Vågar man ladda hem alla appar?

Diskussion i 'Frågor och support' startad av charlietheunicorn, 13 dec 2010.

  1. charlietheunicorn

    charlietheunicorn Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Hej.
    Jag har några frågor som gäller när jag laddar hem appar.
    När man laddar hem olika appar så står det att programmet man laddar hem får tillgång till vissa delar av telefonen. Till exempel så kan det stå det kostar när man ringer, att programmet ser vad man söker och skriver, det får tillgång till kalender mm .

    Har laddat hem olika program och alla får ju tillgång på ett eller annat sätt, är det något som kan vara skadligt? Kan min info läcka ut på den vägen, känns otrevligt när man har swedbank appen samt mail i telefonen.
    Sist jag tänkte på det var när jag laddade hem launcher pro och Home switch och folder pro eller vad det nu hette.

    Mvh
     
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Nej, man ska inte ladda hem vad som helst. Lämpligt är att titta på betyg, kommentarer och om man hittar andra omdömen om programmet eller tillverkaren för att se om det verkar seriöst och pålitligt.
     
  3. kanske

    kanske Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2010
    Inlägg:
    1 058
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Du kan inte alltid lita på kommentarerna och betygen , då folk inte märker vad appen gör med mobilen!
     
  4. marreboy

    marreboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Det är ju viktigt att försöka tänka på varför ett program behöver en viss behörighet innan man dissar programmet. Att exempelvis handcent sms behöver behörigheten tjänster som kostar pengar är ju naturligt eftersom sms kostar pengar att skicka eller att man skickar sms till exempelvis röda korset som donationer, alltså behövs behörigheten. Om däremot en wallpaper app behöver behörighet att läsa kontakter, skicka sms och din position då kan man ju börja fundera varför eller hur? Alltså fundera lite på behörigheterna som appen vill ha innan du installerar.
     
  5. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Jag kunde inte ha sagt det bättre själv. Precis så det fungerar OCH det är så det är meningen att folk ska tänka.