Varför äter vi kött? / Allmän diskussion om "köttodling"

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 8 jun 2014.

1. indika

indika Custom Android Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Ett råd jag brukar ge till folk i denna diskussion är att även om man inte handlar miljömärkt eller närproducerat så kan man faktiskt ta och hoppa över köttet ibland. En dag i månaden, en dag i veckan, två tre dagar i veckan. Som man känner för. Det viktiga är att köttkonsumtionen sjunker lite, utan att man egentligen behöver anstränga sig alls.

2. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Ja, det viktiga är ju att alla har rätt till sina åsikter. ;)

3. Joiis

Joiis Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Platta:
    Asus Nexus 7 (2012)
  4. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

5. Joiis

Joiis Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Platta:
    Asus Nexus 7 (2012)
    Då kan jag berätta att du har fel ;)

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

6. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

Ja, absolut, det skall vi göra.

Jag tror snarare att det är du som läser slarvigt, eller möjligen läser vad du vill läsa snarare än vad som har skrivits. Redan från början skrev jag att det fanns alternativ, inte att det var individernas egna val.

Ja, det stämmer, det var fem alternativ:

Jag håller med om att det inte är djurens egna val och har heller aldrig tyckt eller skrivit att det är djurens egna val. Hur kan du fortsätta att misstolka mig som att detta skulle vara djurens egna val?

Jag håller med om att jag i mitt ursprungliga inlägg inte var så tydlig med att numreringen var i prioritetsordning. Så var dock min avsikt och jag tror att de flesta ser alternativ 1 med ett fritt liv där man tjänas av andra arter är mest tilltalande och alternativ 5 att inte leva alls vore minst tilltalande.

Du verkar dock ha en annan prioritetsordning, du verkar förespråka att inte leva alls framför mitt alternativ 4 och kanske rentav även framför andra alternativ?

Det stämmer, jag skulle föredra 30% av ett eländigt liv än inget liv alls. Andra kanske skulle välja annorlunda. Det otäcka kommer när man gör den typen av val åt individer som inte kan välja själva. Vilka liv är värda att leva om man bara ser det från den levande individens synvinkel? För att inte någon annan skall begå fel val finns det lagstiftning mot eutanasi i stora delar av världen inklusive Sverige.

När du säger att deras existens försämrar vårt klimat och att det de äter kan användas till att föda människor tolkar jag det som att du tycker att de inte borde finnas. Djurarter som inte längre finns är per definition utrotade.

Vad skiljer din definition av utrotning från "att skära ned beståndet helt"?

Nu kom det något som kan vara en utopi som jag kan tänka mig att dela med dig. En värld där djuren får ett värdigt liv även om livet sedan slutar med slakt.

Detta är den del av Garys och ditt resonemang som skrämmer mig. En önskan att utrota andra raser där det främsta syftet är att vi behöver deras resurser bättre än vad de förtjänar. Att de dessutom inte skulle ha några liv värda att leva blir liksom bara en liten bonus, då tycker ni kanske att man kan se det som en win-win-situation där de slipper leva sina eländiga liv?

Ja, utopi var ett lite väl optimistiskt uttryck från min sida. "Rimlig målbild" kanske vore en bättre beskrivning.

Ja, nu börjar vi närma oss en utopi som vi kan dela.

Nu får du mig att tänka på http://www.youtube.com/watch?v=pWEPYyYB0ik :teeth:

Nu börjar vi som sagt närma oss en gemensam utopi. Ingen önskan att utrota andra för att vi behöver deras resurser.

Problemet med tamboskap är dock att de kostar mycket att hålla. Det skall byggas dyra byggnader, hållas med åkermark och betalas veterinär-räkningar. Så länge som jordbruk bedrivs på kommersiella villkor kommer det krävas att boskapen en dag betalar tillbaka med sitt kött. Enstaka djur kan man hålla i djurparks-liknande former, då kanske det i stället betalar sig i form av människor som betalar inträde för att få titta på djuren. Men det räcker knappas till att upprätthålla en livskraftig stam av djur.

m v h Henrik

7. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

hencahenca; jag ger upp. Du tycker som dig och jag som mig. Vi delar inte grundläggande bedömningar om vad som är djurvänligt, realistiskt eller humant och kommer således aldrig fram till något. Att dra in kostnad i det hela är illa imo då vi snackar om djurs leverne. Är man inte beredd att betala för att någon skall må bra och samtidigt käka upp stackarn kan man lika gärna vara utan.

8. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 953
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    Förstår att du är trött på de allmänna axelryckningarna men ta du och kör på med ditt köttfria så har du gjort något för djuren och samtidigt gjort något gott för själen. Jag gör som jag skev tidigare så något kött från Willys blir det inte. Filmen hoppar jag över då man sett ett antal och visst, det är ingen trevlig syn oftast.

