Vad väljer du, flärp/notch eller ingen Selfie Kamera = 100% screen to body ratio ? *Poll*

Diskussion i 'Allmänt' startad av Oceanic, 5 nov 2017.

?

Vad Väljer Du

  1. Flärp/Notch (begränsad screen to body ratio)

    44 röst(er)
    63,8%
  2. Ingen selfie kamera = 100% screen to body ratio

    25 röst(er)
    36,2%
  1. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Håller med till 100% att tro nå annat känns lite naivt faktiskt och narcisistigt..
    Se bara på hur Facebook etc exploderade när det kom och vad postas till största del på sånt? Jo fakkin selfies :D
     
  2. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Tror man är väldigt insnöad om man tror alla är med i selfie kulturen. Tror som sagt selfie kamera är väldigt viktigt för många men för 50 procent är det säkert inte lika viktigt.
     
  3. Atmos

    Atmos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2012
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256gb
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Poco F2 Pro
    Selfies om något är narcissistiskt ;) Jag har faktiskt aldrig använt den främre kameran på någon mobil som jag ägt :)
     
    Oceanic gillar detta.
  4. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Jag tror du har helt fel faktiskt.
     
  5. Droid96

    Droid96 Guest

    Det är mycket möjligt att det finns en liten grupp användare som inte bryr sig om selfiekameran och skulle offra den för en 100% heltäckande skärm. Men räkna inte med att någon av de större tillverkarna kommer släppa en sån telefon. Apple, Samsung med flera kan inte begränsa sin kundkrets på det sättet. De kan inte släppa en telefon med en så uppenbar dealbreaker för så många.

    Så: Som en ren nicheprodukt kan det kanske funka. Ungefär som ZTEs ihopvikbara telefon. Men absolut ingen ny trend eller standard.
     
    katho, Psicosis, Kristy och 1 annan gillar detta.
  6. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Varför tog du ett inlägg jag svarade till någon annan så personligt?
    Kan det vara så att så som det har nämnts innan av andra medlemmar att du har lite svårt att acceptera vad andra tycker och att andra kan tycka annorlunda än dig?
     
    katho och Kristy gillar detta.
  7. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    jag tror inte jag vet :)
    det hela är superenkelt eg du har 100% fel det är inte ens öppret för diskussion jag är enkel i min diskussion där :D nicsch-produkt absolut men inte något annat.
     
    Ascii gillar detta.
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Som sagt var ju därför jag vill göra denna pollen för att veta vad folk tycker. Fast då räknas tydligen inte pollen då swedroid tydligen inte representerar den stora massan utan swedroid användare är någon sorts elit grupp av människor som inte är som alla andra.

    Jag tror inte heller vare sig Apple eller Samsung kommer dissa selfie kameran. Utan blir ju förmodligen någon av de mindre tillverkarna som tar lite större risker typ Xiaomi men tror konceptet kommer kopieras fort av andra tillverkare då set iallafall om man ska tro pollen finns en stor marknad för denna produkt.

    Tror som sagt set här med ingen selfie kamera vara funkar på första generationen efter det måste dom komma på en lösning där man kan få båda delarna. Och är ju bara första generationen som att coolhets faktorn kommer vara så stor att man kan dissa selfie kameran. Sen tillverkare som släpper först kommer ha svårt att möta efterfrågan är jag säker på precisa som det var med första mi mix som hade sålt bra mkt bättre om det lyckades med produktionen i ett tidigare skede.

    Tror det kommer dröja till generation två när selfie kameran fälls ur med en lucka eller liknande att Samsung eller Apple hoppar på idéen. Speciellt i tider med flärpar tror jag de kommer anses som stor prestige om man lyckas med detta konststycket.

    Är möjligt att bara entusiaster kommer vara intresserad av generation 1 men globalt sätt finns det många många miljoner entusiaster så att en sådan telefon skulle sälja miljoner är inte ommöjligt

    Flärpen är fortfarande inte helt och hållet accepterad ännu och kanske aldrig blir det fullt ut, och folk överlag verkar förvirrade om den är okej eller inte det är ju en så kallad fullösning. En flärp kommer aldrig anses som en elegant lösning så kommer alltid finnas en strävan att få bort denna med samma funktionalitet lyckas man med detta så är det en stor nagel i ögat för apple och möjligtvis Samsung som också hoppar på trenden nästa år. Prestige faktorn på telefoner är viktigt så som sagt de tillverkare som kan erbjuda detta tror jag ligger väldigt bra till. Men förmodligen kommer bara generation 2 bli mainstream. Men hur stor del av marknaden är entusiaster? Hur stor del av den stora massan kallar sig av entusiaster? Jag tror denna grupp vad det gäller smartphones är snabbt växande I så fall då smartphone har blivit livets centrum.
     
