Varför äter vi kött? / Allmän diskussion om "köttodling"

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 8 jun 2014.

1. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Dirk DigglerDirk Diggler; Jag gör annat än surfar idag :P. Men fan, käka selleri och du gör av med mer energi för att smälta maten än vad du får i dig. Va fan har kossan 4 magar för om inte få ut så mycket energi som möjligt?

2. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Kött e gött!

Lås upp sandlådan nu, kollektiv bestraffning är inte okej.

OT:
    Det är nog mest inbitet beteende sedan länge, vi äter kött för att vi får i oss de där fibrerna och proteinerna... Idag finns alternativ, men det kommer ta ett par generationer innan vi ser de människor som mår bra utan kött..

3. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    8 020
    Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Kött innehåller mycket protein och även en del fetter. Huruvida fettet är nyttigt eller ej är omdebatterat men de senaste rönen pekar på att naturligt fett är bra.

Det största problemet med att sluta äta kött är att det kan bli svårt att få i sig tillräckligt med protein. Nu nämner du inte om du även ska sluta äta fisk och ägg?

Äter man fisk och ägg kan man få i sig tillräckligt med protein den vägen. Äter man helt vegetariskt bör man nog sätta sig in i vad man bör äta för att få tillräckligt med protein. Det finns protein i soja bl.a. men kanske också i andra växter.

Det är fullt möjligt att leva som vegeterian eller vegan, många gör det och överlever bevisligen. Men om man väljer att göra det så bör man nog läsa på lite så att man vet vad man bör äta för att få i sig alla näringsämnen som kroppen behöver.

Men som sagt, kött är en våra största proteinkällor. Det är nog den viktigaste "fördelen" med att äta kött. Men det går lika bra att äta fisk och ägg istället för kött eftersom de också innehåller protein.

4. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Haha, ja det är klart. Nummer sju är svår att komma ifrån.
    7. Meat Tastes Incredibly Good
    Steak, roast chicken, lamb chops… Nuff said.

Dock jag har svårt att se hur man behöver det. Fortfarande.

Har precis lagat vegitariskt idag. Satan så gött det var! Skall lätt fortsätta.

5. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jag absolut inte bestämt mig för något än. Jag tänkte börja med att välja bort kött.

Men det är lite felaktigheter i det du säger. Och lite bör läggas till.

Protein i djur är inte så bra för oss:
    http://nutritionstudies.org/animal-protein-affect-bone-mass/
    Bara informativt. Jag hade ingen aning om det i morse.

Protein är inte alls svårt att få i sig utan kött:
    http://michaelbluejay.com/veg/protein.html

Det är tydligen en svårt rotad myt det där. Något jag också var helt övertygad fram tills idag. Men då hade jag å andra sidan aldrig läst in på ämnet heller.

Det du säger om näringsämnen är dock jäkligt viktigt. Blir man hardcore-vegan skall man se till att få i sig ganska mycket tillskott som vi vant oss vid att ha för att fungera bra. Men då käkar man inte heller något annat än grönsaker och frukt. B12 verkar vara något man vill få i sig som en vegankost inte erbjuder. Visst finns det maträtter för veganer som innehåller allt men då blir det lite research bakom.

Jag har som sagt inte alls tänkt på gränsdragningar och annat men rött kött blir det inte på ett tag framöver. Om jag inte saknar det för mycket. Fan vet. Det känns rätt gött i magen nu efter mina quorn-filéer iaf :)

6. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Läs alla punkter i länken jag postade och läs dem noga.

Du kanske då kommer säga "ja, men man kan få x, y och z från a, b och c" och medan det stämmer måste du också tänka på att alla äter inte allt. Jag gillar och äter kött, men jag är inget fan av grönsaker (typ alls. Äter inga grönsaker).

7. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Kort sagt; 100% gräs tar lång tid att utvinna energi ifrån.

Det finns dock satana många växtätare som har en mage. Tänk apor t.ex. De äter växter till över 95% och de där resterande 5% är inte kött som vi tänker utan parasiter de stoppar i sig ifrån sina kompisars ryggar. De är, som du vet, väldigt lika oss och klarar sig utmärkt på sådant som växer och blandar inte in kött.

Deras tänder som ser så hemska ut är inte, som så många tror, för att jaga. Sina kanintänder alltså. De är där för att slåss, fightas och skrämmas :)

8. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det är helt upp till dig :)

Jag skulle ändå rekommendera dig att läsa lite här:
    http://michaelbluejay.com/veg/why.html

9. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Nä, veganers/vegetarianers svamlande orkar jag inte med. Jag äter mitt kött och så är det med det. :)

10. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jag har läst noga nu. Har några få invändningar bara.