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk

9. Droid55

Droid55 Guest

Ett liv som gris - En avslöjande verklighetsrapport från den svenska djurindustrin

<iframe src="//player.vimeo.com/video/80969056" width="500" height="281" webkitallowfullscreen mozallowfullscreen allowfullscreen></iframe>

<iframe src="//player.vimeo.com/video/7739560" width="500" height="375" webkitallowfullscreen mozallowfullscreen allowfullscreen></iframe>

Se mer på www.ettlivsomgris.se

Dags att sluta leva med skygglappar. Idag slutar jag att äta griskött.

Bli medlem eller för att visa innehållet!

Ni som inte vill sluta äta griskött direkt kan ju försöka hitta en gårdsbutik att köpa griskött ifrån. Där du själv kan få träffa grisarna. Det är dock dyrt så har du sämre ekonomi blir det att äta griskött mer sällan.

Last edited by a moderator: 25 jun 2014
  10. indika

indika Custom Android Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    RebeckaRebecka

Ditt ämne är flyttat till denna tråd.

Mvh

11. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Gör så du så fortsätter jag köpa mitt billiga griskött. :)

12. Droid55

Droid55 Guest

Då jag har sett vad du skrivit tidigare i tråden kommer jag inte bemöda mig att svara dig. Att det finns människor som inte känner något för andra varelser är jag redan väl medveten om.

13. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Jag försöker mest undvika svinkött då det personligt känns som ett smutsigt djur och kött, likt så jag fått förklarat till mig av muslimska vänner som inte äter det enligt religionen och dess syn att det är ett smutsigt djur. Men visst är bacon gott, dock nödvändigtvis inte nyttigt, så kanske finns lite sanning i hatet mot den äckliga grisen :-P

Sent from my C6903 using Tapatalk

14. Droid55

Droid55 Guest

Gris är inget smutsigt djur (vet inget djur som är smutsigt). Om grisarna kunde välja skulle de inte sova i sin avföring. Eller du menar kanske att jord och lera är smuts? Flodhästar och andra djur som använder jord och lera som skydd mot solen är alltså smutsiga? Hundar kan också skita ner sig bra, är de också smutsiga djur?

Jag minns inte hela förklaringen nu men det finns andra mer logiska skäl till att muslimer av tradition/religion inte äter griskött.

Last edited by a moderator: 25 jun 2014
  15. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

En gris ses av många som ett smutsigt djur. Vad folks definition är på smutsigt kan ju också variera. Så vad du argumenterar om nu är jag inte helt med på.

Sent from my C6903 using Tapatalk

16. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

De äter inte sin egen skit till att börja med. Om vi jämför med hundar. Och när vi ändå jämför med hundar är grisar inte bara renligare djur utan också smartare :) De kan vidare tränas på samma sätt, fast på ett enklare sätt iom högre IQ, än valfri hund. Om man nu vill ha en gris som kan sitta, rulla runt och komma när man ropar på den.

Svettas kan de inte heller så uttrycket "sweat like a pig" kommer inte ifrån grisen utan ifrån något helt annat:
    When pig iron is originally created from iron ore, the smelter needs to heat the ore to extreme temperatures, and then move the liquid metal into the mold. Until the liquid cools, it can't be safely moved, as the extremely hot metal is liable to spill, burning whatever it comes in contact with.

How does the smelter know when the metal is cool enough to transport? When the "pigs" "sweat." As the metal cools, the air around it reaches the dew point, causing droplets to form on the metal's surface.

Lite random info men rätt kul med hur mycket fördomar som ligger grisar till last. Antagligen är det enklare att rättfärdiga masslakt när man ser dem som matmaskiner istället för intelligenta djur.

Edit, källkritik osv osv men om man ser till detta så placerar sig grisen som tre gånger smartare än en generell hund och 50% smartare än en katt. En katt är i runda slängar dubbelt så smart som en hund. Kanske därför jag föredrar katter framför dumhundar...

http://jeb.biologists.org/content/209/8/ii.full
    http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_animals_by_number_of_neurons

Last edited: 26 jun 2014
  17. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

argumenterar inte emot att de skulle vara renlig jämfört med andra djur. Det jag sade var att folk anser att de är smutsiga.
    http://themuslimvoice.net/2009/05/17/why-is-pig-haraam-in-islam/

18. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

19. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Vad har det med något att göra? Jag är själv ateist med flera muslimska vänner men det hindrar ju en inte att lära sig mer och lyssna på andra.

20. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Du lyssnar alltså på "gris är förbjudet för vår gud Allah har sagt det"?

Ge mig en vetenskaplig länk där forskare bevisat att gris är ett smutsigt djur. Och inget religionstrams, tack.

Sent from my HTC One using Tapatalk