Diskussion: Värt att byta till en Iphone XS Max från en S10+?

Diskussion i 'iPhone XS-serien' startad av Neztnaj, 19 apr 2020.

  1. Neztnaj

    Neztnaj Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2020
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S10+ Exynos

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S10+ Exynos
    Platta:
    iPad Gen 6
    Hej Swedroid,

    Jag har i skrivande stund haft en Samsung S10+ (Exynos) i knappt ett år efter att dessförinnan haft Iphone sedan 2012, den senaste en Iphone 8. Jag är överlag nöjd med telefonen men har haft följande problem med den som stör mig mer och mer:

    - Batteritiden. Innan jag gick över till Android och framförallt Samsung visste jag inte att det fanns olika processorer som hade olika bra batteritid. Telefonen har redan varit inne på ett garantiärende för att byta batteri efter ett halvår eftersom den bara blev sämre och sämre. Har aldrig snabbladdat telefonen utan stängt av det och försökt att bevara batterihälsan aktivt. Trots dessa åtgärder lyckas jag ofta inte få mer än 3-4 timmar SOT på 4G, någon timme bättre om jag endast kör på 3G. Trots att min tidigare Iphone 8 hade i princip halva batteristorleken som Samsungen hade jag aldrig dessa problem innan. Det är helt enkelt inte acceptabelt när man betalar över 9000 kr för en telefon.

    - Mjukhet i menyer och operativsystemet överlag. Generellt sett är det inte problem på denna punkt men när det väl händer är det riktigt störande. Menyer laggar, animationer fryser och aviseringar buggar ur. Har försökt återställa telefonen men ändå kvarstår problemen. Det känns inte särskilt premium.

    - Kameran. I bra ljus är kameran fantastisk, särskilt vid tagande av bilder på landskap. Däremot är dåligt ljus och nattläget inget vidare, ofta mycket brus och suddiga bilder. Särskilt illa är bokeh och porträttläget på personer: det ser helt enkelt ut som en oljemålning. Känner inte alls att detta var ett lika stort problem på Iphone.

    Med allt detta sagt är telefonen inte dålig, långt ifrån. Det känns fantastiskt att kunna anpassa mjukvaran till nästan vad man vill, att installera emulatorer och Youtube utan reklam. Att skärmen är lysande är även det bra för mitt filmtittande. Dessa features är riktigt trevliga och jag vill verkligen gilla operativsystemet överlag. Trots detta dras jag tillbaka mer och mer till Iphone, och är lite sugen på att skaffa en Iphone XS Max som ett alternativ till den i mitt tycke lite dyra 11 Pro Max. Priset på en sådan ligger i dagsläget på ungefär 8000 kr.

    Min fråga till er alla är helt enkelt om det är motiverat att lägga ganska mycket pengar på förra årets modell, när skillnaden kanske inte är så stor i själva verket? Gräset är ju alltid grönare på den andra sidan. Jag hoppas att det finns någon här som har samma erfarenheter av hoppet från iOS till Android och kan fylla på med för- och nackdelar.
     
  2. kettle

    kettle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    999
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Det första du bor tänka på är skillnaden mellan föregående och den nya iPhone modellen, kan du utesluta den bättre kameran samt den nya hårdvaran.

    Mjukvara mässigt förlorar du inget när det gäller en iPhone då de uppdateras långt fram över. Senaste iOS 13 släpptes till iPhone 6S vilket har tycker är imponerande tanke på att telefonen var 4 år gammal men ändå fick den senaste uppdateringen när alla andra också fick den.

    Supporten för mjukvaran väger jag personligen upp mer än ”finesser” man inte använder.

    Själv använder jag en iPhone X och gjort det sen den släpptes. Jag har senaste uppdateringen, kan köra allt som alla nya telefoner kan göra. Hårdvarubiten är svårare då det är något man måste uppdatera till vart år.

    Sen om du inte är nöjd med din iPhone kan du alltid sälja den för rätt så högt andrahandsvärde än vad en android lur har.

    Använt många android lurar, kände ett problem att alla telefonen blev sega och appar krascha ungefär när telefonen var 1 år gammal. Jag är ute efter något man kan ha länge och som bara fungerar och jag ångrar inte mitt val att gå över till iPhone även om jag älskar öppenheten i android.

    Men jag känner att man ska inte behöva roota och byta rom på en telefon för att känna sig nöjd.
     
    RuffyMan och Neztnaj gillar detta.
  3. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    I början så tänkte jag att det inte var så stor skillnad mellan Xs Max och 11 Pro Max speciellt på pappret.

    Men sen när du har båda i händerna så märker du att det är enorm skillnad. För mig var det speciellt hur rapp 11 är med att känna av vart ditt finger är. Med en snabb digitizer så känns inte behovet av att ha en hög Hz på skärmen.

    Kameran är faktiskt värd den extra pengen för det finns inget som slår den enligt mig på typ ALLT. Snabb point-and-shoot och bilderna blir magiska. Ingen android har nått upp dit än... Zoom i all ära...

    Sen är det riktigt stor skillnad på batteriet mellan XS och 11. Xs är bra men 11 är i en klass för sig. Jag klarar mig lätt 2 dagar på en laddning med mitt användningsmönster.

