Väderstation i lägenhet

Diskussion i 'Off Topic' startad av geobjork, 6 sept 2019.

  1. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Hadde tänkt skaffa en liten väderstation för användning i lägenhet på åttonde våning med västvänt inglasad balkong. Solen står rakt på under det mesta av dagen.
    Fjärrsensorn kan hängas upp på utsidan av hörnan mot nord, dock vill solen träffa den utöver eftermiddagen.
    Tänkte köpa en Andersson från NetOnNet, (säljs också undet namnet "Kalawenn" i andra länder). Billig, enkel och får hyfsad omdöme i ett par tester.

    Någon som har erfarenhet med hur något sådant funkar med såpass begränsad möjlighet för plasseringen av externa sensorn? Om den ger något så nära riktig väderinformation?

    Ok, trehundra spänn är ju inte så att man hamnar direkt på fattigkassan om det inte funkar något så nära, men...
    Andersson väderstation.jpg
     
  2. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Jag är lite tveksam till dessa glorifierade termometrar. Vad tillför de utöver vad en vanlig termometer + en bra väderapp i telefonen gör?
    Gällande placeringen, du har inte möjlighet att montera upp ett strålningsskydd som ger lite extra skugga samtidigt?
     
  3. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Har en vanlig termometer. Plasseringen på den om jag skall kunna läsa den inifrån lägenheten, är sånn att den alltid visar +40 grader och upp när solen skinner.

    Vad jag egentligen är ute efter är hur det blir med regn, eventuellt snö i morgon, för planeringen av dagen. Är beroende av en el rullstol när jag skall på stan och handla, och det värsta är när det regnar eller snöar (snö i sig är inget problem). Tempen är inte noga alls.

    Jodå, väderapp i mobilen är bra, men om vädret är hur fint som hälst när man går till sängs på kvällen, så är det ofta att det regnar på morgonen utan att man har fått veta att så skall det bli, av appen.
    Nej, ingen möjlighet att montera ett strålningsskydd.
     
  4. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Alltså jag menar en trådlös termometer då. De där väderstationerna baserar sin prognos på lufttrycksändringar och är inte kalibrerade på något sätt, så de kan omöjligen ha bättre träffsäkerhet än en vädertjänst som har både tillgång till den datan plus allt annat som radar, vind o.s.v. förutsatt att du inte bor på ett väldigt speciellt ställe som gör att det är svårt att sätta prognoser.
     
  5. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Så här skriver de i manualen till och med:
    "Väderstationen utfärdar en väderprognos för ungefär de kommande 12 timmarna baserad på trenden i barometertrycket. Detta är ingen professionell väderprognos. Den ger bara en ungefärlig uppfattning om den aktuella utvecklingen. Om det är skillnader mellan informationen från din enhet och den lokala vädertjänsten, bör du betrakta den senare som mer korrekt."
     
  6. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Jag skulle också vilja ha en hyffsad "väderstation" och en sak som jag gillar med dessa är luftfuktighet och lufttryck, jag upplever det som att om det är tex är hög luftfuktighet i samband med värme är det mycket mer påfrestande än om det bara är varmt.
    Lufttryck påverkar också hur jag upplever vädret.

    Har bara haft otur med dom 2-3 stationer jag haft, risig kvalitet, så jag har tyvärr inget förslag.
     
  7. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Vad är det som har gått fel på dina?
    Jag såg i något omtal att det första som tar kvällen är fjärrsensorn...?
     
  8. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jag brukar säga, "Om det inte fanns otur, så ville inte jag haft någon sorts tur alls"!
    Ser ut för att när jag skall ut och handla, så bara måste det börja rägna när jag är lite mer än halvvägs till stan, 6 km tur och retur, och slutar inte förän jag stänger dörren till förådet för min rullstol hemma. Detta hur fint vädret än är när jag startar. Hadde tänkt försöka få lite koll på det där, men det ser ut för att jag är tvungen att nöja mig med oturen... hu hu! Start, :cool: kommer hem.:ehm:
     
  9. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Jepp på dom jag haft har det varit sensorn som pajat, men sedan har dom bara funkat i kanske 1 år styck.
    Jag bor med balkong i västerläge så jag har kvällssol och det är både svårt att skydda sensorn från direkt sol och värmestrålning från fasaden så den ger grovt fel temp (detta är inte manickens fel utan platsen)
    men också den tål inte väder och vind, och/eller drar massor av batteri om trådlös eller har kort kabel så att displayen måste placeras på en mindre bra plats.
     
