Vad tycker ni om att fotografera "utan knapp"?

Diskussion i 'Xperia ray' startad av imbee, 26 sept 2011.

  1. imbee

    imbee Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag är riktigt sugen på en ray men undrar lite över själva fotograferingen.

    Hur tycker ni det funkar att ta bilder med ray? Känns det inte knasigt utan knapp? Hur funkar det? Har man en avtryckarikon på skärmen?
    Hur är uppstartstiden? Med min mini är det nämligen heeeeelt olidligt, särskilt om geotagging är på.
     
  2. Vidur

    Vidur Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    funkar ok, använder nästa aldrig den fysiska knappen på hustruns arc då jag tar kort med den.
     
  3. strangnet

    strangnet Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Bilden tas genom att man helt sonika trycker någonstans på skärmen. Om man håller ner fingret en stund så låter man bilden fokuseras (så man kan avgöra om fokuseringen gjort jobbet korrekt) och när man släpper upp fingret tas bilden med den fokusering som gjorts – om man inte är nöjd med fokuseringen så drar man fingret utefter skärmen så tas ingen bild.

    Det finns ett fokusläge som särskilt drar nytta av tryck på skärmen, "touch focus", där fokuspunkten bestäms av var du trycker på skärmen.

    Personligen har jag inga problem med att en dedikerad kameraknapp saknas. Jag kommer från Galaxy S och användningssättet är väldigt snarlikt, bortsett från att hela skärmen är kameraknapp på Rayen.
     
  4. roffe99

    roffe99 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2011
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Var själv tveksam till att det saknades en "riktig" kameraknapp men man vänjer sig. Om man håller den riktigt stadigt med båda händerna och pekar på skärmen eller på den speciella pekikonen i vissa fall funkar det utmärkt. Detta förfaringsättet som Ray har är bättre än på t ex HTC som jag provat. Det finns ju också en anti-skakfunktion i mobilen. Rayen fungerar bättre än på Arcen som har en liten kameraknapp som är svår och pillig.
     
  5. драган

    драган Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Såg det som ett minus att det inte fanns i början, men det gick fort att vänja sig. Nu föredrar jag faktiskt att vara utan knapp, och "touch-to-focus" funktionen gillar jag skarpt.
    För mej tar det inte heller längre tid att starta kameran, trots fler tryck, då ray är så snabb. (Hade en x10 mini pro innan.)
     
  6. Concha

    Concha Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2010
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Föredrar utan knapp. Det var till och med så att när jag körde Xperia X10 Mini pro, laddade jag ner en app så att jag slapp använda knappen... Tycker det är smidigare... Gillar inte knapp...
     
  7. imbee

    imbee Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Gött med lite skön input. Tack ska ni ha alla som svarat hittills :D
     
  8. sfy

    sfy Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tycker en del av behållningen med denna telefon är just att det är så få knappar. Hatade kameraknappen på X10, kom alltid åt den av misstag. Att trycka på skärmen har jag inga problem med dock tar det på tok för lång tid att starta kameraappen och alldeles för lång tid för den att ta bilden. Här piskar iPhone skiten ut Android.
     
  9. Andreas79skane

    Andreas79skane Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2011
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Min kamera-app startar på ett kick, de e en makalös manick :cool:

    Tar inte långt tid för min del att ta bild med Ray - går fort.
     
  10. damagee

    damagee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    803
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Säger detsamma. Går hur bra som helst att använda skärmen och det är skönt att slippa en massa fysiska knappar. Samt att den startar upp väldigt snabbt, jag märker inte alls av denna slöhet som en del har...

    Sent from my ST18i using Tapatalk
     
  11. [SIC]

    [SIC] Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2011
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Jag slutade använda knappen redan på x10 mini då bilderna blir mycket stabilare med skärmtryck än knappteyck. Blev dock väldigt besviken på att kameran bara fotar i 4:3 med 8mp och att lampan inte fungerar som blixt så förtillfället använder jag vignette tills jag hittar nåt som kan ersätta både kamera/videokamera.
     
  12. strangnet

    strangnet Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Har inte du problem med att Vignette inte fyller hela skärmen i förhandsgranskningen, utan ger den helt galen aspect ratio?
     
  13. [SIC]

    [SIC] Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2011
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Nä, är inte 100 på vignette men det går att ställa in på typ "show full viewfinder" mm för större preview, men hellre det än 4:3 och ingen blixt ;)
     
  14. strangnet

    strangnet Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    16:9 kan du ju trots allt få i vanliga kamera-appen också.
     
  15. jn84

    jn84 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2011
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Kameraknappen på de andra modellerna verkar rätt dålig även jämfört med vanliga kompakta digitalkameror, ingen större "loss" som det verkar alltså. Notera att jag endast känt på kameraknapparna en kort stund i butik. En sak som är mer värd att uppmärksamma är i såfall avsaknaden av riktig blixt, men det är heller ingen jätte big deal som jag ser det. Ändå bättre att fota i naturligt ljus :) (förutsatt att det finns tillräckligt av det).
     
    Last edited: 29 sept 2011
  16. [SIC]

    [SIC] Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2011
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Hm kan bero på att jag inte uppdaterat till 2.3.4 för den har bara det bildformatet med högsta mp. Men jag tycker den andra appen gör sitt jobb så..
     
  17. strangnet

    strangnet Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Om du menar 16:9 med 6 Mpxl så är det en begränsning som sätts av CMOS-sensorn. Testa själv hur många bildpunkter du får från Vignette när den är inställd på 8MP och 16:9.
     
  18. [SIC]

    [SIC] Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2011
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Haha fy fan vad dåligt, ända skillnaden är att vignette är sju resor slöare och bilderna ligger på 3-4mb ist 600kb med två likadana bilder. Nej nu har jag bytt tillbaks, synd med blixten bara :/