Varför är Android så resurskrävande?

Discussion in 'Allmänt' started by botze, Dec 24, 2013.

1. tompan

tompan Youth Droid Medlem

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8 (jobbet)
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Info:
    Nova
    Jag kan inte se vad det är som gör Win8 så svårt att köra. I dagligt arbete startar man sina program och befinner sig i skrivbordsmiljö till 90%.

Installerade 8:an på mina föräldrars dator förra hösten och det som blev mest trubbel var att dom fick börja köra Thunderbird som mailklienten, men det gav sig ganska snabbt. Dom är 67-70år och har väl hunnit beta av några versioner av Windows. Vid nya versioner konstaterat att allt inte fungerar som det gjort tidigare, men anpassat sig och inte hängt upp sig vid detaljer. Så även med Win8. Det enda som inte föll i god jord var Vista, men det var också bra resurskrävande.

Man ska givetvis inte acceptera vilken skit som helst, man att inget förblir som det alltid varit måste man förlika sig med. Annars blir livet svårt på många sätt.

2. botze

botze Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Nu har tråden gått ganska ordentligt OT - den skulle faktiskt handla om Android :) men när vi ändå är så OT ;) - är vista mer krävande än andra Windows -versioner? Har en gammal laptop som kör vista, som är rätt ordentligt seg. kanske skulle prova att dra in xp (eller win 7?) på den?

3. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Dra in Windows 7, se till att du har ordentligt med RAM bara.

tompan likes this.
  4. Boss302

Boss302 Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag tar gärna till mig förbättringar. Att behöva "vänja" mig vid något som jag tycker är sämre finner jag ingen anledning till då det finns många mycket bättre alternativ.
    Det är väl ändå inte så att microsoft av alla :) har lyckets ta fram det perfekta gränssnittet för samtliga personer i världen.

5. Kame_boy

Kame_boy Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Till kommentaren ovan: Man måste komma ihåg många tycker saker blir är sämre just för att man måste vänja sig igen, utan att rättvist utvärdera om det är bättre eller sämre. Vi vill ju alla att teknologi ska gå fort, och då gäller det att vänja sig vid att vänja sig istället. Om sen något faktiskt är sämre kan man väl klaga :P Men windows 8 skrivbordsmiljö är ju strikt bättre än windows 7 så här går många miste det pga. anledningen ovan.

Angående resurskrävande Android:

Det är hemskt synd att Android inte prioriterade denna upplevda flyt redan från början. Den stora massan verkar likställa flyt med prestanda, men är inte hela sanningen, och Androids anseende har fått lida för det. Swedroid har ju haft det på nyheterna för ett par månader sedan:

https://swedroid.se/microsoft-illustrerar-skillnaden-mellan-olika-svarstider-for-pekskarmar/

https://www.youtube.com/watch?v=vOvQCPLkPt4

Last edited: Jan 6, 2014
  6. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    De beror på att Chrome för IOS existerar inte som de gör för Android. På IOS är det bara en wrapper dvs det är safari med andra kläder på sig. Den använder apples egna webb renderingsmotor för apple tillåter inga webbläsarutvecklare att byta ut själva motorn för webbsurfning. Det är iaf den förklarning jag har fått av flera som är insatta i hur chrome för ios funkar.

7. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Angående Windows 8

Något måste väl vara fel om de är så många som är anti? När jag var på elgiganten i somras så hörde jag en familj (mor far och dotten) gå runt bland datorer och prata högt. Jag fick höra saker som "Nej denna har de där jobbiga också!" Det slutade med att de pratade med en säljare och det visade sig att de va Windows 8 de inte gillade. De ville ha Windows 7. Säljare fick ta fram en laptop med Windows 7 på och genast fick man höra en sucknades lättnad ifrån farsan.

Detta är bara ett exempel. Jag har många äldre vänner i min bekantskap och jag vet ingen av dem som brukar vara direkt otrevliga eller gnälliga av sig men just när de kommer till Windows 8 så brukar de använda ord som jag inte hör dem ta fram speciellt ofta.

Sedan om vi tittar på Windows 8 för företag.

En mardröm! Man får lägga massa tid (pengar) på att lära ut hur allt funkar i det nya. Det är inget som man som företagare vill göra helst. Just att man inte heller kan ställa om så Windows 8 blir mer likt Windows 7 (startmeny och inaktivera modernUI) är ett misstag för företagsanvändare. Som nätadministratör på jobbet kan jag säga att jag köper aldrig in datorer med windows 8 och råkar vi bli tvugna så åker de på en nedgradering med en gång. Jag tycker att AD stödet för Windows 8 är skit. Du kan inte få allt inställt som du vill ha de så användarna ger fan i att klaga. Jag försökte i början med att låta användarna klämma lite på Windows 8. Det var bara en av de yngre som gillade de på kontoret. De andra tyckte bara de va skit.

