Var ska man köpa Pixel 3?

Diskussion i 'Google Pixel 3 / Pixel 3 XL' startad av kingbuzz, 9 okt 2018.

  1. ricky82

    ricky82 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Körde som gäst och betalade med kort. Beställning på min adress men leverans till mygermany.
    Återkommer när jag vet hur det går
     
    Timpppa gillar detta.
  2. maxsun

    maxsun Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2018
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 3
    Beställde precis från tyska Mediamarkt. Har bara en fråga. Någon som vet hur det fungerar om man skulle få en defekt telefon? Måste jag betala för frakten tur och retur på cirka 600 spänn då från och till Tyskland med någon postvidarebefodrings-tjänst?
     
  3. moto moto

    moto moto Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2015
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    148
    Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    iPhone 11
    Ja, det får du göra. Köpte pixel 2XL på saturn.de via mailbox DE. Det visade sig att skärmen var defekt och jag fick skicka den tillbaka. Inom Tyskland var det fraktfritt och saturn skickade fraktsedlar till mig med min mailbox DE adress. Jag fick stå för frakten naturligtvis från Sverige till Tyskland men lyckades via saturn support komma överens att skicka mobilen direkt till dem och inte via mailbox DE vilket skulle både ta längre tid och kosta mer.
    Mitt råd är att inte använda några post vidarebefordra-tjänster. Om jag skulle köpa pixel idag skulle jag välja Inet trots att det kostar mer eller clove då det går returnera direkt i fall du upptäcker något för på mobilen.
     
    Salvion gillar detta.
  4. maxsun

    maxsun Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2018
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 3
    Ajdå, hur mycket kostade frakten från Sverige direkt till Tyskland? Kunde dom skicka tillbaka den direkt till Sverige också eller var du tvungen att använda mailboxde då? Har redan beställt min men skulle nog säga att det ändå är värt det med tanke på att det var 3500 kr billigare än att köpa den från Inet.
     
    bernard gillar detta.
  5. ricky82

    ricky82 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Anser oxå att det är värt chansningen. Visst kan man ha otur och få ett måndagsex men det nog ändå väldigt ovanligt. Borde inte vara några problem att skicka direkt vilket skulle landa på ca 300 kr och sen måste man förstås betala frakten från Tyskland igen så säg 600-700 kr totalt.
     
  6. maxsun

    maxsun Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2018
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 3
    Precis, du måste ju få en defekt telefon 5 gånger i rad för att du ens ska komma upp i samma summa som telefonen kostar på Inet. Antar att man har samma rätt till garanti i övrigt som om man skulle köpa den i Sverige?

    Edit: Ett annat alternativ är såklart tyska Amazon som skickar direkt till Sverige men där verkar det vara ungefär två månaders väntetid. https://www.amazon.de/gp/product/B07J5NZY5T/?tag=oid02-21
     
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 807
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Well, du har garanti, men vet inte om den går o reparera i Sverige, eller om den måste skickas till Tyskland
     
  8. noneswag

    noneswag Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2014
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Är det bara Tyskland som har dessa bra priser eller kan man hitta bra priser även i Barcelona?
    Ska nämligen till Spanien snart.
     
  9. maxsun

    maxsun Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2018
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 3
    Spanska Google Store har 100 euro rabatt kontra 200 euro rabatt på tyska Google Store. Vet inte hur det är med andra återförsäljare.
     
  10. noneswag

    noneswag Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2014
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Ska nog försöka få tag i en där nere, verkar ju kunna spara någon tusenlapp mot att köpa här i Sverige.
    Har ingen Tysklandsresa planerad tyvärr. :(
     
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag beställde en från USA nu. En Pixel 3 för 599 USD och använder bolaget shipito.com för att skeppa hit den. Jag räknar med att Shipito kommer ta 57 USD för att skicka med DHL till Sverige sedan. Varudeklarationen fyller man i själv. Använder "Oregon" då de har 0% sales tax. Om ni har en bekant i USA som har Project Fi får man USD 200 i "Fi credit" också.

    Har tidigare använt Shipito och det har fungerat bra varje gång. De tar bild på varan när den kommer också och när de packat paketet.


    (Har dock beställt en del annat också, annars hade jag nog valt EU. Ville bara nämna att Shipito är bra för USA-beställningar :) ).
     
    Xboy, bjsu562, Tjotte och 4 andra gillar detta.
  12. moto moto

    moto moto Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2015
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    148
    Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    iPhone 11
    Så tänkte jag också och det var 200 eller tom 250€ rabatt på xl och därför tog jag risken. Nu efterhand är det naturligtvis lätt att vara efterklok. Jag skulle inte göra om det och det är min subjektiva åsikt att inte handla på det viset mer än ett råd som jag ursprungligen har skrivit.

