Var är videosamtal?

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av Mats_B, 12 maj 2018.

  1. Mats_B

    Mats_B Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2014
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Hittar inte hur jag ringer videosamtal på min Xperia. På gamla luren var det rätt lätt.. . DSC_0290.JPG
     
  2. Stanem

    Stanem Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2016
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    528
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Iphone 8
    Telefon 3:
    Samsung S6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 5e
    Platta 2:
    Ipad Mini Retina
    Du säger inte vilken Xperia det är men vad jag minns så har de slopat alternativet videosamtal på de nyare telefonerna och hänvisar istället till appar som Hangout alt. Duo (någon av dem brukar vara förinstallerat).
     
  3. Mats_B

    Mats_B Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2014
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Modell F5121. .. Har glömt vad den heter. Har inte duo eller hangluts (har förmodligen avaktiverat Hangouts på grund av att den är oduglig och tar över sms och allt möjligt)
    Måste inte den jag ringer till också ha en app? Det behövdes inte på 3G telefoner.
     
  4. Stanem

    Stanem Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2016
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    528
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Iphone 8
    Telefon 3:
    Samsung S6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 5e
    Platta 2:
    Ipad Mini Retina
    Direkt från handboken:
    "Om du vill ringa videosamtal kan du använda snabbmeddelande- och videochattprogrammet HangoutsTM på enheten."

    Skillnaden mellan då och nu är att 3G videosamtal använder sig av "3G-324M Circuit-Switched Video Calls" som är en funktion i telefonoperatörens system som aldrig blivit implementerat i USA (därav Google:s ointresse) och debiteras som ett vanligt samtal.

    Hangouts, Skype, Duo et.c. använder "Packet Switched Video Calls" som är en datatjänst och därför inte beroende av telefonoperatören utan debiteras som dataöverföring.

    Som jag har förstått det så är anledningen till att Android inte stödjer videosamtal i grunden är att man inte ska vara beroende av telefonoperatören utan tillverkaren av telefonen implementerar det som marknaden efterfrågar. Så för att hitta videosamtal (3G) som funktion får man kontrollera på den telefon man vill ha om det finns eller inte... vissa Samsung-telefoner har det (S6 hade det).
    Ett problem som uppstår då är om mottagande telefon har den funktionen eller inte (3G videosamtal)...

    De "gamla" telefonerna byggde ofta på Symbian som har videosamtal inbyggt i systemet liksom de andra äldre systemen.
    Tittar man på Apple med iOS så finns det inte heller i systemet utan går via app (FaceTime).

    Jo, båda måste ha app. Såg precis att Hangouts tydligen gått över mer mot kommersiell användning, nu är det Duo som promotas (Google). Hur kompatibla de olika apparna är mot varandra har jag ingen aning om - använder aldrig videosamtal.

    Så summa summarum - vill man använda videosamtal på en smarttelefon med Android/Ios och där mottagaren också har smarttelefon så är det app typ Duo som gäller om de inte har stöd för 3G videosamtal.
     
    hahadaoc gillar detta.
  5. tobias84

    tobias84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    741
    Mottagna gillanden:
    149
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro
    Platta:
    Samsung galaxy tab s7
    Övrigt:
    Samsung Galaxy watch 5 pro
    Du behöver inte låta hangouts ta över sms utan kan använda samma vanliga sms-app som du använt hela tiden. Hangouts är riktigt smidigt. Kan även ringa videosamtal i tex whatsapp eller Facebook Messenger.
     
    hahadaoc och jnsson gillar detta.