Vad tycker vi om Greta thunberg?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Oceanic, 2 okt 2019.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Det har varit en hel del snack om henne under en tid men på sistonde verkar det snarare som hon tagit över världen. När jag satte på tvn på jobbet... Högst upp youtube flödet... Och mkt I media generellt
     
  2. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Hon är viral. Precis som så många andra

    Hon vill så gärna göra gott, och det är en god människas egenskap.

    Det räcker för mig
     
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Greta är bra! Hon har lyckats sätta fokus på klimatfrågorna som ingen annan före henne. :)
     
  4. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Håller med. Hennes avsikter är bra och då gillar jag henne med automatik. Hon är en riktig influencer till skillnad från bortskämda snorungar som Bianca Ingrosso.
     
  5. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag tycker hon tar för mycket plats. Hon skriver inte sin egna tal. Känns som hon blir utnyttjad av politiska krafter. Snart kommer väl hon släppa en bok också som hon inte heller har skrivit?
    Inget illa om hennes avsikter... Men hon tar upp allt för stor plats enligt mig... Det är ren greenwashing hon sysslar med...
     
    Honda gillar detta.
  6. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Jag bryr mig inte nämnvärt om henne och hon stör mig inte. Tycker bara det är fruktansvärt kul att det är så många, framförallt vita män som fullständigt hatar henne.
     
  7. tswfootball

    tswfootball Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2013
    Inlägg:
    1 047
    Mottagna gillanden:
    517
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Vad spelar det för roll om någon hjälper henne?
    Hon har ju helt klart dragit in fokus till miljöfrågan iaf
     
  8. Droid55

    Droid55 Guest

    Tycker att hon är uppfriskande. En ungdom som faktiskt bryr sig om något viktigt. :) Hon eller klimatfrågan tar absolut inte för stor plats.

    Något som tar för stor plats på TV är all spelreklam och sunkiga dokusåpor.
     
  9. Tusuki

    Tusuki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2014
    Inlägg:
    693
    Mottagna gillanden:
    399
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7
    Tycker det är sjukt hur så många kan hata henne, måste sticka i ögonen att se att en ung tjej han få så mycket uppmärksamhet och gå så långt som hon ändå har gjort.
    Det är en bra fråga som hon lyfter upp,men sen om att hon inte skriver sina egna tal är en annan femma.
     
  10. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Jag hade inte lyssnat på några av hennes tal förrän det sista i FN nu sist och jag måste säga att jag inte alls gillade sättet som hon framförde budskapet, kändes väldigt mycket skådespel.

    Däremot tycker jag det underbart att hon lyckats sätta miljön på tapeten på ett sätt som det aldrig gjorts tidigare. Hoppas att det får genomslag och att det åstadkommer något gott.
     
    Last edited: 2 okt 2019
  11. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Hon är en reklam pelare för en ideologi utan utsikt för global framgång där det inte räcker att skälla och peka finger på världsledare. På något sätt så känner jag att om inte världen hade sett ut som den gör nu så hade nog inte den tjejen existerat. Problemet med miljöaktivism i den formen är att den blir lika trovärdig som veganerna som skäller på köttätare och ställer sig i vägen för restauranger. Jag har inte hört hennes lösning ...

    Lösningen är INTE att stänga av allt.

    Allt hänger ihop. Sen självklart borde man göra något åt saken men att kräva ett totalt stopp är inte rimligt någonstans. Inget har någonsin blivit bättre på en gång bara för att man slutar med det dåliga på en gång.

    Detox... stödhjälp/paket av olika slag med en rättfram global plan. Synd bara att trots att vi människor är det "smartaste" som vandrar på jorden så är internationell fred omöjligt.

    "Se till myran..."

    Its too late for a revolution, Brace for the final solution...
     
  12. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Håller med Leo, hennes tal lät som det kom ur en film. Kan vara pga hennes diagnoser det vet inte jag. Men kul vad hon åstadkommit hittills.
    Tror inte många hatar henne, utan handlar om trolls som vet att folk blir irriterade när det pratas illa. Samma visa varje gång fokus ligger på ett barn.
     
