Du verkar ha alla svaren själv så man nästan undrar varför du frågar..?
Sedan är det lite inkonsekvent att du tycker det är viktigt att inte äta processad mat och samtidigt lagar Quorn. Quorn är väldigt processat.
Slutligen finns det så många olika åsikter om vad man bör äta och inte äta att det är i princip omöjligt att vaska fram någon slags "sanning". Åsikterna svänger dessutom över tiden. De kostråd man gav på 70 och 80-talen betraktas som helt felaktiga idag.
I dagsläget är det helt upp till dig att läsa så mycket du kan och sedan bilda dig en egen åsikt. Lita inte på s.k. experter från någon sida utan att du själv har läst på och kan bedöma det de säger.
Jag har de senaste åren intresserat mig mycket för kostens betydelse för hälsan och vad man bör äta. Jag har beslutat mig och lever enligt de råd som ges på bl.a. Kostdoktorns sida.
www.kostdoktorn.se
Det funkar bra för mig och jag mår finfint. Har gått ner c:a 12kg och känner mig mycket lättare och starkare samt friskare.
Nu är väl inte LCHF det naturligaste för dig om du beslutat dig för att inte äta kött men jag kan bara rekommendera dig att läsa på så mycket som möjligt och sedan följa din egen åsikt.
Man skall också vara väldigt medveten om att alla kroppar är olika så det som funkar för mig inte nödvändigtvis funkar för dig. De individuella variationerna är stora och t.ex. hur mycket kolhydrater man mår bra av varierar stort.
Så läs på, skaffa dig en grund och prova sedan tills du hittar något som funkar för dig.
På det stora hela kan det bara vara positivt att intressera sig för vad man äter så man kan välja bort den sämsta skräpmaten.
Click to expand...