Vad/varför sänder min telefon efter samtal?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av DefSyde, 30 jan 2011.

  1. DefSyde

    DefSyde Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har en HTC Desire med Tele2 som operatör.

    Jag har dessutom ett par högtalare som inte är avskärmade för mobila "signaler/vågor", så man hör typ bip bidi-bip bidi-bip biiiiiiiiii... ja ni hajjar säkert!

    Frågan är varför telefonen fortsätter att låta/sända signaler efter att jag lagt på ett samtal. Den kan hålla på i 30 sekunder! Vafan håller den på med, blir jävligt nojjig om den skickar info om mitt samtal eller t.o.m kanske skickar samtalet till någon!? (Google el Tele2). :money:
     
  2. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Det är fullt möjligt att skriva applikationer som reagerar på att ett samtal avslutas. Min egen applikation "telenor kontant" kan ställas in så att den gör det och vid avslutat samtal går till telenors web för att hämta uppdaterade saldo-uppgifter att presentera i en widget.

    Nu kör du ju uppenbarligen inte min applikation, men du kanske har någonting annat installerat som gör motsvarande? Ett sätt att se vilka applikationer som är aktiva är att tanka hem "Quick System Info" och studera vad som finns under fliken "Processes". Hittar du kanske någon misstänkt kandidat där?

    m v h Henrik
     
    DefSyde gillar detta.
  3. DefSyde

    DefSyde Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    tack för tipset Henca! hittade inget i processes som kunde hinta nått om "problemet" jag upplever. Dock blev jag lite inrtesserad av vad Net States gör, ett TCP (?) Protocol fanns med olika local/remote adresser.. den översta har statusen "Listen" medan de andra är "Established" och "Close_Wait" vad betyder dessa statusar? Speciellt "LISTEN" fick uppmärksamhet från mitt håll...

    En annan fråga är: I process fliken ser man att de olika processerna har olika färger, grönt, gult, blått, vitt och grått. Vad menas med de olika färgerna?
     
  4. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Jag är inte någon expert på dessa delar, men en del står skrivet i RFC 793 på http://tools.ietf.org/html/rfc793

    Där står:

    Färgerna beskrivs på http://code.google.com/p/qsysinfo/wiki/Features#Processes

    m v h Henrik
     
    DefSyde gillar detta.
  5. DefSyde

    DefSyde Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    kom på vad det var för nått!

    jag har ett "mitt tele2 konto" och där kan jag se information om mina samtal, längd etc..
    antar att det är denna information som skickas efter att jag lagt på ett samtal. tack för hjälpen iaf!