Varför är screen to body ratio så viktigt?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Kate, 14 apr 2016.

  1. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Har på senare tid funderat över varför screen to body ratio verkar vara så viktigt för folk här. Jag förstår att man vill ha så mycket skärmyta som möjligt, men varför är just frontarean så helig?

    Låt oss säga att en tillverkare släpper en mobil med 100% screen to body ratio som var 5 cm tjock och vägde 1 kg. Vore det bättre än en smidig mobil med 60% screen to body ratio?

    Jag tycker att måttenheten är tämligen värdelös. Det jag skulle vilja se är ett index sammanvägt av skärmyta/viktenhet samt skärmyta/volymsenhet.

    Det är vikt och volym som avgör hur smidig en mobil är att bära med sig. Inte frontarenan eller hur stor del av den som är täckt av skärm.

    Någon som håller med?
     
  2. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Ligger mycket i vad du säger. Visst är egentligen skärm/volym som är intressant. Men ofta tycker jag att det hänger ihop med screen to body. Vad gäller frontytan tycker jag också att över/nederdel och sidorna är olika viktiga vad gäller döyta. Fyller man upp över- och underdel med något vettigt (typ Samsungs och iPhones hemknapp är de ju inte så störande, men blir mobilen onödigt bred blir den ju osmidig.
     
  3. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Screen to body ratio är inte speciellt viktigt för mig, hade det varit det hade jag nog spytt av att ha iphone. ;)

    Skickat från min iPhone
     
  4. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Nja, visst är det viktigt. Åtminstone för mig. Har nu N6P och önskar att man skippat de framåtriktade högtalarna om man då kunnat krympa ned den på höjden. Min gamla Note3 som hade samma skärmstorlek var mycket smidigare att arbeta med, N6P gick över en gräns där ja åtminstone för min handstorlek för självfallet så har det ju mycket att göra med hur stora händer man har.

    Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
     
  5. PhR34k

    PhR34k Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    721
    Mottagna gillanden:
    220

    MINA ENHETER

    När man pratar om att den ska ha en bra screen to body ratio så tar man för givet att den är hyfsat tunn och lätt.
    Jag var sjukt sugen på CAT's nya S60 men efter att jag såg att den hade en "SCB" på ca 50% så tappa jag suget lite, för att kollar man måtten så är en S7 Edge mindre men har ca 0,7" större skärm.
     
  6. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    På villet sätt gör det skillnad? Jag menar, enhandhanteringen är ju borta sedan länge med 5,7 tum ändå. Handen som pekar störs ju inte av kanterna.
     
  7. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Är ju oerhört personligt detta men med mina förhållandevis stora händer så är enhandshantering absolut inte borta på en 5.7". Min Note3 grejade jag riktigt bra med en hand men N6P är tyvärr väl så stor för det.

    Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
     
  8. oket

    oket Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2016
    Inlägg:
    139
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    För att det är snyggare? ;)
     
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 360
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Det känns som hög screen to body ratio var på modet mer för några år sedan. LG G2 står sig t.ex. fortfarande väldigt bra jämfört med dagens flaggskepp. Jag tycker det mest har en estetisk funktion men kommer man upp på skärmar över 5.5 tum är det också viktigt för att man ska kunna använda telefonen någorlunda bra med en hand (som andra här redan varit inne på). Så för de som gillar stora skärmar är nog STBR viktiigt, vill man ha en skärm på 5" eller mindre spelar det mindre roll annat än för telefonens utseende. Förut var jag rätt fixerad vid smala kanter men nu tycker jag 2.5d skärmar faktiskt bidrar mer till estetiken än smala kanter så länge kanterna inte är för tjocka. En hel del kinatelefoner förenar lite tjockare kanter med 2.5d glas och de ser fortfarande rätt snygga ut.
     
  10. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Jag kan tänka mig att det minskade intresset för minskad screen to body ratio beror på Apple. Det är de som bestämmer normen för hur en mobiltelefon ska se ut. Skulle exempelvis Apple släppa Iphone7 med minimala ramar åt alla kanter skulle nog snart de andra följa efter.

    Sedan är kanterna åt sidorna viktigare än de uppe och nere. Och just kanterna på sidorna är ju redan nästa borta även på budgetmodeller.
     
  11. Solillaquist

    Solillaquist Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2013
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Många begrepp och mått hittas på bara för att marknadsföra produkter. :)
     
  12. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 360
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    En nackdel med för smala kanter kan vara att på av misstag kommer åt skärmen med handflatan. Men jag tror du har rätt i iphones inflytande. Känns som intresset för att minska kanterna mattades av i samband med att Apple struntade i att fokusera på detta på iPhone 6 och 6 Plus. Intressant nog har Galaxy S4 och S7 samma STBR trots att det skiljer 3 generationer.
     
  13. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 554
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Finns en fin gräns mellan vad som är praktiskt eller enbart snyggt. S7 Edge is pushing it men problemet förvärras ju för att skärmen är böjd. Man kommer åt skärmen av misstag väldigt lätt. Utan sidobezels blir det jobbigare att hantera telefonen även om det är snyggt. Blir design före funktion.

    Bezels uppe och nere måste man ju ha för ergonomins skull för man vill ju gärna ha upp nederkanten av skärmen lite samt att man måste kunna greppa någonstans ibland. Så för smal vill man inte ha där heller. Längst upp är där man kan dra ner mest på ytan tycker jag.

    LG G2 did it right. Mate 8 är bra också. Men mer slimmat än så behövs verkligen inte.