Fråga: Väntar på 4.0.3!

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av MrKindell, 2 jan 2012.

1. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Ren slump. OTA-uppdateringar påverkas inte av Market eller SIM-kortets region.

2. bimmerboy

bimmerboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Telefon 3:
    Oneplus 3
    såg i morse att det fanns en ny uppdatering, så nu är man med i 4.02 ligan Kör en Original Yakju

3. Mahti

Mahti Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Någon som köpt luren från Tre och fått 4.0.2?

4. Evil_E

Evil_E Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Tror att vi med yakjuwx får vänta tills Samsung får tummen ur... dvs. alla svensksålda (ej importerade) Vilket är J*vligt störigt för att uttrycka sig milt.

5. Riddler

Riddler Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Tror du har fel där:

Samsung Sverige

Det som gäller är:
    Den första anpassningen gjordes av Samsung efter avtal med Google eftersom bedömningen gjordes att en lansering i Norden annars skulle ha dröjt.

Framtida uppdateringar kommer att göras av Google - Samsung testar så att det inte finns några problem under svenska förhållanden - Google levererar mjukvaran via Google over-the-air. Om den mjukvara som släpps i Sverige framöver kommer att ha ett annat namn på builden än i andra länder vet vi inte, men sådana kvalitetssäkringar sker självklart i alla länder, rutinmässigt.

Hur våra partners väljer att hantera information om kommande uppgraderingar är inte en fråga som vi kan svara på. Tänk på att Galaxy Nexus är en referensprodukt och frågor om uppdateringar gäller därför inte bara specifikt telefonen utan hela Android som sådant. De frågorna ägs därför inte av oss, utan av Google.

6. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

Låter inte ovan lite motsägelsefullt? Om det nu ska vara Google som står för uppdateringen så bör min enhet få den OTA direkt från Google, utan Samsungs klåfingrighet. (Notera det fetstilta.) Eller? Missförstår jag Samsungs minst sagt luddiga svar?

7. Evil_E

Evil_E Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Precis och jag misstänker att det är därför ingen som köpt en svensk lur har fått någon uppdatering... varken 4.0.2 eller 4.0.3 som nästan direkt blev stoppad.

Hade ju iofs. varit trevligt om den dröjt nån vecka för att man vill fixa en svensk ordlista men det känns som en utopi. Den som lever får se ;)

8. alexm

alexm Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    104

MINA ENHETER

Blir sugen på att fixa luren till yakju nu när det börjar dyka upp 4.0.2(igen). Eller har någon med yakjuwx fått 4.0.2?

9. linkan

linkan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Funderar också starkt på att lägga in google fingerprint romen istället

10. Riddler

Riddler Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Tja som jag förstått det hela så har bara samsungs klåfingrighet varit med i våran 4.0.1, efter det så kommer dom inte att göra nått mera utan vi kommer få direkt från google.

Däremot kommer ett kontinuerligt kvalitets testande mot Sverige att fortsätta precis som resten av alla GN i olika länder.

Anledningen att ingen i Sverige har fått någon 4.0.2 beror nog bara på googles utrullnings schema inte på samsung.
    Google kan ju lika gärna bara köra från yakju sen nästa på listan osv.

Fortfarande starkt optimistisk att de kommer en 4.0.2 snart till svensk sålda enheter rätt snart.

Hur många andra än yakju och yakjuwx finns det och har någon annan än yakju fått uppdateringen?

11. TazZy

TazZy Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Fick 4.0.2 igårkväll, bytt från yakjuwx till yakju via stickyguiden.

12. djohansson

djohansson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X
    Telefon 2:
    iPhone SE
    Platta:
    Lenovo Tab4 10
    Jag har också 4.0.1 fortfarande. Har testat att söka efter uppdateringar via mobilen men det finns inget.

Har en kompis med Nexus S och tror han fått 4.0.3. Borde den inte komma före till Galaxy Nexus? Eller åtminstone samtidigt?

13. Snö

Snö Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Njae det är väl mer att google gör alla ändringar och sen får Samsung uppdateringen för att testa med alla lokala operatörer över världen och när de säger att det är ok i en region kan Google skicka ut uppdateringen.
    Så det är ju google som gör allt men att Samsung måste kolla så att det funkar först, och det är väl för att google inte kan/vill göra det själva.

Men jag vet inte riktigt varför detta behövs göras riktigt eftersom den "riktiga" versionen ju verkar fungera lika bra eller bättre än den som är kvalitetssäkrad för det svenska nätet.

Last edited: 13 jan 2012
  14. doktorn

doktorn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115

MINA ENHETER

Ja och precis som jag sagt förut vill jag inte att min telefon ska fungera varken bättre eller sämre någon annan stans i världen. Det där G:et i GSM borde ju betyda det tycker jag. Så frågan är berättigad.

15. emrys

emrys Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Asus Zenfone 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Asus Zenfone 6
    Jag tolkar det som att Google väntar på OK från Samsung innan de släpper på uppdateringarna till yakjuwx. Alltså uppdateringarna kommer OTA från Google, men först efter att Samsung testat och godkänt dem.

Edit: Hoppsan, såg att Snö gett i princip samma svar innan.

Last edited: 13 jan 2012
  16. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    4.0.3 har aldrig, inte ens en kort stund kommit till Galaxy Nexus i någon region vad jag vet. Den kom till Nexus S dock och det är därifrån de Gapps för 4.0.3 som används till custom-roms kommer ifrån. Koden finns ju dock i AOSP så därifrån är det bara att kompilera om man vill. :)

ICS har ju faktiskt stöd för att ladda ner officiella ordlistor samt uppdateringar till dem separat från själva ROM:en tack vare LatinImeDictionaryPack.apk som jag själv pillade med för att få svensk ordlista på min innan andra lösningar fanns.

17. Perty

Perty Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag fick 4.0.2 direkt efter jag gjort om den till yaku, jag körde dock en ./fastboot oem lock direkt efter uppdateringen.

18. Lazarux

Lazarux Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Efter uppdateringen har jag märkt att då man vill fokusera med kameran så måste man trycka på skärmen där man vill att den ska fokusera. Innan så kunde jag hålla in kameraknappen för att få fokus vilket jag gillar bättre.

19. beachbug

beachbug Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Någon mera än jag som märkt att man inte kan använda maps med 4.02? HAr fungerat klockrent med 4.01 men nu när man fått in 4.02 så kan jag inte använda navigation och maps.. stängs ner hela tiden..

20. solle

solle Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har inte fått 4.0.2 än, men hade samma problem med maps idag jag med. Det löste sig dock när jag återställde maps till dess fabriksinställningar. :)