Tips: Vänd kontakten rätt!

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av Bamsefar, 22 jun 2013.

  1. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Med risk för att göra bort mig: se till att du vänder nätadaptern rätt i väggkontakten, det påverkar hur snabbt resp långsamt som telefonen laddas upp!

    I mitt fall är det ett par-tre timmar mot en arbetsdag totalt. Deeeeet är rätt stor skillnad.

    Eller så drömmer jag bara? :innocent:
     
  2. kalleboston

    kalleboston Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    194
    Telefon:
    Byter ofta

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Byter ofta
    Då e nog din laddare glapp på nåt sätt..

    Skickat från min Nexus 4
     
  3. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Glapp, nej det är det inte. Det är jag helt säker på.
     
  4. brynolf11

    brynolf11 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2011
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    ZTE Axon 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    ZTE Axon 7
    Info:
    Nova launcher
    Defekt laddare eller defekt elinstallation i huset, most likely. Byt ut en eller båda snarast.
     
  5. Snusdus

    Snusdus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    2 174
    Mottagna gillanden:
    259

    MINA ENHETER

    Någonting fel låter det ju som att det är, inte fan kan det spela någon roll och om det nu mot all förmodan skulle göra det - retards bakom konstruktionen?
     
  6. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Det har ingen betydelse hur laddaren kopplas. Du har fel på elsystemet i huset eller så är det glapp...
     
  7. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Eh - vi kan stryka fel i fastigheter (5 olika) - det faller under osannolikhetens regel.

    Eh2 - vi kan stryka glappkontakt, eftersom jag råkar ha två S3or (min privata och min frus företagsmobil) och således två adaptrar. Jag har testat korsvis, dvs min mobil och min frus adapter och tvärt om (hennes mobil iofs enbart här hemma).

    Så om det är fel, som i konstruktionsfel då, så är båda adaptrarna fel.

    Mera troligt enligt mig är att de är känsliga för den elektriska fasen i kontakten. Det går att mäta upp, men jag har inte något mätinstrument hemma för det, så det ligger på listan över saker jag skall begrunda någon gång...
     
  8. Mergas

    Mergas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    och då är rätt håll... ??
     
  9. Crall

    Crall Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 107
    Mottagna gillanden:
    253
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Kör helt default utan root.
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    COBS Default Android 5.0.2
    Info:
    www.smart1.se www.cobs.se
    Att det skulle vara fel på din el installation tvivlar jag starkt på!
    Det borde dock inte vara någon skillnad om inte Samsung gjort något fel på sina laddare.

    Vet att man ofta hör detta på HiFi forum att man skall vända kontakten rätt för att minimera risken för brumstörningar mm.

    Hittade ett svar från en professor i fysik på nätet ang denna frågan:
    Mikael, 29: Jag har en fråga angående hemelektronik. Detta gäller överföring av ljud analogt från en CD-spelare till en förstärkare. Jag har läst på olika forum att det är lämpligt om apparaterna kopplas in på "rätt" sätt i el-uttaget. Detta skall ha att göra med hur fasen är kopplad och når apparaten. Vidare skrivs det att apparaten är designad på ett sådant vis att elektroniken gynnas av att vara inkopplad på rätt sätt. För mig känns det märkligt att man i elektronik för flera tusentas kronor inte bygger elektriska kretsar som håller samma kvalitet oberoende av hur sladden är vänd. Så jag skulle vilja ha en liten redogörelse för hur det hänger ihop.

    Svar: Hej Mikael. Jag har också sett detta påstående, och jag kan tänka mig att det ligger en viss sanning i det även om effekterna bör vara små. En jordad 1-fasledning består av en fasledare (ena stiftet) som ligger på spänning relativt "nollan" (det andra stiftet) och jord. Nollan och jord är normalt sammankopplade någonstans i fastigheten och ligger alltså i stort sett på samma potential. Om utrustningen ej är sammankopplad med annan utrustning och är ansluten till ett icke-jordat uttag och belägen långt från alla jordade föremål så kan det rimligen inte spela någon roll hur kontakten är vänd, eftersom transformatorn bara ser två ledningar där potentialen varierar sinusformigt mellan dem. Detta är ju dock ett specialfall, och ofta är utrustningen jordad och dessutom sammankopplad med annan utrustning, och då blir asymmetrin mellan fas och nolla tydlig. I den ände av transformatorn där fasledaren går in varierar potentialen med växelspänningens frekvens relativt omgivande jordade chassi, medan transformatorns motsatta anslutningsledning ligger på samma potential som de jordade delarna. Det verkar högst rimligt att dessa skillnader kan ge effekter på inducerade strömmar i närbelägen känslig elektronik. Att det skulle leda till några skador på elektroniken om man vänder åt ena eller andra hållet har jag dock svårt att tänka mig eftersom den är konstruerad för dessa driftsfall. Det är värt att notera att kontakterna i andra länder (t.ex. Storbritannien) är utformade så att man vet var fasledaren hamnar. Det förvånar mig att inte alla gör så, eftersom vårt system innebär att det är 50 % chans att innanmätet på en elapparat ligger på spänning relativt jord även i avslaget tillstånd om strömbrytaren endast bryter ena ledningen.

