Vågar man roota?

Diskussion i 'Galaxy Spica i5700' startad av Hallonet, 14 jan 2011.

  1. Hallonet

    Hallonet Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2010
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag är 12, snart 13, inte särskilt kunnig(ehm, inte kunnig alls, lite kanske, men ja :P), men rätt sugen på att roota min spica, frågan är bara om jag vågar det? Om någonting skulle gå fel och den inte skulle vilja starta eller något liknande, går det att fixa?

    Tacksam för svar :)

    Jag är grymt rädd för att paja den :/
     
    Last edited: 14 jan 2011
  2. caarll

    caarll Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    ifall du följer guiden " Rootning für alles! Spica 2.1 [Nybörjarguide]" så är risken väldigt liten att något går fel.

    Men självklart lyckades jag göra fel ändå. Mobilen vägrade starta och hamnade i bootloop.

    Skrev ett inlägg här på swedroid och efter ca. 10min fick jag svar och kunde lösa problemet.
    (hade valt fel ops fil.. den enda hette spica.ops o den andra spice_jc3.ops tror jag)

    anyway. Du kommer inte råka ut för någonting som inte går att lösa :)
     
  3. Hallonet

    Hallonet Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2010
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Okej, tack så jättemycket :)
     
  4. Jontatas

    Jontatas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2009
    Inlägg:
    313
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Det finns alltid en risk att göra så telefonen blir oanvändbar.
    I 99% av fallen är det dock bara att flasha om den så är allt ok.
    Vad jag vet har man bara lyckats bricka (göra telefonen helt obrukbar) då man lekt med boot-loggan och dragit in en med fel storlek så man skrivit över vitala områden på telefonen.
    Så länge man kan komma in i download-mode går det alltid att återställa telefonen.

    /J
     
    Avicii gillar detta.
  5. Alelale

    Alelale Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nån som kan berätta vad fördelarna är?
    Jag finner min Samsung som inte är Rootad bra, men vad finns det för mer saker man kan göra när den är Rootad ?
     
  6. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    När du rootar så får du tillgång till hela systemet utan restriktioner.
    Du kan installera och använda apps som kräver root, tex root explorer, förr när vi inte hade betal apps i Sverige så kunde man installera market enabler för att få tillgång till dessa.
    Du kan installera andra tweeks för att för att göra telefonen snabbare tex. ändra filsystem från originalet RFS till ext2 eller ext4, installera andra kernels med olika modifikationer osv.
    Du kan installera olika teman för att få telefonen att se ut på ett visst sätt.
    Du kan installera Android 2.2 och andra olika så kallade ROMs där de som har gjort dem har lagt in olika saker som de tycker är bra.
    Du kan använda Apps2SD vilket gör att du kan installera apps på sdkortet.
    m.m.
     
  7. felixdroid

    felixdroid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2010
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    android 2.3 finns väl också i en instabil version
     
  8. Brain

    Brain Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2010
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Japp, testade den precis. Inget att rekomendera för dagigt bruk ännu, alldeles för seg i dagsläget, och precis som när det begav sig med FroYo så fungerar inte alla vanliga funktioner som de ska. Alpha 4 är dock redan på väg, och jag tror inte det dröjer länge innan vi får se en fullt fungerande pepparkaks GT-i5700 ;) Tills vidare tycker jag man ska köra på Frozen Ginger, precis som vi kunde använda Frozen Eclair tills FroYo blev användbart.
    http://forum.samdroid.net/f53/frozengingerv3-stylz-3971/