    Jag tror inte att hoppet mellan 11 och 12 kommer vara lika stor som Xs till 11 var. Men det e bara vad jag tror...

    Jag har oxo en s10+, om än utlånad till sonen, men det är inget jag saknar kan jag säga direkt.
     
    RuffyMan och Neztnaj gillar detta.
  4. tswfootball

    tswfootball Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2013
    Inlägg:
    1 047
    Mottagna gillanden:
    517
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    11 pro max ska ha både betydligt bättre batteritid samt kamera än XS.
    Men nu i April skulle jag själv vänta tills iPhone 12 än att köpa 11an, då det verkar som att det kommer en hel del förändringar med 12an


    View: https://www.youtube.com/watch?v=ZUXwDpGylpw
     
    Last edited: 19 apr 2020
    Neztnaj och R3b0rn gillar detta.
  5. Neztnaj

    Neztnaj Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2020
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S10+ Exynos

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S10+ Exynos
    Platta:
    iPad Gen 6
    Tack för alla svar! Det mest förståndiga är nog att vänta tills 12:an kommer ut, förhoppningsvis slipper vi se en prishöjning likt den Samsung genomförde på S20-serien. Hur klarar man sig på 64GB utrymme, är det ett måste att uppgradera till 256GB om man är intresserad av att ta foton? På Samsung har jag laddat upp allt i molnet och funderar lite om det går att göra samma i iCloud, så man inte behöver uppgradera till 256.
     
  6. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 368
    Mottagna gillanden:
    5 127
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Jag har en 11 Pro 256GB, kollade nu och jag har nyttjat 28,5GB och jag tycker jag fotar hyfsat mycket... Synkar mot Google Foto där jag har 200GB lagring, Goggle Foto funkar även med iphone.
     
    katho och galaxy81 gillar detta.
  7. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Bytte själv från Android till att nu köra 100% ios och har efter 2 år fortfarande inte ångrat mig. Gick från en XS Max till en Pro Max och visst är det skillnad, framförallt i snabbhet, batteri o kamera men jag hade med facit i hand lätt kunnat hålla kvar vid min XS Max faktiskt. Det jag verkligen uppskattar med IOS är flytet och batteritid. Batteriångesten är som bortblåst och nu laddar jag lite när det finns behov att toppa upp lite.

    Har sen jag bytte till ios inte ens funderat på att byta tillbaka även om det kommit ut en del intressant på marknaden nu. Jag verkligen hatar micro lagg och små frysningar när man tex scrollar i menyer o så.

    Hade 64 gb varianten av XS Max och även nu, klarar mig utan problem med det minnet och är inte villig att betala mer för minne jag inte använder. Synkar bilder till google foto för att minska åtgången av minne

    Är galet nöjd!
     
    galaxy81 gillar detta.
  8. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 679
    Mottagna gillanden:
    917

    MINA ENHETER

    Jag kan ju inte riktigt bestämma mig jag. Ena dagen iPhone,nästa dag Android
     
  9. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Hade det problemet för ca 2 år sen jag också. Då växlade jag mellan en Iphone 8+ och en Samsung S8+. IPhonen vann på stabilitet och sen dess har jag bara kört Iphone
     
    Ramboline gillar detta.
  10. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Jag hade uteslutande android från min första Sony Ericsson Arc. Älskade kunna anpassa och stöka och variera sig oändligt på samma hårdvara. Var direkt anti-iPhone men gjorde ett försök mest för att testa med en 6s och sedan har jag inte haft någon android som daily driver. Gjort försök med bl.a. Pixel men det gick inte. Som du skriver blir man (tyvärr?) van iPhonens batteritid, flyt och hur det hela tuffar på utan lagg, hack eller att någonting plötsligt ballar ur. Inga notifikationer som plötsligt uteblir eller att ena (anpassnings-)appen stör ut någon annan.
    Det väger för min del tyngre än att kunna anpassa och skruva på designen.
    Har också upplevt problemet att med android kan man ha en ”perfekt” mobil, men sen kommer en uppdatering och telefonen blir i princip obrukbar och så dröjer det ett halvår innan nästa uppdatering. Minns bland annat att jag fick göra mig av med en Galaxy Note 3 därför pga nån enorm battery drain efter en uppdatering. Sen en Note 5 som hade sånt enormt scroll lagg att den inte gick använda (samma på två olika enheter jag provade). Hände frugans S8 nu för ett tag sedan. Kom en uppdatering och det mesta ballade ur. Hon också kört android hela livet men fick prova min förra Xs med stort motstånd.
    Hon sålde Samsungen.
    Jag tror vattendelaren kanske är att man får fundera kring om anpassningsmöjligheterna är värda instabiliteten eller om man kan offra det för ett flytande OS och bra mycket mindre problem. Sen får man tycka vad man vill om Apple och deras prisidéer eller brist på innovation, men det är ju vad det är.
     
    kissidor, Ramboline, galaxy81 och 2 andra gillar detta.
  11. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    För övrigt rätt stort upplyft med kamera och batteritid och prestanda mellan xs och 11 pro, men är det ingen hets kan du ju alltid vänta på 12. Eller hitta en bättre beg xs Max så länge.