    Hälsningar
    Ragnar Erlandsson, professor i fysik
     
  10. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Nej det är inte fel på elnätet hemma hos mig, eller min arbetsgivare eller någon av de andra fastigheter jag provat på.

    Det enda rimliga är att den "reseadapter" som jag använder, och samma gäller alltså min fru, är att den ger troligen samma spänning, men kanske påvkeras strömmen ? Enligt skriften på adaptern skall den ge 5 Volt i likspänning och 1 Ampere i ström. Jag har dessvärre inte möjligheter att mäta så högt som 1A, men någon annan kanske kan göra det ?

    Och som sagt, beroende på hur kontakten är vriden - i alla fall i mitt fall - så går det fort eller långsamt, jag föredrar fort såklart.

    Och på frågan hur den bör vara vriden: Förutsatt att elkontakten man använder har fasen på samma kontaktyta som mina så får jag bäst effekt av att vända på kontakten så att den pyttelilla texten är upp och SAMSUNG loggan vriden nedåt. Men som sagt, om det är relaterat till fasen, så kommer det bero på hur den är dragen respektive uttag.

    PS! Känner till, mycket väl, detta med fasen och musikutrustning, och där är min enda slutsats: Ett korrekt konstruerat slutsteg (eller annan elektrisk makapär) skall inte påverkas av hur fasen är - men vissa är inte välkonstruerade...!
     
  11. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    Har provat i två uttag åt "båda" hållen, och mobil laddas på samma tid i alla fallen...
     
  12. tcntad

    tcntad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2012
    Inlägg:
    1 842
    Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A6
    ROM:
    Stock Nougat
    Hur fan kan man sätta reseladdaren åt fel håll?
     
  13. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    I våra uttag så kan du vända fas/nolla (du vet inte ens vad som är vad).
     
  14. Crall

    Crall Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 107
    Mottagna gillanden:
    253
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Kör helt default utan root.
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    COBS Default Android 5.0.2
    Info:
    www.smart1.se www.cobs.se
    Först krävs en mindre mängd tankekraft, lite mängd elkunskap och en smula ödmjukhet.

    Den mest pinsamma kommentaren i tråden är faktiskt din!
     

    Bifogade filer:

  15. tcntad

    tcntad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2012
    Inlägg:
    1 842
    Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A6
    ROM:
    Stock Nougat
    Varför det? Varför behandlar du mig som en idiot? Varför är jag pinsam? Jag ställde en fråga och blir nästan direkt påhoppad...

    Nu kan jag inte mycket om ellära osv men sätter man den fel så bör den inte funka?
     
  16. Crall

    Crall Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 107
    Mottagna gillanden:
    253
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Kör helt default utan root.
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    COBS Default Android 5.0.2
    Info:
    www.smart1.se www.cobs.se
    På grund av ditt sätt att uttrycka dig! Hade du velat veta hur dom menade hade du kunnat fråga det på ett trevligt sätt. Så som du skrivit det skulle man lika gärna kunna läsa in att du idiotförklarar TS.

    Men nu har du en bild som visar hur han menade, klarare än så kan jag inte visa det. Om du inte förstår vad Fas, Nolla och Jord (växelström)är så kan jag säkert hitta en bra sida som förklarar växelström om du vill det.
    Förövrigt så har jag bara några inlägg tidigare postat mer ingående information som en professor i fysik har skrivit.

    Btw hade du ställt frågan så som du skrivit den i min quote så hade det varit en annan femma, mycket trevligare ställd fråga!
     
  17. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag är ju utbildad elingenjör så jag borde ha koll på det här, men jag har fått fundera en stund för jag sysslar ju numera bara med programmering.

    De flesta laddare är ojordade så frågan handlar om bara om fas och nolla och om det gör någon skillnad hur man stoppar i laddaren.
    Spänningen är potentialskillnaden mellan de 2 ledarna. Hur man än mäter så kommer man få samma värden, men sinus-kurvorna kommer att förskjutas 180 grader mellan varandra om du mäter med ett oscilloskop.

    Jag kan alltså inte se någon anledning till att det skulle göra någon skillnad...ändå så vände jag på min laddare häromdagen för jag tyckte att den laddade lite långsamt :)
     
  18. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    Växelström är vad det heter. Den ändrar riktning 50ggr/sek (I sverige). 230V är ett "snittvärde".
    [​IMG]
    Därför fas o nolla ser likadana ut i ett vägguttag, o du kan vända kontakten hur du vill.

    För att kunna använda strömmen för att ladda en telefon så transformerar vi ned spänningen till 5V och likriktar den (DC).
    [​IMG]
    Det du ser på bilden är fyra dioder. En diod fungerar som en backventil.
    (Bara en likriktarbrygga gör dock inte jämn o fin likström.)
     
    Last edited: 28 jun 2013
  19. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    1 147
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Instämmer. Spelar ingen roll hur du vänder på kontakten.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  20. tcntad

    tcntad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2012
    Inlägg:
    1 842
    Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A6
    ROM:
    Stock Nougat
    Allt beror på hur man tolkar det man läser? :)
    Själv ser jag ingen somhelst idiotförklaring av TS.