  13. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Tycker det är rena skrämselpropagandan.
     
  14. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Var det hon som hade emot ta flyg till USA föresten? [emoji848]
     
  15. Droid55

    Droid55 Guest

    Visst kan man peka finger på världsledare (speciellt de som förnekar eller inte vill dra sitt strå till stacken), men vi är alla en del av problemet. Ingen kan göra allt men alla kan göra något.

    Vad menar du med att hon inte hade existerat om världen inte såg ut som den gjorde idag?

    Vilken form av miljöaktivism är det, menar du?

    Stänga av allt? Självklart kan vi inte stänga av allt, men vissa saker bör nog stängas. Vissa saker behöver ersättas, andra kanske inte.
     
  16. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Hon tar ju inte för mycket det plats, du kan ju inte beskylla henne för att hon får medial uppmärksamhet.
    Undrar även hur du får detta att vara ett fall av "greenwashing"?

    Förundras över hur vuxna män kan bli så provocerade av Greta och budskapet om en grönare planet. Vi har statsmakter som bedriver proxykrig och förstör länder och regioner, människor som lever i extrem fattigdom och samtidigt som detta så har vi folk som hellre lägger fokus på att en ung tjej kämpar för miljön.
     
  17. Droid55

    Droid55 Guest

    Ja, eller hon seglade över Atlanten istället. Vilken upplevelse det måste vara jämfört med att flyga. :)
     
  18. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Köttätande för oss i väst handlar endast om en lyxkonsumtion, vi äter kött för att vi tycker att det är gott och inte för överlevnad. I samma veva som vi har miljontals boskapsdjur som slaktas årligen och som åsamkar rejäla miljöproblem och som är extremt resurskrävande i form av vatten och föda, så lever folk i fattiga områden utan varken mat och vatten. Det är ganska pinsamt egentligen, medan enorma mängder spannmål går åt som föda till boskapsdjur som sedan ska slaktas för våra smaklökars skull, så går många miljoner människor hungriga dagligen. Speciellt med tanke på att kött och mejeriprodukter i Sverige är subventionerade, skattemedel på EU-nivå används alltså för att subventionera en lyxkonsumtion som dessutom är destruktiv och ganska förlegad.

    Du nämner att vi ska göra "något åt saken", problemet är att vi har fått höra det i mer än 50 år och politiker har daltat med miljöproblem i många årtionden. Det är enkelt att säga "vi måste göra något åt saken" när det aldrig görs.
     
  19. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Vi kan peka hur mycket vi vill! Men det kommer inte förändra faktum att en global makt som tävlar med en annan global makt inte kommer att böja sig i frågan... Grund problemet är att vi inte är ett enat folk och aldrig kommer vara det av olika anledningar. Finns ett helt gäng som anser att du som kvinna inte har en talan...

    Problemet här i Sverige är att allt blir beskattat. Varför ska jag betala skatt för att jag kör en splitter ny Audi med relativt låga utsläpp jämfört med EN tuktuk i Thailand där varje invånare har gamla bilar som SPYR ut avgaser och gärna utan partikelfiler/renare? Är det att jag är mer ekonomiskt gynnad som jag måste betala för andras slarv? Eller det kanske inte gäller dom för att det är ett u-land?
    Ta mig inte fel i skattefrågan för jag anser att vi har för låg skatt i Sverige vilket gör att vi blir fattigare i andra ändar (Äldreomsorg, skolväsendet...)

    Barnadöden är i en alltimelow tack vare medicinska framsteg och teknologiska under. Detta hade ALDRIG hänt om inte vi hade haft den ekonomin som vi har nu som vilar på miljöförstöringens skuldror. Vi är en produkt av vad som var och av allt som har hänt fram tills nu.

    Formen där jag ska allt tvinga dig att se att vi dör som flugor av miljöförstöring--- vilket jag helt ärligt inte ser... än... "extremt väder"

    Problemet är att allt är en kedja... detta kommer aldrig att funka med suboptimeringar, för det kan kosta MER än vad skadan gör.
     
  20. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Så du tror inte på forskningen kring miljön?
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.