    En sak som jag reagerade på var hur pixeln var skickad från saturn till mig. Lådan där mobilen låg i var ca 4-5 cm bredare än original förpackning och höjden var ungefär samma. Det enda de stoppade i som skydd under tatnsport var lite hopskrynklat papper som förhindrade sidorörelsena på pixellådan inuti. Och sedan räkna med den post hantering fram till mailboxDE och sedan hem till mig. Det kan vara så att defekten på min skärm berodde på hanteringen på det ganska oskyddade paketet. Antagande naturligtvis.
    Sedan att konstatera att jag måste skicka tillbaka mobilen, all mejl korrespondens och väntan på att paketet ska komma till saturn och att jag skulle få pengarna tillbaka.

    Men som sagt det är upp till var och en att bestämma om det är värt de pengar man tror man sparar. Jag ville bara upplysa om att det ganska är omständigt och oftast tidskrävande sätt att handla på.
     
    bernard gillar detta.
  13. maxsun

    maxsun Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2018
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 3
    Jo visst är den en risk, man kan ju hoppas att Mediamarkt paketerar sakerna lite bättre eftersom dom är en större och kanske mer seriöst företag men vad vet jag. Visst riskerar det att bli krångligt men när man sparar 3500 spänn är det nog värt det eventuella extra jobbet. Hur mycket kostade det dig att skicka tillbaka telefonen?
     
    bernard gillar detta.
  14. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 115
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Vart sparar du 3500 kr på en importerad Pixel 3? Själva priset på en Pixel 3 är ju ca 6700 kr i Tyskland, sen frakt på det från Mailboxde. Så närmare 7000 kr får du räkna med men visst 3000 kr är mycket pengar. Men om nått är knas med luren så är det bra omständigt att skicka tbaks den till Tyskland jämfört med att lämna tbaks den hos Inet eller Telefonshoppen. Men lyckas allt och man får en fin lur utan defekter så är det ju sköna slantar man sparar.
     
  15. maxsun

    maxsun Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2018
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 3
    Jo 3500 var kanske lite mycket, den finns för 645 euro på tyska Mediamarkt men med mailboxde och omvandlingar så blir väl besparingarna närmare 3000 kr, fortfarande väldigt mycket pengar. Visst är det omständigt om man behöver skicka tillbaka men risken är ju rätt så låg ändå.

    Edit: Vet i och för sig inte hur det är med Inet men om jag inte missminner mig så hänvisar Telefonshoppen alla garantiärenden till Googles Support så det är fortfarande rätt så omständigt med garantiärenden, kanske har fel men tror inte bara man kan gå in i butik och lämna in den.
     
  16. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 115
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Källa Telefonenshoppens hemsida: Eftersom flera av Googles telefoner ännu inte officiellt lanserats i Sverige behöver vi hantera garanti som ombud åt er. Vilka modeller detta gäller varierar vilket gör det hela svårt, vänligen kontakta oss eller Google vid eventuella frågor.
     
    bernard gillar detta.
  17. maxsun

    maxsun Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2018
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 3
    Står såhär under deras köpvilkor:

    "Butiken lämnar således ingen egen garanti för mobiltelefoner och surfplattor utan alla ärenden skall hanteras genom respektive tillverkare eller dennes ombud. För att reparation eller utbyte på produktgaranti ska göras måste aktuellt serviceärende bedömas av auktoriserad servicepartner och ett garantiutlåtande göras. Via tillverkarens hemsida kan du hitta kontaktvägar för olika modeller baserat på tillverkare för att söka garanti direkt hos tillverkarens serviceombud, eventuella fraktkostnader ingår ej utan betalas av kund. I det fall tillverkarens serviceombud ej kan hantera aktuellt serviceärende pga import, saknad av kvitto eller annan anledning kan garantiutlåtande ej göras. I det fall garanti ej kan hanteras av rekommenderat ombud kan varan reklameras, i det fall aktuell vara är mer än 6 månader gammal har kund bevisbörda för fabrikationsfel och måste således kunna påvisa att aktuellt fel är ett fabrikationsfel. "

    Kanske jag som har missförstått men det verkar ju rätt krångligt.
     
  18. moto moto

    moto moto Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2015
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    148
    Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    iPhone 11
    Kommer inte ihåg exakta siffror men mellan 600-700 kr kostade att få mobilen hit och skicka den tillbaka.
     
    bernard gillar detta.
  19. Manicken

    Manicken Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2016
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    28
    Oj vilka priser det blir, min kusin som ska skicka min via DHL (någon special) betalar endast 10€
     
  20. moto moto

    moto moto Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2015
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    148
    Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    iPhone 11
    Frågan är kanske snarare om man ska över huvud taget köpa något som inte är lanserat här än hur man ska importera prylen.

    Jag har importerat två mobiler, den ena (huawei mate 8) funkade utmärkt medan den andra (pixel 2xl) har fått åka tillbaka efter bara 2 dagars användning. Så failure rate på 50% gör att jag kommer varken importera eller köpa någonting som officiellt inte säljs här. När det gäller mobiler så finns det gott om bra alternativ .