Fråga: Värt att köpa en nexus 4 idag?

Diskussion i 'Nexus 4 - Allmänt' startad av PickOwned, 8 apr 2013.

  1. PickOwned

    PickOwned Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2011
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag ska köpa en ny mobil inom den närmaste tiden och jag har svårt att bestämma mig. Idag har jag en HTC desire HD (DHD) som börjar gå mot sina sista dagar då delar ramlar av från den (inköpt i nov 2010). Jag funderade först på sony xperia Z och HTC one. Men ju mer jag funderar över valet, desto svårare blir det. Jag vet inte direkt om jag behöver 1080p och alla extra finesser som finns i de (kommande) mobilerna. Jag har ju trots allt en DHD med singlecore. Därför funderar jag nu på en nexus 4, den kostar ju 4000 i butik nu och det är cirka 2 000 mindre än de tidigare nämnda. Är det ett bra val eller är det värt att lägga på 2 000? Hur upplever ni era nexus 4? Saknar ni något som 2013 mobiler erbjuder (lite mer one som skiljer sig mer än sony)? Trivs ni med telefonen?

    Sedan har jag två frågor;

    1) är batteritiden bra eftersom den bara har 3g och inte lte som drar batteri?
    2) Är glaset tåligt eller är det känsligt för repor/sprickor?

    tack för era åsikter!
     
  2. Gambit

    Gambit Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2012
    Inlägg:
    270
    Mottagna gillanden:
    76

    MINA ENHETER

    Tycker det är en mycket kompetent telefon. Mycket bra skärm, snygg, rapp, och snabba uppdateringar såklart. Jag kör allt stock och upplever batteritiden bra. Håller utan problem hela dagen för mig. Har ofta mellan 30-50 procent kvar när jag lägger mig.

    Mjukvaran flyter som smör.

    Baksidan repas lättare än framsidan tycker jag. I övrigt är jag väldigt försiktig så har inte råkat ut för några olyckor, men folk verkar ha lätt att spräcka glaset.

    Du får ju inte de smarta anpassningarna på Nexus heller. De får du fixa själv isf. Både för och nackdel med vanilla.

    För att sammanfatta det hela tycker jag att det är en mycket prisvärd lur. Den har sina svaga sidor, men de vägs upp av priset.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  3. cmannen

    cmannen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2012
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 8
    Platta:
    iPad Air2
    Kolla denna trådan : https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=91292

    Jag skaffade en Nexus 4 och är mycket nöjd kan ju dock inte jämföra personligen mot en Xperia Z eftersom jag inte haft en.
    1) Upplever batteritiden som mycket bra. Klarar mig lätt en dag med 4h skärmtid, dock inte mycket spelande.
    2) verkar tåligt men jag kör med en Bugatti pouch just nu tills smekmånaden lagt sig. Jag är lite lätt nojig i början men brukar ge med sig över tid.

    Jag kan utan problem rekommendera Nexus 4. Enligt mig mycket värde för pengarna. Det som även lockade mig var tidiga uppdateringar.
     
  4. broder

    broder Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2012
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Håller med va de andra har sagt, men vill bara tillägga: du kommer ångra dig om du inte väljer nexus 4 när KLP eller nästa stora uppdatering kommer! Största fördelen med nexusenehterna är snabba uppdateringar imho
     
  5. paccy

    paccy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    363
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Agreed med föregående talare... Köp köp köp... :-)

    ____________________________________
    Skickat via Tapatalk 2 for Android
    Modell: LG/Google Nexus 4
    Rom: Liquid Smooth v2.1
    Kernel: Matr1x v8.0
    ____________________________________
     
  6. zaragon

    zaragon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Håller med de andra. Enda nackdelen jag ser är den ömtåliga baksidan av glas, men den kan man ju skydda med skal/bumper/plastfilm eller vad man nu föredrar. Beställde en "klistermärkesbaksida" från dbrand.com för 80 kr (inkl frakt från andra sidan Atlanten) för att lösa detta problem.
     
