Vågar man använda ODIN?

Diskussion i 'Galaxy S' startad av Hixx, 27 jul 2010.

  1. Hixx

    Hixx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2009
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Jag har haft HTC Magic tills nu. En barnlek att uppdatera. Och det verkar det ju vara teoretiskt med ODIN med, men när jag skulle göra det slutade det med att jag fick skicka in telefonen.
    Jag laddade ner senaste ROMen från Samsung firmware och satte upp allt, trodde jag. Missade pit-filen. Ingenting hände mer än att programmet stod och analyserade filerna. Efter ett antal minuter tänkte jag, då inget har indikerats att det laddats så går det nog bra att dra ut. Nej det gjorde det så klart inte. En bild på en telefon och dator med utropstecken kunde jag få fram, eller downloadskylten.

    Därefter spred sig paniken, och faktumet att telefonen var 3 dagar var ju inte rolig. Hittade tillslut felet med PIT-filen och laddade ner en sån, men fick det aldrig att funka, det stod nåt om seriell kommunikation och ODIN gav rött felmeddelande. På flera datorer.

    Jag skickade in telefonen, och den kom tillbaka, nyflashad.
    Nu läser jag att vissa ROMar inte går att uppdatera med vissa PIT-filer. Det stod såklart inte på sidan då jag mekkade med ROMarna. Kan det vart mitt problem från början?

    Jag vill uppgradera telefonen, har svåra problem med frysningar ibland, och det ska ju vara mycket bättre med de senare versionerna.

    Antingen en senare version, eller det här prestandafixen som nyttjar en ext3 eller ext4 partition på det externa kortet.

    Ni som flashat några gånger, vad gjorde jag fel? Var det att jag först försökte utan som strulade till det? Och varför kom den aldrig ur det där nedladdningsläget, den hade ju inte börjat tanka in nåt?
     
    Last edited: 27 jul 2010
  2. borjeboy

    borjeboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    det finns 2 olika pit filer det står vilken man skall använda när man tankar ned dom, för dom senaste uppdateringarna är det den som heter 512
     
  3. Hixx

    Hixx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2009
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Tack. Som jag skrev förstår jag den biten nu. Jag är mer ute efter, är programmet stabilt och pålitligt. Kan faktumet att jag försökte flasha på utan PIT-filen varit ursprungsproblemet, eller var det att jag hade fel PIT-fil. Nån annan som fått seriell-kommunikationsfelmeddelandet?
     
  4. AmigaRulez

    AmigaRulez Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Flashat mkin ett par ggr misslyckats någon gång men har bara varit att flasha om.

    Nu har precis ROM Manager och ClockworkMod fått stöd för GalaxyS, vilket kommer göra det avsevärt lättare att flasha custom romar i framtiden.

    Men ett tips är att om man inte är 100% vad man gör vänta ett par dagar innan du installerar nya firmware och läs vilka problem andra får så kan man ofta snappa upp vilken pit fil man skall använda, om t.ex. Modaco lirar osv.
     
  5. AmigaRulez

    AmigaRulez Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Rekomenderar att alltid flasha med samtliga filer, samt att ta backup och restora sms / call logs etc manuellt.
     
  6. Hixx

    Hixx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2009
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Tack för svaren fast de inte direkt var de jag sökte:
    1. Varför gick det inte få telefonen ur nedladdningsläge?
    2. Vad gör PIT-filen och kan det vara därför jag misslyckades?