Guide: Val av custom rom

Diskussion i 'Galaxy S2 - ROM-filer och utveckling' startad av Talisman, 19 mar 2012.

  1. Talisman

    Talisman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2009
    Inlägg:
    270
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Eftersom jag själv tyckte att det var en snurrig resa att välja vilken ROM jag skulle köra tänkte jag starta en tråd för just detta som förhoppningsvis kan hjälpa någon annan från att våndas.

    Mina krav var: Root, så stock som möjligt (för stabilitet), ICS-looks (dvs blått istället för oldschool grönt). En del andra krav har jag förstås, men det var lite knivigt att lista ut batteriperformance så här tidigt.

    Först valde jag bort CM. P.g.a dess dåliga stabilitetsrykte.

    Sedan valde jag bort Foxhound p.g.a att installationen såg krånglig ut och att den hade gröna ikoner.

    Valde även bort Full-wipe rommar, jag kan tänka mig att wipea en gång men inte varje gång så ICS remix-nånting gick bort.

    Hittade sedan Wamalite som jag stod ut med i ett par dagar. Väldigt stora stabilitetsproblem, extremt dålig distribution av nya versioner och riktigt dåilig batteritid var min upplevelse.

    Upptäckte slutligen att Foxhound 0.5 var blå och fin. Noterade att den verkade ha störst attention på XDA (Wamalite verkar inte ens få ha en tråd där..) och installerade idag den istället. Installationen var inget större problem. Viss bloat jmf med vad jag hade föredragit men den verkar rock-solid, batteriet verkar bete sig normalt så jag stannar nog på Foxhound tills något i klass med Omega eller lika cleant och stabilt som Villain dyker upp.
     
  2. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 619
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    hehe CM9 är jävligt stabilt.
     
  3. Mobilmannen

    Mobilmannen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Word! ;)
     
  4. Facit

    Facit Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    25 nov 2011
    Inlägg:
    1 913
    Mottagna gillanden:
    238

    MINA ENHETER

    Så länge du inte vill använda gps´en eller filma...
     
  5. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 619
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    GPS fungerar utan problem för mig iaf, filma har inget med hur stabil ROM:en är.
     
  6. Eddie

    Eddie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2012
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Mate 20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Mate 20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 1
    Du har inte tittat på litening ROM? Jag tycker den fungerar bra och är stabil :)
    Skulle vilja bli av med samsungs sms och kalender bara..
     
  7. Mixztel

    Mixztel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Telefon 2:
    Galaxy S8+
    Telefon 3:
    iPhone 7
    Platta:
    Nexus 7
    Håller med om Litening Rom. Jag får väldigt bra batteritid och den är snygg och bra.
     
  8. Facit

    Facit Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    25 nov 2011
    Inlägg:
    1 913
    Mottagna gillanden:
    238

    MINA ENHETER

    Nej förvisso så krävs det väl att en sak ska fungera ibland för att den ska kunna vara ostabil eller stabil. ;)

    jag filmar i alla fall mycket och för mig så är en rom inte fungerande tills den får igång kameran. Sen så verkar gps´en lite random, för vissa funkar det och för vissa fungerar det inte... Själva definitionen av ostabil. :)

    Men så fort de får ordning på ovanstående så ska jag ge den ett ärligt försök. Tillsdess så föredrar jag strippade samsungroms.
     
  9. Mobilmannen

    Mobilmannen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Flasha in denna GPS Patchen i CWM så löser sig nog gpsen. Funkar oerhört dåligt innan man flashat in denna. Sen är även fasterfix ett plus! :) hoppas kameran funkar felfritt snart bara!

    http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=23362667&postcount=11527
     
  10. Talisman

    Talisman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2009
    Inlägg:
    270
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag tittade nog på den också fast minns tyvärr inte varför jag ratade den. Featurelistan ser ganska precis ut som Foxhound, kanske Lightening har kommit lite längre (SD card patchen tex) och har lite mindre custom bloat. Ser att antalet views i XDA-tråden är typ dubbla för Ligthening, alltså troligen en större community vilket jag ser som ett plus.


    Mitt inlägg var alltså inte tänkt som den definitiva guiden till att hitta den ultimata ROM:en. Tänkte snarare att vi som redan genomgått denna pina kunde skriva hur vi resonerade när vi valde.

    Någon som testat Foxhound OCH Lightening och har en åsikt? Och hur resonerade ni när ni valde just lightening?