varit nice att slippa pentile-matrix men jag vill nog fortfarande ha AMOLED eller ett derivat därav.

Min kravspec.:
    • Mycket mer internminne (men lika snabbt som det i Desire och alla andra high-end HTC-telefoner)
    • Bra skärm max 3,7" högre upplösning och utan pentile-matrix
    • bättre digitalizer med stöd för minst 4 fingrar.
    • fysiska knappar, och en trackpad av något slag (gärna en fotoknapp med "halvtryck" för autofokus)
    • en kamera som är värd namnet (jag tänker typ sony ericssons senaste mobilkameror) men jag ser ingen anledning till större än 5mpix
    • Sen kan man ju önska bättre batteritid.
    • Ficklampa är en dealbreaker
    • och en "notification-LED" hade varit väldigt uppskattat.
    • bättre GPU
    • minst lika bra comunity-stöd
    finns säkert mer, men för att vara ett år gammal så håller den måttet mycket bättre än förväntat... skulle tro att jag kan ha min i ytterligare ett år till...

8. Spaderess

Spaderess Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2 XL
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Android TV, Chromecast
    +1 på denna.

Om utvecklingen går åt det hållet att applikationer börjar kräva mer än vad Desire kan leverera så får man väl uppgradera, men vad som krävs då är svårt att gissa idag.

jag är mer än nöjd och under förutsättning att den håller så kommer den att förbli min följeslagare i ett år till minst.

Edit: När det bilr dags kommer jag att titta främst efter en HTC-telefon då jag verkligen gillar Sense-gränssnittet, friendstream och HTCs kontaktwidget.

/Spaderess

Last edited: 4 apr 2011
  9. svartlock

svartlock Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Desire täcker ALLA mina behov, ser ingen anledning att byta telefon på länge.
    Batteriet räcker hela dagen oavsett användning (räknar inte timvis med spel då).
    Skulle det nu inte räcka till har jag fortfarande två stycken 1600mAh-batterier som reserv.
    Med valfri ROM är minnet inga problem, kameran täcker mina behov mer än väl, lägger oftast något filter på de flesta foto jag tar så om kvalisorten på bilderna "stock" inte är så bra spelar det ingen roll för mig.
    Skärmstorleken och storleken på telefonen generellt är perfekt för mig, cpu och gpu klarar av att driva det mesta som finns.
    Om jag av någon anledning skulle byta skulle det antagligen bli till en Xperia Pro, tycker om fysiska tangentbord (men är inget måste) och kameran är vassare än hos Desire.
    Troligtvis kommer Desire vara min trotjänare ett bra tag till men OM det skulle bli ett byte snart så blir det antagligen till en Xperia Pro.

-edit-
    När och om det blir en ny telefon kommer det INTE bli en sprillans ny HTC iaf.
    Jag spyr på Sense, hatar det något otroligt, klarade mig ca. en timme när jag köpte min Desire.
    Sen blev det till att flasha in en ROM istället, ville gärna leka med Gingerbread som något UTAN Sense.
    Jag vill ha en HTC i fortsättningen, men inte helt ny, behöver en community bakom mig som ger mig en stabil ROM UTAN Sense :D

Last edited: 4 apr 2011
  10. stayfrosty

stayfrosty Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Det finns i dagsläget inget som intresserar mig att byta telefon, jag tycker inte ens jag använder Desire's fulla potential än.

Jag bytte till Desire från en Nokia 5800 i Augusti förra året. Med en gång blev jag uppslukad av vad mycket funktioner den kunde hantera. Jag kan använda den som fjärrkontroll till datorn, styra servern över ssh, hålla mailen och kalendern synkad mm. mm. För att inte tala om väckarklockan som väcker en i rätt sömnfas! Den klarar även av en hel del spel som man kan ha som tidsfördriv på bussen.

Efter ett halvår ville jag prova att roota och då blev möjligheterna än fler. Även om jag inte led jättemycket av det begränsade internminnet så kändes det bra att kunna få lite mer genom A2SD+. Att man tidigt kunde hoppa på Gingerbreadtåget gjorde ju inte saken sämre direkt.

Så vad skulle då få mig att byta? I dagsläget ingenting, förutsatt att min Desire inte går sönder. Jag vet inget som de nyare telefonerna klarar av som inte Desire klarar, som jag har nytta av. Desire är helt klart mitt bästa mobilköp genom tiderna.

11. Boten

Boten Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ruskigt nöjd med min s-off'ade desire med oxygen 2.0.3. om den inte går sönder på nåt vis så kommer jag behålla den tills mitt 24mån abonnemang e avklarat i april 2012.

kommer inte köpa något större än 3.7" som känns optimalt...

