Var hittar telefonförsäljarna mitt telefonnummer?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av inact_0027, 4 nov 2015.

  1. inact_0027

    inact_0027 Guest

    .
     
    Last edited by a moderator: 14 apr 2016
  2. cavveman

    cavveman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2013
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Samarbetspartners till diverse tjänster du är kund hos delar ut numret.
    Samt att de köper in nummerlistor där telefonnummer som ej är med i NIX registret.
    Du har mer info här -> http://nixtelefon.org/sa-gar-det-till/undantagen/
     
  3. inact_0027

    inact_0027 Guest

    .
     
    Last edited by a moderator: 14 apr 2016
  4. nictc

    nictc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2010
    Inlägg:
    1 483
    Mottagna gillanden:
    269
    Telefon:
    iPhone 8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8+
    Var hitta ett NR från Zimbave mitt nr? Det finns inte ens med på hitta och endast ett fåtal vet om detta nr. :D
     
  5. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det tar upp till två månader innan alla register har fått information om NIX:ningen.
    Om de säljare som ringer är seriösa så är det bara att säga att du är NIX:ad så ska de avsluta samtalet.
     
    Kristy gillar detta.
  6. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Ditt nummer kan säljs vidare från nästan allt, det är en stor marknad på telefonnummer idag. Det kan vara allt från marknadsundersökningar och tävlingar till olika företag och myndigheter som säljer vidare.

    Tex när du använder dig av Adressändring så säljs ditt nummer vidare till olika företag, vilket du ger tillåtelse till när du använder dig av tjänsten.
     
  7. inact_0027

    inact_0027 Guest

    .
     
    Last edited by a moderator: 14 apr 2016
    bernard och e7andy gillar detta.
  8. echt

    echt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    811
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Generellt ökar telefonsamtalen om du visas på allmänna listor, det är för att de kan göra riktade sökningar, t.ex. ringer de ofta områdesvis eller till en viss målgrupp. Om det står vart du bor med nummer på eniro så kan de rikta reklam till dig, det är inte bara från eniro utan genom det får de även din ålder, inkomst, skulder etc och har de sedan något register online med info om vad du gillar så vips är du en extremt gynnsam data-point att sälja.

    Ju mer data om dig de kan sammanställa ju mer attraktiv är du som produkt och ju fler försäljare får du, samma princip som för riktad reklam på nätet osv.

    Jag plockade bort mitt nummer från eniro och är ganska mån om vilka spår jag lämnar digitalt, inte haft en telefonförsäljare på mitt nummer (bortsett tele2 som är min leverantör) på säkert 5 år. Helt utan NIX.
     
    Kristy, Droid79 och jnsson gillar detta.
  9. RNB

    RNB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Mitt tips till er som inte vill bli uppringda är att hantera era nummer med respekt. Om ni som ovan gör en adressändring - varför skulle ni fylla i telefonnummer? Detta är ju totalt irrelevant. Likaså om ni tecknar er för coop-medlemskap eller tar ett lån via banken. Via alla dessa tre kan jag bekräfta att telefonnummer säljs vidare till "samarbetspartners", som sedan säljer vidare era nummer till en pyramid av andra bolag. Har detta pågått några iterationer är det väldigt svårt att tvätta rent ens nummer. För min primära telefon lämnar jag därför aldrig ut numret till andra än jag faktiskt har intresse att tala med. Senaste gången någon försäljare ringde mig var 6-7 år sedan och då fick jag efter övertalning tala med bolagets vd, som personligen garanterade att mina uppgifter inte endast svartlistades - utan totalt togs bort.

    Vänner, lämna inte ut era nummer till alla företag ni har att göra med. I 99% av fallen behöver de era nummer av just en orsak - att ringa och sälja på er mer tvugna saker. Är ni inte intresserade av sådant trakasseri råder jag er att dela era nummer endast med era vänner och bekanta och ingen mer.
     
    Kristy, turbo737 och bvb gillar detta.
  10. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 547
    Mottagna gillanden:
    1 181
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Jag gjorde det samma i somras och hade exakt samma erfarenhet som du. Innan så ringde aldrig telefonförsäljare, så snart jag lagt till mitt nummer på Hitta och Eniro så ringde de försäljare. Nu har jag dock varit tillagd i 2-3 månader och försäljarna har avtagit med tiden.

    Har du kollat villkoren på Hitta/Eniro? Jag är rätt säker på att det stod att de delade med sig numret till någon/några, så jag misstänker att de är de som ligger bakom säljsamtalen.

    Mitt nummer har varit nixat sedan man de lanserade att man kunde nixa mobilnummer.
     
  11. FarmerJoe

    FarmerJoe Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    1 132
    Mottagna gillanden:
    559

    MINA ENHETER

    Hitta och Eniro gör business på att sälja tfn nummer till exempelvis TM bolag...
    Det är en stor marknad för den typen av uppgifter om oss som privatpersoner.

    Själv har jag löst det hela genom att ha "hemligt nummer", har inte haft några tfn säljare annat än från de få tjänste leverantörer jag har på TV, bredband osv...

    Inte ens min mobiloperatör ringer mig:)
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det enda jobbiga med hemligt nummer är att personer inte vet att man ringt om de inte är tillgängliga.

    Fast fanns det inte någon sifferkombination man kunde slå före dess att man ringer ett nummer, för att få det hemliga numret att synas för motparten?
     
  13. Facemeat

    Facemeat Köttfejset Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    555
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Du tänker på #31#. [emoji4]
     
    bernard gillar detta.
  14. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Du får skilja på hemligt nummer och dolt nummer. Hemligt nummer begär du hos din operatör. Dolt nummer kan du ändra inställningarna kring i din mobil.
     
    Kristy, jnsson och bernard gillar detta.
  15. Snah

    Snah Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    143

    MINA ENHETER

  16. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 358
    Mottagna gillanden:
    735
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Den kombinationen döljer numret om man inte har hemligt/skyddat nummer.
     
    Kristy gillar detta.
  17. Facemeat

    Facemeat Köttfejset Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    555
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Då läste jag hans inlägg fel då. :teeth:
     
  18. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag har ett nytt mobilnummer sedan något år tillbaka. Jag har dock aldrig haft problem med telefonförsäljare. Mitt nummer står inte med på telefonupplysningar och enda gången jag uppger det är när jag beställer något och vill få SMS-avi. Jag har aldrig fått problem av acceptera SMS-avi. Annars har bara min familj mitt nummer, fd arbetsgivare och ett SPA som jag gör laserbehandling hos.

    Min pappa däremot får massor av telefonförsäljare. Ej anmält honom till NIX (kostar det något?) men jag har installerat TrueCaller och blockerat alla rappoterade nummer. Min pappa har garanterat varit mer oförsiktig med sitt nummer.
     
  19. cavveman

    cavveman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2013
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Kan ju vara som så att den tidigare ägaren av numret varit oförsiktig också :P
    Och sådant går ej att kolla upp i förväg innan man får ett nummer tilldelat från operatören.
     
  20. inact_0027

    inact_0027 Guest

    Nej, NIX kostar ingenting.
     
    Droid55 gillar detta.