Humans have much shorter digestive systems than herbivores
    Length of Small Intestine:
    Carnivore 3 to 6 times body length
    Herbivore 10 to more than 12 times body length
    Omnivore 4 to 6 times body length
    Human 10 to 11 times body length
    Colon:
    Carnivore Simple, short and smooth
    Herbivore Long, complex; may be sacculated
    Omnivore Simple, short and smooth
    Human Long, sacculated

Humans also have canines, with big brains, opposing thumbs and the ability to make tools to hunt.
    Dessvärre inget bevis till något. Canines är en väldigt gammal myt. Samtliga däggdjur har dem. Apor också. Titta på chimpanser och deras kanintänder. De äter inte kött. Vi är dessutom de enda som behöver verktyg för att jaga :)

Creatine, carosin osv
    Vi behöver inte så mycket såvida vi inte är atleter. Du behöver inte det extra grammet ;) Men annars finns det tillskott.

Meat Contains High Quality Protein, Which is Crucial For The Function of Muscles and Bones
    Delade åsikter. Den vanligaste förekommande verkar vara denna:
    Plant foods offer abundant protein. Vegetables are around 23% protein on average, beans 28%, grains 13%, and even fruit has 5.5%. For comparison, human breast milk is only 6% (designed for the time in our lives when our protein needs are as high as they'll ever be). Professional recommendations for adults range from 2.5% to 10%, and plant foods supply that easily.

Men du gör så klart som du vill. Mycket i det du länkar till stämmer men några fel var det allt. Du får gärna läsa min länk noga och reflektera :)

Edit, okej, svamlande. Kom just på vem jag pratade med ;)

11. svenix

Mottagna gillanden:
    8 020
    Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Du verkar ha alla svaren själv så man nästan undrar varför du frågar..? ;)

Sedan är det lite inkonsekvent att du tycker det är viktigt att inte äta processad mat och samtidigt lagar Quorn. Quorn är väldigt processat.

Slutligen finns det så många olika åsikter om vad man bör äta och inte äta att det är i princip omöjligt att vaska fram någon slags "sanning". Åsikterna svänger dessutom över tiden. De kostråd man gav på 70 och 80-talen betraktas som helt felaktiga idag.

I dagsläget är det helt upp till dig att läsa så mycket du kan och sedan bilda dig en egen åsikt. Lita inte på s.k. experter från någon sida utan att du själv har läst på och kan bedöma det de säger.

Jag har de senaste åren intresserat mig mycket för kostens betydelse för hälsan och vad man bör äta. Jag har beslutat mig och lever enligt de råd som ges på bl.a. Kostdoktorns sida. www.kostdoktorn.se

Det funkar bra för mig och jag mår finfint. Har gått ner c:a 12kg och känner mig mycket lättare och starkare samt friskare.

Nu är väl inte LCHF det naturligaste för dig om du beslutat dig för att inte äta kött men jag kan bara rekommendera dig att läsa på så mycket som möjligt och sedan följa din egen åsikt.

Man skall också vara väldigt medveten om att alla kroppar är olika så det som funkar för mig inte nödvändigtvis funkar för dig. De individuella variationerna är stora och t.ex. hur mycket kolhydrater man mår bra av varierar stort.

Så läs på, skaffa dig en grund och prova sedan tills du hittar något som funkar för dig. :)

På det stora hela kan det bara vara positivt att intressera sig för vad man äter så man kan välja bort den sämsta skräpmaten.

12. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

Förlåt en nyfiken och kanske oartig fråga, men hur gammal är du? Av andra inlägg har jag fått intrycket att du är en ganska vuxen person, jag har t ex fått intrycket av att du är bilägare. Denna typ av funderingar kommer oftast i högstadie eller kanske gymnasieåldern.

Eller kanske borde jag i stället fråga hur du kommit på dessa tankar? Har du kanske hamnat i något förhållande med någon som inte äter kött?

Jag lägger inte några värderingar i vad du väljer att äta eller inte äta, jag blev bara lite nyfiken på vad det egentligen var som fick dig att överväga lägga om din livsstil.

m v h Henrik

13. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jag fyllde 31 i våras!

En bra fråga faktiskt. Varför det hände precis nu är nog för att jag fick se en talare som gjorde att droppen rann över så att säga. Om du bemödar dig se hela filmen tror jag inte att du blir militant vegan men jag tror nog att det öppnar dina ögon:
    https://www.youtube.com/watch?v=es6U00LMmC4

Jag började se filmen med skepsism. Jag gillar inte militanta åtgärder. Jag höll på att stänga av i början men jag hade precis gjort kaffe och flickvännen sov så jag behövde något att kolla på. Sen var det nog att han träffade alla punkter som behövdes för att jag skulle tänka om. Det blev helt enkelt övertydligt att kött är extremt dåligt för inte bara mig som konsument men också för djuren, naturen och andra människor.

Efter filmen började jag läsa på ordentligt.

