Västtrafik To Go - vad lagrar appen för data om användaren? (IP-adress, GPS osv)

Diskussion i 'Applikationer' startad av N6290, 30 mar 2021.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Jag skapade just denna tråd om Mobilt Bank-ID:
    Vad lagrar Mobilt Bank-ID för information? (GPS, IP-adress)
    Och kom plötsligt på att jag borde ställa ungefär samma frågor om Västtrafik To Go (alltså appen där man kan köpa biljetter m.m. från Västtrafik).
    Har någon lusläst deras användarvillkor, sekretesspolicy, dataskyddspolicy eller liknande? Sparar de information om användarens plats (GPS-koordinater), IP-adress eller liknande i sin databas, och i så fall hur länge? Sparas det endast vid köp alternativt när man öppnar appen, eller sparas det även i bakgrunden när appen ej används? Alltså sparas på Västtrafiks servrar.

    En tanke vore ju att kontrollanterna skulle kunna få tillgång till denna data, då kan de t.ex. bevisa att man ljugit beträffande var man befann sig när man gick på ett färdmedel (har man gått på ett fordon medan biljetten var giltig så får man åka klart på den turen till ändhållplatsen även om biljetten går ut, därför kan det i vissa fall vara fördelaktigt att ljuga om vilken hållplats man gick på linjen på för att slippa köpa ny biljett). Men så långt har vi inte kommit ännu, som tur är, och jag inser att det vore ett ganska avancerat upplägg att de skulle kunna kontrollera det.
    Bara nyfiken, någon borde ju ha koll på ovanstående ;) Annars får vi slänga iväg ett mail till dom.

    EDIT:
    Jag läste en lång artikel om Kinas extrema datainsamling, det var bland annat därför jag kom på frågorna ovan (även om det Kina gör såklart är något helt annat och oändligt mycket allvarligare). Här är artikeln, ifall någon vill läsa:
    Millions of Leaked Police Files Detail Suffocating Surveillance of China’s Uyghur Minority
    Sjukt, i denna provins i Kina så blir alltså invånarna ombedda att koppla upp sina telefoner till polisens "dammsugare" flera gånger om dagen ibland, man kan bli approacerad på stan och ombedd att dela allt innehåll så att polisens automatiska verktyg får gå igenom om man har skumma kontakter eller annat. Extremt stor datainsamling.
     
    Last edited: 30 mar 2021
    EricG gillar detta.
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 326
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Skulle GPS:en vara på hela tiden skulle det inte bara dra väldigt mycket ström, ikonen för att platstjänster används skulle visas också och det skulle visas i Androids sekretess del i inställningarna (iallafall om man har Android 10 eller nyare)/ Plats ( i Android 9 troligtvis även på äldre Android versioner hur långt bak vet jag inte)
     
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Jo, det är sant. Men den behöver ju inte inhämta plats konstant, räcker ju om den gör det då och då (även när appen ej öppnats) för att konstatera onödig insamling. Fast iofs, de senaste versionerna av Android har väl valet "endast när appen används" som standardval.
    Däremot, om den loggar plats och IP-adress varje gång man köper biljett, det kan jag ju tycka är nog så integritetskränkande, även om de såvitt jag förstår inte använder datan på något skadligt sätt. Men insamlad data är ju ändå insamlad data, som kan hamna i orätta händer eller användas på andra sätt i framtiden (ändamålsglidning).
     
    xophile gillar detta.