Diskussion: Värdera ~18 månad gammal mobil?

Diskussion i 'Nexus 6P (2015) - Allmänt' startad av gh0st, 20 aug 2017.

  1. gh0st

    gh0st Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2016
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    12
    Bytte jobb nyligen och allt är inte riktigt klart med jobbmobil, vilket gör att jag tvingas använda min privata mobil för att utföra en del av arbetsuppgifterna vi har. Mycket fotande ute hos kunder b.la.

    Var och jobbade hos en kund utomhus där jag tappar ner den i rabatten och den lyckas träffa en sten som ligger dold där. Trycker in ena hörnet på ramen, så ska den lagas så är det en helt ny mobil.

    Men hur ska man värdera den på ett korrekt sätt? Normalt slitage, men inge allvarliga skador på den.
     
  2. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Intressant fråga som jag inte har något bra svar på. Men kan inte försäkringsbolags bedömningar ge vägledning? De skriver säkert ner värdet enligt nån plan eller så kan man väl bevaka annonser och se vad de verkar gå för?
     
  3. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Svårt faktiskt

    På ett sätt kan ju inte företaget hjälpa att du tappar din telefon, men å andra sidan behöver du den för att utföra ditt arbete.

    Om en av våra killar hade råkat ut för detta hade jag nog värderat den så att pengarna räcker till en motsvarande telefon i likvärdigt skick.

    Dvs är det en iphone 6 i bra skick innan skadan skall man utan att behöva lägga pengar privat kunna få tag i samma typ av telefon.
     
  4. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Om du vill vara ärlig och samtidigt göra det enkelt för dig själv så kan du kika hur ditt försäkringsbolag räknar värdeminskning på elektronik/mobiltelefoner.

    Jag hade varit nöjd om jag fick 60% av nypriset.

    För några exempel på hur några försäkringsbolag räknar värdeminskning: https://swedroid.se/forum/threads/f...-drulle-foer-mobiler-teknikutrustning.142979/