"Livestock are responsible for 18 per cent of the greenhouse gases that cause global warming, more than cars, planes and all other forms of transport put together."
    Meat production requires so much water it's hard to comprehend. As the chart shows, a pound of potatoes takes 99.6% less water to produce than a pound of beef, and 97% less than a pound of chicken.
    Raising animals for food requires lots more land than growing crops. That's because animals eat a lot more food than they provide as meat. It takes 16 pounds of grain to make one pound of beef.(293) That's 94% more land. And 94% more pesticides. All told, livestock eat 70% of all the grain we produce.(292) They're food factories in reverse.

Mer kan läsas här:
    http://michaelbluejay.com/veg/environment.html

Sen är jag djurvän och ingen av oss här inne kan blunda för att de behandlas illa för att vi tycker att kött "är gött att äta".

Därför, i min logiskt byggda hjärna, var det enkelt att se hur ofantligt tjocka skygglappar man måste ha för att med gott samvete äta kött. Det är rent ut sagt sjukt. Speciellt när vi inte behöver det för att må bra. Vi kan till och med må bättre av att skippa det. Det är lite en win/win/win/win-situation.

Kort sagt blev jag nog trött på att låtsas att jag bryr mig om vår värld och ville faktiskt se till att göra något och detta var ett jäkligt enkelt sätt att göra det på.

14. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jag letar fram svar :) Ställde frågan tidigt imorse men blev så intresserad av ämnet att jag inte gjort mycket annat än att läst ifrån en mängd sidor. Därför har jag massvis av svar nu som jag inte hade när jag ställde frågan förut idag.

Att quorn är processerat stämmer. Jag har som sagt inte blivit tokvegan. Jag vill testa lite annat än kött och vill bredda mina vyer.

Men det är som du säger viktigt att ens bry sig. Man bör informera sig själv och ta beslut efter det. Något jag dock inte kan förstå hur man kan blunda åt är köttindustrin. Nu, efter en dags läsande, spyr jag åt det. Och så ineffektivt som det är. Kolla mitt förra inlägg. Det är rätt bisarrt hur mycket mat vi gör åt till att odla vårt kött. Fan hade vi skippat skiten hade alla här i världen blivit mätta betydligt snabbare.

15. Alligatorn

Alligatorn Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Kött behövs såklart inte för att vi ska överleva. Men allt jag kan tänka på är entrecoten med min hemmagjorda bea jag åt nyss och suktar efter att steka på lite bacon till frulle imorn då det är min första dag som arbetssökande ! :)

16. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Haha, du är välkommen att äta vad du vill :)

17. svenix

Mottagna gillanden:
    8 020
    Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Om du är intresserad av att veta mer om missförhållanden i livsmedelsindustrin kan jag rekommendera dig att läsa Mats-Eric Nilssons böcker:
    Den hemlige kocken
    Äkta vara
    Döden i grytan
    Saltad nota
    Där får du veta hur det verkligen går till och det finns mycket som inte är så trevligt! Men jag håller med dig, missförhållandena inom köttindustrin är bland det värsta!

Jag har läst alla hans böcker, vilket för övrigt alla medvetna konsumenter borde göra, och det är mycket lättare att göra bättre val när det gäller livsmedel om man har kunskapen.

18. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Tack är tipset! Har redan zoomat in på de böckerna sedan tidigare faktiskt. Har läst Saltad nota. Riktigt bra böcker!

Alla borde läsa dem.

Skickat från min Sony Z1 Compact

19. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Mr Google.

Jag har hört/läst något i stil med att om det inte finns odlingsutrymme om alla helt plötsligt skulle bli veganer. Stämmer detta?
    För övrigt är linser inte gott och inte heller qourn (eller hur det stavas) (personlig åsikt).

20. svenix

Mottagna gillanden:
    8 020
    Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Går du in på Kostdoktorns sida hittar du tiotusentals människor som säger att de blivit mycket friskare av att äta LCHF! Och de människorna äter kött.
    Min personliga övertygelse är att det inte är köttet som gör människor sjuka utan en överkonsumtion av snabba kolhydrater.

Men som sagt, det här är lite som religion. Man får välja sin personliga övertygelse, det finns ingen absolut sanning!

Ville bara motsäga ditt påstående om att köttätare är mer sjukdomsdrabbade. Överhuvudtaget ska man ta väldigt försiktigt på alla såna larmrapporter. Det vetenskapliga stödet för sådana påståenden är många gånger mycket dåligt underbyggt.

Du ska få tips på ytterligare en bra sida att läsa:
    http://ettsotareblod.se/

Både Andreas Eenfeldt på Kostdoktorn och Ann Fernholm på Ett sötare blod är mycket noga med att redovisa de vetenskpliga underlagen för vad de påstår. Båda har också skrivit böcker som är väl värda att läsa. I mitt tycke obligatorisk läsning innan man bestämmer sig för vad man vill äta... ;)