  7. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag ska nämna några tråkiga saker med N4

    1. Eftersom den är vanilla så går det inte att få till car mode, dvs att hela operativet går över i landscape.
    2. Om du installerar exempelvis Car home ultra så kan du inte få telefonen att gå till car home ultras startskärm genom att trycka på hemknappen. Detta pga att car mode inte stöds.
    3. Baksidan är väldigt flat och högtalaren mynnar ut på baksidan. Därför dämpas ljudet, ringsignaler, musik osv väldigt mycket.
    4. Detta vet jag inte riktigt omd et är negativt eller positivt men framsidan har så låg friktion att många vittnar om att telefonen glider av helt flata skrivbordsskivor mm. Jag gillar känslan av att ha lågt motstånd mot fingret hur som helst.
    5. Den är inte helt Qi-kompatibel. Ska du köpa en induktiv laddare så gör du bäst i att kolla runt vad som funkar med N4. Nokias DT-900 gör det inte, Panasonic QE-TM101 gör det kan jag berätta av egen erfarenhet.

    Annars är jag rätt jävla nöjd med den och vill inte byta ut den idag iaf. Hade en 3-brandad HTC One X tidigare och höll på att bryta ihop pga HTC:s/3:s uppdateringsintervall. Där slår ju N4 alla andra på fingrarna.
     
  8. RNB

    RNB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Kan du vara snäll och förklara det där med Car mode, vad är det öht? Och varför stöds det inte?

    Går själv i tankar att köpa N4. Blir smått tokig. Det är en grymt bra mobil, men jag gillar inte att den inte har 4g. Tänker ändå ha den 4-5 år och då kommer 4g vara rätt standard. Det som retar mig mest är att en polare ska ner till en snubbe som bor i tyskland om några veckor och då skulle jag kunna be den snubben att beställa en N4 åt mig via deras Play. Då blir det galet prisvärt. Och sååå nära att jag bara vill säga KÖP. Men så var det de där med 4g, samt nästa generations mobiler som ligger så nära till hands och säkert nästa generations super-nexus till jul. VAD SKA JAG GÖRA? :D
     
  9. lolbazor

    lolbazor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 681
    Mottagna gillanden:
    244

    MINA ENHETER

    Om du inte vet vad det är så kommer det inte vara en nackdel för dig :-P personligen tycker jag inget av det på hans lista är nackdelar för mig, så man märker att det är väldigt olika!

    Skickat från min Nexus 4
     
  10. RNB

    RNB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Okay :P Så ni tycker jag ska be snubben beställa en åt mig? Är intresserad av den med 8gb och just nu ligger den på 2600 kr inklusive frakt. Sååå nära att köpa... men tänker på tex 4g... och full-hd. Hmm! :S
     
  11. baxee

    baxee Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    26 jan 2012
    Inlägg:
    1 958
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Om ni ska ha den flera år så tkr jag ni tar s4an. Mer värt.


    Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
     
  12. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Car mode är ett läge som aktiveras via en aktiv hållare, det kan vara via nfc eller att själva laddkabeln är byglad mellan data+ och data- med ett motstånd. Telefonen går då in i ett läge som jag skrev tidigare där allt utom vissa tredjepartstillverkares appar går att få i landscape/landskap, dvs liggande.

    Nu är det ju inte så att alla vill använda telefonen på det viset i bilen men jag har vant mig vid det.

    Sen har vi det andra abret, det att du inte kan komma till bilappens startskärm med tryck på hemknappen. Det är ett problem i bilen faktiskt. Bilappar är ju gjorda med hänsyn till att det ska vara stort och tydligt och vara lätt att navigera i. Men de funktioner man använder i bilen, till exempel Google navigation ligger ju inte i den frontend man valt som bilapp så om man då vill byta låt i en annan app så kommer man ut i telefonens ordinarie frontend. För att då aktivera bilappen så blir det lite pickligt oavsett vilken väg man väljer att gå och man vill ju hålla ögonen på vägen...

    Det är klart att allt detta går att lära sig att kringgå men faktum är att andra tillverkare, tex HTC har löst detta.

    Du kan alltid vänta på bättre modeller. kanske ser vi till och med 4G:s ersättare redan om 3 år och då är du utdaterad oavsett vad du köper. Dessutom lär du inte få några uppdateringar på operativet i mer än kanske två år och då enbart på en Nexus skulle jag gissa.

    Efter ett år börjar batteriet vekna, efter fem år... Nexusen måste skruvas isär för att bytas batteri på.

    Själv byter jag telefon var tionde till tolfte månad. Du vill byta var femte år och vara up to date. Jag tror inte det är möjligt.

    För att runda av det hela. Jag tror du är naiv i dina tankegångar men du får gärna överraska mig om fem år :D N4 är en kanonlur men som sina konkurrenter har den vissa negativa egenskaper
     
  13. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Bästa jag haft. Har kört många htc och samsung tidigare.
    Kameran är inte den bästa men helt ok.
    Kan sakna minneskortplats då jag ofta flashar romar och vill ha en bra backup på foton. Kör dock foldersync för att backupa till skydrive så det problemet är ju löst.