12. Dagon^

Dagon^ Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Jag kör på samma argument som Boten.
    Min är dock inte S-OFF'ad men likväl så tänker jag behålla den om inget katastrofalt händer.

13. Tobias Rydholm

Tobias Rydholm Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag är också väldigt nöjd med min desire. Har haft den i ca ett år, och kommer behålla den ett år till. För första gången någonsin har det inte kommit någon ny telefon som jag är sugen på. Ett tag ville jag ha större skärm, men numer surfar jag på en iPad2 istället.

Min nästa telefon ska ha en kamera som är värd namnet. Sedan bör den ha en högtalare som är i paritet med iPaden, eller min gamla Nokia N97. Bättre digitizer ska den ha med. Vad gäller skärmen så har jag aldrig stört mig på pentile-teknikeb faktiskt. Betydligt bättre samtalskvalitet vill jag ha med, för den är rätt kass i desiren tycker jag. Som sista punkt vill jag ha apple-flyt i gränssnittet. För ävrn om telefonen är väldigt mycket bättre med CM7 och Adw launcher än den var stock, så tycker jag fortfarande att det är en bit kvar till en iPhone 4 eller en iPad.

Men trots dessa förbättringspunkter är jag som sagt väldigt nöjd!

14. Madeli

Madeli Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    722

MINA ENHETER

Jag var väldigt nöjd med min Desire. Det är en bra mobil :) Men nu har jag skaffat mig en Incredible S och jämför jag då så är ju Desiren lite underlägsen.

15. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Jag gillar min Desire fortfarande, under 1 år har jag lärt mig såååå mycket om allt inom Android, tack vare den . Den öppnade en helt ny värld för mig, (en plats jag inte fanns... Alladin!)

Och jag har fortfarande inte insett att jag har 1gb app-utrymme på min Nexus S. Jag känner lusten att flasha in ett A2SD+-skript hela tiden, men påminner mig snabbt om att jag inte behöver.

Min Desires framtid är nu oviss... Men den är så välbehandlad, den är som ny :)

16. fregor

fregor Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Kortfattat det som gör att det är den bästa telefonen jag haft så långt:

+formatet
    +fysiska knappar
    +HTC Sense

Nästa lur ska täcka behovet av:

-större intern lagring för apps (utan root givetvis)
    -bättre batterikapacitet
    -hårdvarustöttat ui (kommer givetvis an på om Android för mobiler får detta en gång..)

Last edited: 6 apr 2011
  17. tentakles

tentakles Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

jag tycker min Desire är helt underbar!

min nästa, ska ha minst android os 3.0, dual core, minst 1 gb minnesyta för program, samt bättre batteritid än Desire genom både strömsnålare os, strömsnålare hårdvara, samt kraftfullare batteri.

haha man kan ju alltid hoppas iaf, men känns som jag får vänta ett tag på den :)

18. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Android 2.4 menar du väl? 3.0 är för tablets, faktiskt :P. Men 2.4 Ice Cream är nog <3

19. mobilkungen78

mobilkungen78 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    ZTE Axon 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    ZTE Axon 7
    Platta:
    Samsung galaxy tab s 10.5 4G
    Var nöjd med min Desire tills jag köpte DHD.
    Den har allt jag vill ha , men när DHD lägger av så ska jag ha en lur som har.

Minst 4.3tums skärm
    Dual eller quadcore
    Bättre grafik hantering
    Helt enkelt bättre en DHD och en HTC ska det va.
    För att jag tycker att sense ui är bäst (med Maxdroid tema)

Last edited: 6 apr 2011
  20. kaga

kaga Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

Jag kommer nog gå mot vinden iom min nästa telefon.
    Jag är nöjd med min Desire och med Leedroid som grafisk kapten är den funktionell igen.
    Nu har jag dock mer och mer tröttnat på den lilla skärmen och jag gillar inte att läsa längre texter på den. Jag trodde och hoppades att jag skulle vänja mig. Så blev inte fallet. Jag har även blivit besvärad över hur mycket Google vet om mitt liv. Sökhistorik och annat smått och gott. När jag nu även kör en mobil där "allt" går via deras servrar kollar jag mig allt oftare över axeln. Sedan är det batteriet. Jag saknar möjligheten att ha mobilen i fickan utan att behöva ladda den minst en gång om dygnet.

Dvs min nästa telefon kommer med största sannolikhet bli en o-smart telefon. Möjligen e-post och mp3-spelare. Sedan ska jag försöka hitta en linux-tablet. Mycket synd att MeeGo verkar ha lagts på hyllan för att sakta men säkert glömmas bort.

Kanske har någon av er tips på en linux tablet?