Själv gillar jag vissa delar ur Windows 8 men absolut inte de påtvingade sättet som Microsoft kör sin skuta. Varför har man tagit bort alternativen? Varför kan man inte bygga ett OS som passar alla för? det enda de hade behövt göra är att ge oss möjligheten till "classic mode" som har varit ett mantra som Microsoft har fattat förr men inte nu helt plötsligt med Windows 8. Sedan finns det vissa företagsapplikationer som inte är kompatibla med Windows 8. Inget som jag är så sugen på bränna arbetstimmar på att fixa i ordning heller när inte slut produkten ger oss en bättre miljö än de vi har idag. Man spenderar inte X hundra timmar på att byta system om man i slutet av tunneln inte ser att systemet erbjuder något som har ett direkt mervärde.

Mina två cents iaf :)

Zee likes this.
  8. botze

MINA ENHETER

Jaså är det rappare än Vista? Har bara 2 Gb RAM i burken, vet inte om jag kan sätta i mer... räcker det?

9. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Ja allt är bättre än Vista. 2GB RAM borde räcka även om det inte skadar om du kan slänga i lite mer.

10. botze

MINA ENHETER

Nej du kompis - Windows Millenium är sämre än allt annat ;) Hade oturen att installera det på en dator. Efter några dagar med blåskärmar åkte den ut illa kvickt ;) Vilket skämt det var. In åkte XP - och blev kvar datorns livslängd :)

11. Boss302

Boss302 Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Alla tycker inte lika.

Jag klagar egentligen inte. Jag ogillar microsoft o ser gärna att de tappar lite på PC marknaden.
    Jag använder heller inte windows, så det påverkar inte mig alls.

btw
    Hur många har gett Linux en chans? (du?)
    Inte ens 2% antar jag.
    Ditt argument för windows8 tycker jag passar in minst lika bra här.

För att de är så desperata att ta sig in i den mobila branchen ordentligt så de försöker tvinga folk att vänja sig vid fyrkanterna.

Last edited: Jan 6, 2014
  12. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

synd att den gamla myten om att iphone och WP är *snabbare* än android vilket inte är något annat än en ren lögn.

Jag ser dagligen WP & ios-telefoner som både hackar och tar onödigt lång tid på sig vid dagliga uppgifter.
    Men det verkar precis som att man bortser från det när det gäller dessa telefoner.
    Men ok, vi kan väl titta på en sak man verkar bortsett ifrån här :
    En enkel räkneövning :

Samtliga windowstelefoner på marknaden IDAG har inte högre upplösning än
    720 × 1280 dvs 921600 pixlar att flytta på.
    Och ofta rör det sig om fyrkanter som skall skalas ut och in. Färgskalan hade klarat sig med VGA dvs 256 färger.
    En iphone 5S, ja den senaste modellen har inte högre upplösning än
    1136 x 640 dvs 727040 pixlar att flytta runt.

De allra flesta androidtelefoner idag har upplösningen 1920*1080P dvs högst bland telefoner. (Även om det finns de som fortfarande lever i tron om att iphone har högre upplösning)

Det ger ett pixelantal på 2073600
    Det är mer än många bärbara datorer med windows8 som säljs i butik idag, många har fortfarande 1366*768 i upplösning.

Hur mycket mer är det?

WP behöver bara flytta ca 44% av den mängden en android-telefon gör idag.
    och en iphone än mindre, ca 35%.

Verkar det så konstigt om det "flyter så bra"?
    WP kommer gå upp till 1080P nästa generation och då är processorerna än snabbare, kanske är det ett smart drag av Microsoft då folk i vanlig ordning kan säga "ja, där ser man flyter mycket bättre på WP".

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windowsphone/develop/jj206974(v=vs.105).aspx

Och iphone är hopplöst efter i upplösning idag, men klarar sig på sin pytteskärm.

13. dt33

dt33 Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Nokia Lumia 1520 släpptes förra månaden med 1080x1920.
    Sen är inte upplösningen det hela och om man bara tittar bakåt i tiden.
    Iphone 4 med 640x960 var den telefon med högsta upplösning året 2010 och alla andra hade 480x800 (854). Alla hade singel core och iOS flöt på mycket bättre än Android 2.2/2.3 den tiden. Men Android har förbättrats avsevärt sen dess.
    Största problemet är alla OEMs lägger till deras egna UI och med ånga av deras egna app features som drar resurser.
    Sen som nån redan nämnt, dalvik/garbage collection etc...

Skillanderna mellan olika OS, orkar jag inte diskutera om, då det har gjort miljontals gånger och ingen ide att upprepa igen. :P

14. Maverickgoose

Maverickgoose Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

När släpptes 4an, juni 2010? Då hade halva året gått där iphoneanvändare fick lida med en 3gs på 480x320 där alla andra hade väsentligt högre upplösningar (om vi nu ska se till året 2010).

Apple fick mao sex månader med en telefon med högre upplösning (jag vet inte ens om det stämmer men jag tror dig) och detta är något du påpekar?