    Flashar du ofta costums eller kommer göra?
    En nackdel jag hade med både htc och samsung var att kameran sög med costum romar. I alla fall om jag flashade in AOSP. Körde jag in costum sense eller Touchwix fungerade det bra. Tror det har något med stängda källkoder att göra. Allt är ju öppet, rätta mig om jag har fel, på google telefoner och det ska inte vara något jidder med stängda koder.

    Du får uppdateringar snabbare med nexus än med någon annan tillverkare och det är enligt mig lättare att hitta stabilare romar och kernels. (Min erfarenhet men andra tycker kanske annorlunda)

    När jag hade htc och samsung älskare jag att alltid flasha och modda så att telefonen blev så lik en nexus som möjligt med AOSP. Jakten på romar nu när jag äger en nexus finns typ inte. Jag kör mest CM10.1. Testar olika kernels men det är typ allt.

    Sedan har jag två frågor;

    1) är batteritiden bra eftersom den bara har 3g och inte lte som drar batteri?
    Jag kör cm10.1 med Kernel. Batteritiden är den bästa jag någonsin haft.
    2) Är glaset tåligt eller är det känsligt för repor/sprickor?
    Tycker inte att glaset är mer repkänsligt än någon annan. Jag kör ett hård skal och inget skärmskydd.

    Bästa telefonen jag ägt. Vill inte byta ut den.
     
  14. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Är väl mer naivt att tro att 4G är ersatt om tre år...
     
  15. RNB

    RNB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Håller helt med ang "nyhetsvärdet" i de nya telefonerna. Dock lyckades jag ha en bra och populär mobil i tio år tills nu nyligen, så visst går det. Och batteriet höll samma nivå efter tio år som när jag köpte det.

    Men ang dessa två saker, 4g och fullhd - de är rätt så centrala funktioner och det känns som det kommer vara standarden för telefoner åtminstone några år framöver. Därför man gärna skulle vilja ha det.

    Till er med N4:or, jag läste att det faktiskt går att använda LTE på dem, men att google tog bort det i 4.2.2. Om jag minns rätt fanns inte stöd för de banden i sverige, men ponera att det fanns - finns det någon fix som möjliggör LTE, trots 4.2.2?
     
  16. Nappandroid

    Nappandroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2011
    Inlägg:
    1 577
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Kolla in LG Optimus G då? Jag är nöjd med min Nexus 4 och längtar inte efter 4G, men annars är G ett alternativ.

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
  17. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    jag överaskar dig gärna om tre år ;)

    Jag har ingen som helst aning om framtiden för snabbare protokoll för mobila enheter. Däremot är jag helt övertygad om att om nu inte 4G ersatts av något bättre finns det flera andra områden inom mobiltelefoni/data som kommer att piska skiten ur gamla modeller. Android fanns ju knappt för 5 år sen och operativsystemen blir fler och fler hela tiden.
     
  18. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det är förstås inget måste med full-HD, på en liten skärm syns ingen skillnad och inte säkert man vill ha en jättestor skärm i fickan (kanske inte får plats). Samma sak som en 3år gammal 3,7"-mobil, inte hade den varit bättre nu av att haft 720p istället för 800x480, den hade bara varit långsammare och man hade inte sett någon skillnad.

    Det LTE-chip finns på N4 fungerar inte med några svenska nät.

    Man kommer uppgradera och utöka 4G under minst tio år framåt, precis som man gjort med 3G. Lär väl ta tre år ens innan Telia och Tre har någon 4G-täckning att tala om...
     
    Last edited: 9 apr 2013
  19. Watson

    Watson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2012
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Angående Full-HD så anser jag att man med N4:an har en fullgod skärm - Full-HD hade nog inte gjort att skärmen uppfattats som nämnvärt skarpare (den har ju runt 320ppi). Går man upp i skärmstorlek så behövs högre upplösning, men jag tror inte att det hade hjälpt på en 4.7" skärm.

    Jag ser en liten skillnad på S3:an (som jag hade innan), men den har något större skärm av en annan typ.

    Så avsaknaden av Full-HD hade inte gjort att jag valt bort N4:an idag. :)
     
  20. RNB

    RNB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Vad gäller LTE basband 4 hörde jag från en operatör att de håller på att lägga in detta. Är det någon av er som vet om hur man aktiverar tillbaka LTE, trots att man har 4.2.2?

    Är det en enkel process?