  9. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Är lustigt du skriver de när andra personer skriver att det inte ens är öppet för diskussion och så anklagar du mig för att ha svårt att acceptera vad andra tycker?
    Jag är iallafall öppen att diskutera medans andra elitiskt säger att diskussionen är meningslös. Gruppen som vill prova på generation 1 utan selfie kamera tror jag som sagt är större än många tror och globalt tror jag en sådan telefon kan bli en stor säljare även om den är mer entusiast inriktnad. Kommer vara samma personer som köpte första generationen av note 1 och mi mix som kommer köpa denna telefonen. Båda telefonerna sålde med än dom räknat mer och sålde många miljoner.
     
  10. Droid96

    Droid96 Guest

    Det handlar dock inte bara om selfiekameran. Det handlar också om att förlora stereohögtalare, en riktig earpiece som ger bra samtalsljud samt teknik som t.ex. FaceID som jag föredrar framför fingeravtrycksläsare. Jag tror att många iPhone X-användare konverterats från att ogilla flärpen till att acceptera den för att Face ID är så grymt. Den dagen man kan bygga in kameramodulen (inkl selfiekameran!) i skärmen och löser problemet med att telefoner utan äkta earpiece har uselt samtalsljud kan vi kanske prata om 100% screen-to-body ratio. Men där är vi inte.
     
    Kristy gillar detta.
  11. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Varför jag reagerar på just dig är ju att det är ett återkommande tema hos dig..

    Sen så varför jag tror som jag gör baserar jag helt på att världen är narcisistig nu för tiden och selfies är en helt normal sak, speciellt på sociala medier där som flesta hänger och kollar det med sin mobil i jämförelse med vad vi "tekniknördar" gör..

    För fan det finns ju tom en selfie sång..

    View: https://youtu.be/kdemFfbS5H0

    Det finns däremot ingen låt om en flärp eller notch..
     
  12. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja men bara för att de syns och tar stor plats betyder det inte att alla eller ens en majoritet är en del av det. Men om man själv är en del av det är nog svårt att tänka sig det att det finns ett liv utanför
     
  13. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Är väl självklart att fler använder sig av selfies? Nu snackar jag inte enbart om selfie bilder utan videosamtal också. Glöm inte hur viktigt videosamtal är för många. Visst, ta med dig laptopen kan man ju göra men inte lika smidigt. 100% body ratio kanske om ett par år.
     
    SakuraHONDA, Kristy och OneBlue gillar detta.
  14. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Earpiece sätter man direkt i ramen man får göra ramen en millimeter tunnare där.
     
  15. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Du ser.. Du fortsätter att visa min poäng.. Jag säger inte nu "nån" har rätt här, MEN om majoriteten verkar tycka en sak så BÖR väll det PÅVISA hur det ligger till!

    Och rätta mig gärna nu om jag har fel, är det ett personligt påhopp du gör emot mig med din sista mening?
    1. Du vet ABSOLUT inget om mig och vad jag tror säger INGET om mig.
    2. Nej för att upplysa dom svar på din sista mening så tillhör inte jag den gruppen.
     
  16. joström

    joström Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2014
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    260
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 11 (2018)
    För min del behövs inte 100% screen to body ratio, jag gillar designen på ex s8(+), note 8.

    Jag var först skeptisk till notchen på iphone x efter jag sett eventet, men jag var härom dagen på Elgiganten och pillade på en X. Ska jag vara ärlig så märkte jag inte av notchen över huvudtaget när jag kollade runt lite i luren.

    Jag tror det tar ett gäng år innan vi ser 100% screen to body ratio.
     
  17. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    när du kollar på youtube lär du märka av det ;)
     
  18. Droid96

    Droid96 Guest

    De flesta föredrar nog ändå att se klipp i sin rätta aspect ratio och då syns inte notchen.
     
  19. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Jag har aldrig ens tänkt på att notchen fanns och jag har inte ens en iphone X. Trodde jag skulle störa mig på den för jag kör med 6s, 7+ och note 8 men nope. Personer gillar att gnälla på saker även om det nu inte stör de alls så vill det klagas. Vet att personer inte gillar notchen, frun t ex verkligen tycker den är ful men hon pratar inte om den eller klagar på att den stör.
     
    SakuraHONDA gillar detta.
  20. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja men då blir ju skärmen jätte liten, och då försvinner ju hela iden med att ha en "stor" skärm, känns bättre att man har en aspect ratio som är kompatibel med med de stora formaten, det är ju framförallt vid video man uppskattar stor skärm och där varje milimiter extra gör stor skillnad.