Väderapp som visar väder från flera tjänster samtidigt

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av acceh, 27 sept 2021.

  1. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 488
    Mottagna gillanden:
    1 174
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Dessa hade en app som slutade fungera efter android 8.

    Sajten fungerar bra med SMHI, FMI och YR, och ger även tillgång till faktiska väderstationer - även i Lettland.

    Vackert väder
     
    Last edited: 4 okt 2021
  2. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 001
    Mottagna gillanden:
    2 112
    Nix, den försvinner direkt och sen på andra försöket så startar appen. Det skulle vara trevligt om den inte bara visar tomma grafer då den hämtar info, ev om Splash screen visas med texten hämtar och hur långt den kommit.

    Jag antar att det mesta av visningen är html5-kod som körs, det är inte speciellt komplicerat att lösa det i html5.
     
  3. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 295

    MINA ENHETER

    Widgeten uppdateras inte, står bara "Laddar..."
     
  4. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    @acceh@acceh Det här är inte vad tråden egentligen handlar om, ingen APP, men jag tar det med hursom...
    Båda är websidor som jag har som genväg på hemskärmen på mobilen och bokmärken i datorn.

    Denna använder jag jättmycket. Jag åker på stan i en el-rullstol, och kan se om jag räcker att åka ut och handla innan det börjar regna, eller om jag skall vänta tills i morgon. Rätt så pålitlig. Bara dra slideren nederst fram och tillbaka för att se hur vädret rör sig. Kartan kan zoomas och dras till önskat läge.

    Väderkarta: nederbörd - Klart.se

    Den här kan man se blixten var som hälst i hela världen i real time. Bra när man hör åskan. Då kan man se vart blixten håller på, och koppla från sin elektronik om den är oroväckande nära. Här är av naturliga orsaker inga prognoser, men rätt så noggrann anvisning på vart blixten är när det åskar. Enkelt att zooma och dra kartan till önskat läge.

    Real Time Lightning Map
     
    Last edited: 6 okt 2021
    EricG gillar detta.
  5. acceh

    acceh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2013
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Hur menar du med tomma grafer? Just nu har jag en skeleton-loader som visar en outline av hur datan kommer se ut när den laddat som visar att den laddar data.

    Appen är skriven med en mix av native-kod (Kotlin) och Javascript me
    Har du testat att ta bort och lägga till widgeten igen? Samt, ibland uppdaterar den inte direkt utan hämtar vädret först om en timme. Så skriv gärna igen om det fortfarande inte har uppdaterats :)
     
  6. phattrance

    phattrance Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2019
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    1 389
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX

    har de någon iOS app?
     
  7. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 488
    Mottagna gillanden:
    1 174
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Ingen aning, har aldrig haft en iOS (hittils . . . ).

    Jag har kvar deras gamla app (säkrade en kopia på apk filen) på mina gamla Xiaomi som är på android 8, fungerar fint, men sajten har fler möjligheter
     
  8. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 001
    Mottagna gillanden:
    2 112
    Det är väl skeleton som jag ser, tycker det känns tråkigt, känns bättre (åtminstone för min del) att visa en splash med info om att days hämtas och en progress-indikator.

    Kotlin vet jag ingenting om (är det där du skapar designen?) men med javascript kan man relativt enkelt redigera html som jag gissar är det som visas och kan då justera visningen så att rubrikerna stannar kvar (men m det är i Kotlin som du skapar designen borde det vara enklare där...)

    Om du kör programmet i en webbläsare på en dator kan du inspektera sidan och se hur taggarna är uppbyggda och leka med designen där men det krävs ju en del html-kunskap förstås.
     
  9. acceh

    acceh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2013
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Progress-indikator kan man tyvärr inte ha då det inte går att veta exakt hur långt av laddning som hittils har skett då det beror på flertalet olika faktorer, därför jag kör med skeleton. Samt att det får UI att förändras mindre när det laddat klart så appen känns med konsekvent i hur mycket "info" som visas :)

    Nej, det är ingen HTML alls i hela appen faktiskt och det byggs inte alls med hjälp av det. Att ha en app i form av en hemsida är extremt svårt att få att kännas bra och man har inte samma möjligheter som när man bygger den mha ramverk likt React Native och Flutter eller native mha Kotlin/Java (Android) eller Swift/Objective-C (iOS).

    Kotlin är ett derivat av Java som används när man skriver native kod för Android, påminner väldigt mycket om Java, men känns lite modernare och lite annorlunda att skriva :)
     
    night77 och RuffyMan gillar detta.
  10. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Hur räknas den kombinerade prognosen ut?

    Hade gärna haft en ripoff av vackertväder där man har alla tre sida vid sida..
     
  11. acceh

    acceh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2013
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Nu finns lite fixar som ni har bett om i appen! Så som ljust tema för widget, klicka på widget för att ta sig in i appen och lite mer småfixar! Låst y-axel i alla grafer har jag fixat lokalt och pushar en uppdatering med det i veckan :)
     
    night77, Heleg och katho gillar detta.
  12. acceh

    acceh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2013
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    DMI kommer antagligen 2022, då blir deras API tillgängligt för att kunna kopplas på i appen :) Finns tyvärr inte möjlighet till det idag.
     
  13. acceh

    acceh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2013
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Den kombinerade prognosen är en kombination av den mest förekommande prognosen och medelvärde :)

    En bättre jämförelse är på mellan prognoserna är på g och har funnits som plan sen början (långt innan jag ens visste att Vacker Väder fanns faktiskt), men har prioriterats ner lite, men bör komma om inte för lång tid! Även regnradar är på g! :)
     
  14. acceh

    acceh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2013
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Appen har nu fått ett flertal uppdateringar under dem senaste månaderna och allt ifrån radar, till jämförelser till möjlighet att välja startsida har lagts till :) Det är bara att komma med feature-requests här så ska jag försöka lägga till det om efterfrågan är tillräckligt stor!
     
    RuffyMan och ulrier gillar detta.
  15. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 679
    Mottagna gillanden:
    2 034

    MINA ENHETER

    Felet har varit kvar hela tiden trots flera uppdateringar. Men nu provade jag att rensa data och cache. Efter det så fungerar appen. Dvs det var något fel som smugit sig in i data eller cache.
     
  16. acceh

    acceh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2013
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Hmm spännande! Ska ta en titt och testa ordentligt dem olika delarna som cacheas mellan varje session och se om jag kan se vad felet är. Tack för feedback!
     
  17. Gurkburk92

    Gurkburk92 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2012
    Inlägg:
    1 206
    Mottagna gillanden:
    448

    MINA ENHETER

    Av en slump hittade jag denna tråden, och några minuter senare köpt din app.

    En ända grej som jag hade önskat är en liten knapp på widgeten för manuell uppdatering.

    Ett annat förslag är val av uppdaterings-interval för både main appen & widgeten. Uppdatering var timma, varannan, upp till 1 gång per dag eller något sånt. Personligen vill jag ha automatisk uppdatering 1 gång per dag.
     
    night77 gillar detta.
  18. Jayjay2

    Jayjay2 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2016
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    44
    Hittade denna tråd nu. Underbar app men får den inte att fungera med automatisk positionering. Den söker och söker utan att hitta min plats trots att den har fått tillgång till GPS. Fungerar att söka manuellt och lägga in Stockholm tex men hade varit trevligt med automatiska funktionen :)

    Android 13, Pixel 7.

    Finns det någon plan gällande uppdatering med DMI ?
     
  19. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 281
    Mottagna gillanden:
    8 124
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    bäst att kontakta utvecklaren via PlayStore/App Store