  10. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Ungefär samma som hos mig.
    Manicken jag funderar på att köpa har en relativt lång räckvidd, 60 meter. Jag har en möjlighet att "gömma" sensorn t ex i ett träd utanför, skall kolla lite på det.

    En annan fråga som jag glömde i inledningsfrågan. Hur håller batterierna i sensorn i frysgrader? Det finns hur mycket som hälst info om nerkylda mobiltelefoner, dock rör ju det sig om uppladdbara batterier.
    Hittar inget om Alkaline batterier och minusgrader, i mitt fall sisådär -5 till -10 grader, en sällan gång -15. Någon som vet hur dessa batterierna klarar sig?
     
  11. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 326
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har en väderstation ute med batteri, och den klarade sig utan problem gällande batteriet under vintern som var
     
  12. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Interessant!! Gissar det rör sig om vanliga AA eller AAA batterier? Får man fråga vad det är för typ väderstation du har?
     
  13. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 326
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Tror AA
    WH1080
     
  14. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Bör vara minst 1 meter från byggnad skyddad från solinstrålning, ca 1 meter över marken. Gärna 2 givare i olika väderstreck så att alltid en är i skugga.
    Med Netatmo kan man ha public sidor via någon tjänst, kolla om det finns någon nära dig där du kan kolla, minns inte om det var med prognoser via tjänsten. Tyvärr ingen länk men hittade via deras hemsida.
    Edit:
    Netatmo Weathermap
     
    Last edited: 7 sept 2019
  15. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Den jag funderar på sender över tre olika kanaler. Vad jag förstår skall det gå att köra tre givare samtidigt, men jag kan inte hitta separata givare att köpa. Har skickat fråga till kundtjänsten på NetOnNet, men får väl inte svar före måndag.
     
  16. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jo men det har du rätt i. Jag beställde en sådan. Bra info om temperatur, luftfuktighet och barometrisk lufttryck, båda inom- och utomhus. Jag kör en annan digital termometer paralellt, med sensorn på samma plassering. Visar rätt så lika.
    Dock det viktigsta för mig, prognosen, blir nog bättre om man bara tittar ut gjenom fönstret. :ehm:
     
  17. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag vet inte om du redan provat yr.no? Jag tycker att deras prognoser brukar stämma ganska bra. Det är klart att det blir fel någon gång men väder är ju oberäkneligt. Men jag brukar använda yr.no prognoser för min utomhusaktivitet och tycker det stämmer bra för det mesta.
    Yr – Været for Norge og verden fra NRK og Meteorologisk institutt
     
  18. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jo, jag använder en tjänst som heter "Pent.no". Den kör en kombination av Yr.no och Storm.no i två paralella kolummer. Ger rätt så bra prognos. Dessa två är konkurrenter, så i denna kombination tävlar de om bästa prognosen i en och samma tjänst.
    Förinställd för Oslo men kan ställas in för det mesta av världen.

    https://pent.no/59.9127,10.7461

    Den bästa för mig dock är Klart.se. Ger mig 100% av vad jag är ute efter hela tiden, och stämmer mycket bra.
    Kör den bara på datorn. Har inte testat Android appen, den får rätt så dåliga recensioner.

    Klart.se
     
  19. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Tack för tipsen! :D
     
  20. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    På tal om vädret... Ibland sitter man där i lugn och ro och kollar på TV. Plötsligt hör man åskan, och för de flesta av oss är första tanken att dra ut sladdar till TV, Dator, Modem etc. etc.
    Här är en tjänst var man kan se exakt vart blixten härjar så man kan avgöra risken för sina apparater. Det är ju lite jobb att säkra sig, faktiskt ibland i onödan om åskan är flera kilometer borta.
    Vad jag förstår så består tjänsten av frivilliga tekniknerdar över hela världen som får en gratis registrator att koppla upp mot tjänstens server. Funkar kalas!
    Jag har testat några olika, tycker den här är den bästa/enklaste.

    Real Time Lightning Map