Varför är det så svårt att prata om politik?

Diskussion i 'Trådar som inte leder någonstans' startad av Ara, 4 okt 2018.

  1. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Vi lever i en värld där det händer otroligt mycket, där utvecklingen går extremt (för att använda SD:s favoritord) snabbt och i en värld där orättvisorna aldrig varit större.

    Men ingen vågar prata om det. Världen står inför enorma bekymmer men ingen vill prata om det.

    Varför är det så? Jag vill prata politik men det finns inget vettigt forum som tillåter detta. Nej, flashback är inget vettigt forum för politik, det blir bara en massa hat och inget vettigt alls i någon fråga.

    Världen som vi känner den är under enorma hot men alla pratar hellre om den senaste mobiltelefonen istället för saker som verkligen betyder något. Så är det.

    Jag älskar verkligen den senaste tekniken och de senaste mobiltelefonerna, men det är inte det som är viktigt.
     
  2. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Det är inte svårt att prata om, men det slutar alltid dåligt eftersom vi människor inte tycks kunna komma överens eller respektera andras åsikter och synpunkter. Bara för att man känner att man själv har rätt innebär det inte att den andra har fel. Det slutar alltid med pajkastning åt båda håll.
     
  3. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det måste gå att mötas och att hålla en bra nivå och att respektera olika åsikter utan att gå till personligt angrepp. Jag har haft såna samtal, men de är få. Det skulle vara kul om man faktiskt kunde diskutera sakfrågor utan personangrepp.

    Man måste utgå ifrån att alla vill väl (även om det kanske inte är så), det måste vara utgångspunkten. Att oavsett ståndpunkt så är målet för alla att få ett bra samhälle.

    Om man utgår ifrån detta så tror jag det blir lättare att diskutera.
     
  4. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag känner att det finns INGEN alls i denna värld som vill tala om verkliga problem och om verkliga saker. Det är alltid en massa "nej, men inte ska vi prata om.. " vad det nu än gäller. Folk i allmänhet är fega och vill att allt är bra och att det inte ska finnas konflikter. Men det finns konflikter och det finns problem, men ingen vill prata om det.

    Om det pratas så är det hat mot den gruppen eller mot den personen och det är aldrig självkritik och aldrig att vi står upp och säger att detta fungerar inte, vi måste ändra oss, inte bara alla andra.

    Om vi vill ha ett fungerande samhälle även för de som kommer efter oss och de som kommer efter dessa så måste vi göra ett helt (HELT!) annat samhälle än det vi har idag. Men det är ingen som vill tala om, för det är jobbigt.

    Så är läget idag.