Vänta på Samsung Note eller köpa Edge?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av MartinAsplund, 23 jul 2016.

  1. MartinAsplund

    MartinAsplund Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Som rubriken säger är det värt att vänta på Note eller kan jag lika gärna köpa Edge nu?
    Vad är egentligen skillnaden mellan dessa två utav det som vi hittills vet om nya Note?

    Skärmstorleken är väl i stortsett samma. 5.5 och 5.7 är väll ingen jätte skillnad egentligen?

    Prismässigt bör ju Noten vara ett par tusenlappar dyrare. Edgen går ju i dagsläget att få för ca. 7000 kr.

    Anledningen till att jag väljer en Edge istället för den vanliga modellen beror mest på att skärmen är lite större. Jag bryr mig inte lika mycket om att skärmen går ut på sidorna.
     
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Skärmen givetvis är större samtidigt som just Note har Samsungs absolut senaste hårdvara. S pen mm är en klar fördel om man har behov av detta. Lagring samt ram brukar även vara väl tilltaget. Så är det ingen panik med köp så vänta tills note7 släppts för att ta ställning då och om inget annat så bör s7e har sjunkit något mer i pris ;-)
     
  3. MartinAsplund

    MartinAsplund Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Min egentliga telefon har varit trasig sedan i midsomras och nu har jag en tillfällig Windowslur. Kanske bör jag ändå vänta 1-2 veckor som du säger. Du tror alltså att Edge kommer att sjunka i pris efter släppet av Note?

    Vad är fördelen med att ha en stylus?
     
  4. MartinAsplund

    MartinAsplund Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    På tal om lagring så har ju Edge plats för minneskort. Jag läste även att man på ett lite svårare sätt kunde slå ihop sd-kortet med den interna lagringen. Dock skulle diagrammet över ledigt utrymme visa fel om man gav sig på detta. Så mer lagring får man ju indirekt ändå med Edge.
     
  5. MartinAsplund

    MartinAsplund Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Vilken av dessa lurar skulle ni ha köpt?
     
  6. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    jag förmodar att du tänker på android marshmallows inbyggda stöd för möjligheten att låta enheten "adoptera" ett minneskort så att det fungerar som en del av det interna lagringsutrymmet. den har du inte tillgång till i samsungs version av operativsystemet, de har blockat den (liksom flera andra tillverkare). antagligen är de rädda att folk ska sätta in sega minneskort och när då hela telefonen därav skulle bli seg s skulle tillverkaren få skit för det. minneskortet får du alltså nöja dig med att använda på det vanliga viset för bilder och sånt. det är dock ytterst få användare som behöver mer än 32GB internlagring om de har minneskort.

    jag skulle verkligen på det bestämdaste råda dig att vänta och se vad det är för note-specifikationer vi kommer att kunna köpa i sverige. ryktena kring årets note är ovanlligt förvillande enligt min mening. mycket tyder på att det rör sig om minst två modeller med olika mängd RAM tex, och eventuellt olika utförande vad gäller skärmen också. men om det är så så är det i det här läget omöjligt att veta vilken av dem vi kommer att kunna köpa i sverige. vi är ju inte direkt en prioriterad marknad om man säger så :(

    med edge-skärmen ger verkligen inga fördelar, så av det skälet kan det vara värt att vänta och se om det möjligtvis blir en platt note-modell som kommer hit.
     
  7. MartinAsplund

    MartinAsplund Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

  8. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
  9. MartinAsplund

    MartinAsplund Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Ja jag har inte läst hur man gör har bara sett att det går. Men det är inte bara att trycka på en knapp i inställningarna utan det är ju lite svårare än så vad det verkar.
     
  10. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 102
    Jag har kört Note 2 och numera Note 4 och uppskattar helt klart att ha en stylus med den precision den ger jämfört med "suddgummistylus". Vissa saker man gör i vissa appar kräver en bättre pekarnoggranhet och då är Notens stylus suverän.

    Funktionen mouseover (utan klick) på en del webbsidor kan endast fås med en stylus.