Västtrafik

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av schnaken, 3 sept 2009.

  1. Zinken

    Zinken Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2009
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Riktigt fin app måste jag säga.

    Ett litet förbättringsförslag: det skulle vara bra om det även gick att använda sig av västtrafiks kortnamn för hållplatser, ex ".ul" för Ullevi Norra. Nu får jag force close när jag söker på kortnamn.
     
  2. sniff

    sniff Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2009
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hittade vad du menade och har löst det. Hållplatserna är hämtade från västtrafiks API de också och det verkar vara samma på deras hemsida när man söker, att man måste skriva in till exempel "Lextorp Apollofjärlien" eller "Strömslund Vändeken".

    Kollar lite på det där med att gpsen inte slutar uppdatera nu, men jag vet inte riktigt när det kommer upp en version där det är löst.
     
  3. hoglid

    hoglid Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2009
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Sniff skulle sitta fint med en liten bonus funktion:-) sms biljett för sökt resa. Vore klockrent. Annars riktigt bra.
     
  4. radhus

    radhus Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2009
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kanon, äntligen på market :)

    Tycker som Zinken att man borde kunna söka på kortnamn, men du kanske inte får dessa via västtrafiks api? Om inte annat får man väl lära sig favoriter-funktionen.. :)

    Problem jag haft tidigare men inte skrivit: Öppna programmet ca 23:50 en tisdag, titta sedan på andra sidan av dygnet och det är fortfarande "Idag Tisdag".

    Kanske skulle Nästa tur-sidan sorteras efter Nästa-kolumnen, så som det görs på hållplatserna?
     
  5. sniff

    sniff Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2009
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    kollade lite på hållplatslistan man kan få från västtrafik och kortnamnen finns inte med så då skulle jag behöva lägga in dem manuellt och det är jag inte så sugen på :)

    om man bara trycker på hem-knappen så dödar man inte appen och då uppdaterar den inte tiden/datumet när man öppnar den igen just nu, kan fixa så den gör det.

    ska kolla mer på sorteringen av nästa-tur-listan. det fungerar inte riktigt som jag ville just nu heller.

    får se hur jag gör med sms-biljetter, är nog mer troligt att jag lägger till det när jag gjort om appen och dess GUI.
     
  6. Thiesen

    Thiesen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 052
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Du är en ÄNGEL, Sniff... bra jobbat...

    Har du nån rolig donationssida nånstans? En eller två 100'ar är det ju värt minnst iaf... :-)
     
  7. sniff

    sniff Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2009
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    nä, det är bara hobbyprojekt. byggde mest appen för mig själv och så är det väl mest trevligt att kunna dela med sig.
     
  8. ntherning

    ntherning Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej, testade precis appen och det funkar ju strålande! Har lite idéer om hur den skulle kunna bli om möjligt ännu bättre:

    * Favorithållplatser är bra men jag skulle vilja kunna skapa en genväg direkt till tex "Nästa tur - Nymånegatan" eller "Sök - Kapellplatsen till Nymånegatan snarast".
    * Widget som använder ovanstående genvägar.
    * Genväg till specifik linje och Nästa tur, tex "Nästa tur - Nymånegatan 7:an mot Tynnered".
    * Wdiget som direkt visar nästa tur för en specifik linje och hållplats mha av en genväg.

    Är appen open source? Jag har en del erfarenhet av Android-utveckling. Var hittar jag i så fall koden? Skulle vara kul att göra ett försök att lägga till ovanstående funktioner.
     
  9. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Tack för en mycket användbar app. Sen vore det trevligt om den kunde bete sig lite mer som en Android app när det gäller tillbaka knappen och vad som händer om man trycker på home och sen öppnar appen igen. Men men, kanske bara är jag som tycker det är jobbigt när back inte tar en tillbaka och när man får någon fråga om man vill avsluta appen när det enda man ville göra är att gå tillbaka till där man var innan.

    Hade som ntherning varit intresserad av att fixa till saker om koden finns någonstans. :)
     
  10. sniff

    sniff Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2009
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    har inte lagt ut koden någonstans, men jag har en hel del förbättringar som gjorts.

    tänkte lägga ut nästa version idag om jag bara får ordning på lite layoutproblem jag stötte på med högre upplösningar.
     
  11. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Uppdaterade första inlägget så att det blir lättare appen att hitta för nya gäster.
     
  12. ntherning

    ntherning Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ok, trevligt! Du har inga planer på att öppna koden? Jag är grymt sugen på att hjälpa till med utvecklingen av denna app.
     
  13. FlyBob

    FlyBob Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    1 374
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Används dagligen och saknar några vitala funktioner;

    * Möjlighet att spara favorit-hållplatser, alternativt alltid få förslag på dom tidigare.
    * "Nästa Resa" bör ha gps-knappen också!
    * Automatisk refresh på "Nästa Resa"

    Måste lokalisering ske via GPS? Kan inte nätverk bara användas eller är det inte bra nog?
     
  14. sniff

    sniff Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2009
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    fast det går att spara favoriter nu också... håll nere textfälten tills du får upp en meny bara. sedan har jag förbättrat det lite till nästa så man inte kan spara samma flera ggr och så.

    sedan funderar jag på hur jag ska få in gps-knappen vid nästa tur. kan vill inte att textfältet ska bli för kort heller.
     
  15. nofowuw

    nofowuw Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    298
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kräver appen internetåtkomst? Eller ligger alla hållplatser och linjer sparade i appen (skulle ju även kunna sparas i ett separat directory i SD-minnet)?

    Jag vet att iPhones västtrafik app så ligger allt sparat i appen och kräver inte internet för sökning av resa. Saken e att jag har telia så om jag så lite som sätter på min 3G kostar det 9;- direkt, känns lite onödigt att betala 9kr för att kolla busstider :P

    Om det krävet internet, skulle du då ha möjlighet att lägga till ett offline-läge också? får gärna spara allt på SD-minnet för att spara plats för apps i telefonen ;)

    Tackar ödmjukast för svar :)
     
  16. sniff

    sniff Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2009
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    har hållplatser i en databas, men sökning av resvägar sker via nätet mot västtrafiks apier.

    skulle ju kunna gå att dra hem alla tidtabeller och räkna på det själv, men det känns lite som att uppfinna hjulet igen och det känner jag inte direkt för.

    en sökning på resväg drar ~100k och nästa tur ligger på ~10k förövrigt.
     
  17. sniff

    sniff Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2009
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    1.3.4 ligger på market nu...
     
  18. Fuze

    Fuze Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5X
    ROM:
    Original
    Funkar superbra! En liten sak bara. När man ska stänga av appen får man en ruta som frågar om man är säker på att man vill avsluta reserplaneraren, känns som om ett R för mycket har smugit sig in :)
     
  19. nofowuw

    nofowuw Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    298
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Mjo, men pga att jag har telia kostar det 9kr oavsätt om jag tankar 1byte eller 10megabyte :(

    Verkar vara en riktigt nice app i övrigt :)
     
  20. sniff

    sniff Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2009
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    fint att du såg det. jag läser sällan de sakerna själv. är fixat, men jag vet inte när jag lägger upp nästa version så det kan dröja lite innan det står rätt.


    angående telia så, det är ju lite offtopic kanske, går det väl ändå att betala för fri data per månad? inte säkert att du vill betala för det iof. men det är ganska trevligt när man har en smartphone :)