Problem: Varför är google assistant på svenska så skit?! finns det en officiell guide?

Diskussion i 'Google Assistant' startad av sliddjur, 21 okt 2021.

  1. sliddjur

    sliddjur Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2011
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Här kommer några exempel där jag bara helt enkelt vill lägga till en påminnelse, med en tidpunkt i morgon. Jag blir tokig på hur jävla dålig skiten är. Hur svårt kan det vara med all AI/ML skit hit och dit att dynamiskt kunna tolka meningar?

    Det fungerar inte på svenska för det mesta, men på engelska fungerar det oftare.
    imgur album med screenshots:
    View: https://imgur.com/a/j7ZVX8m


    Detta är på min telefon (oneplus 7, sista uppdatering osv). Jag startar assistant med å hålla inne hemknappen.

    Exempel 1: "remind me to buy earplugs tomorrow at 10", fungerar perfekt, som förväntat en påminnelse i morgon kl10.

    Exempel 2: "påminn mig att köpa öronproppar i morgon klockan 10", fail blir en påminnelse om 2h om att "köpa öronproppar i morgon klockan 10"

    Exempel 3: "påminn mig att köpa öronproppar klockan 10 i morgon", fail blir en påminnelse i morgon klockan 0800 om att "köpa öronproppar klockan 10"

    Exempel 4: "lägg till bröd på inköpslistan" <- hittar ingen lista

    Exempel 5: "lägg till bröd på listan" <- fail, lägger till "G til" på shoppinglistan. "G til" ligger nu i shoppinglist.

    Exempel 6: "skriv upp bröd på min lista" <- succé!!!! har jag knäckt syntaxen?! assistant lägger till bröd på min enda lista "inköpslistan" alltså den man ser i shoppinglist.google.com

    Exempel 7: "skriv upp tomater på min lista" <- FAIL! gör ett jävla googlesök på tomater och likande

    Exempel 8: "skriv upp tomat på min lista" <- kanske bättre med singular?! nej men fail igen, gör ett jävla googlesök på tomater igen
     
    milky81 gillar detta.
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Denna fungerar utmärkt hos mig, dock så använder jag Google Nest Mini/Google Nest Hub. Har fungerat varje gång jag vill lägga till något
     
  3. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Framför allt är det oerhört märkligt att det funkar så olika om man kör det på en Google mini/nest eller en mobil, det borde vara typ samma tjänst, men skillnaden är verkligen stor i hur bra det funkar.
    Samma kommando borde väl iaf ge samma resultat tycker man.
     
    matssoderstrom och Kristy gillar detta.
  4. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Håller med. Jag har kört enbart på mobil eller på Android TV och ger det en ny chans då och då och blir lika irriterad varje gång :) På engelska fungerar det bra.