Men vi kan sträva efter att göra den så bra för så många av dens innevånare som möjligt; inte sant?
Snarare att du uttrycker din knapphändigt. Du skrev ifrån första början att en given individ, oavsett ifall det var en människa eller ko, hade vissa val. Fem stycken tror jag det var du listade upp. Det stämmer inte. Sen, när jag påpekat detta, ändrade du dig och skrev att det nödvändigtvis inte var deras val utan någon slags prioritetsordning som jag fick välja ifrån. Detta spelar dock ingen roll för det du säger är att det är bättre att ha det som idag än att helt sluta med odligen eftersom 30% liv är bättre än inget liv alls. Det är ingen tolkning; det är vad du skriver. Du är sen väldigt snabbt på att kalla min ståndpunkt för utrotning vilket jag tycker är ofanligt komiskt eftersom din ståndpunkt, att fortsätta som vi gör idag, sysselsätter sig inte med något annat än
upprepad utrotning. Skillnaden är att du vill fortsätta, år efter år, istället för att strypa det.
Den tanken jag inte kan vänja mig vid, som ni står för, är att vi hellre skall behandla 58 miljarder djur så illa som vi gör idag då detta är mer humant än att inte fortsätta med det och skära ned beståndet slaktdjur drastiskt eller helt.
Nej. Det är inte den ultimata lösningen. Men ja jag ser absolut hellre en värld där raser som endast finns för att tjäna oss inte behöver leva under våldsamt dåliga omständigheter än att vi måste äta annat än kött och dricka annat än mjölk.
Om vi räknar in hur mycket av växthuseffekten som späs på av vår tamboskap, hur mycket mat som försvinner i den samt hur mycket vatten industrin dricker upp och ser vad du får tillbaka är det en no-brainer. Räknar du på det finns det inga argument för att ha kvar den.
Sen äcklar det mig att du kallar vårt samhälle för "utopi". Att inga individer i världen tar skada är dock en utopi jag tror de flesta kan komma överrens om bortsett ifrån klart sjuka människor.
Nej. Jag vill inte, som du gång på gång säger, utrota tamboskap. Du kastar rätt mycket sten i glashus när du beskyller mig för att sätta ord i din mun.
Så jag ser det skall vi drastiskt dra ner på den mest korkade industri vi idag håller på med. Håll tamboskap under sådana förutsättningar som att de får leva ett
fullgott liv och inte 30%, där de får para sig när de
själva vill utan att bli våldtagna, när de inte blir injecerade med diverse skit för att de skall växa snabbare och så vidare och så vidare.
Sunt satans förnuft! Låt djur leva som djur. Helst ser jag att vi kan sluta upp med vårt ägande men jag inser att folk som du aldrig kommer kunna leva utan att få kött levererat smidigt packeterat ifrån ICA.
Jag tänkte inte förklara varför ditt sätt är minst sagt märkligt men jag gör det ändå.
Att inte bry sig om sådana självklara övertramp som köttproduktionen medför är jäkligt magstarkt, tragiskt och skrämmande. Du väljer själv vad du bryr dig om här i livet och du har därför gjort ett val att helt enkelt inte bry dig om hur andra individer här på jorden mår, lever och tas hand om. Jag hade förstått och kanske till och med respekterat ifall du hade sagt något som "Jag tycker väldigt illa om hur de behandlas men äter ändå". Det hade i alla fall gjort dig till vad jag ser som mänsklig rent etiskt men att inte bry sig alls är ondska i mina ögon. Det hade i alla fall visat att du förstod hur fel vi gör.
Det är som att säga "Jag bryr mig inte om hur folk i Afrika svälter och dör; not my problem". För man kunde välja?
Det handlar inte om jag vad jag tycker. Det handlar om vad man kan förvänta sig av en intelligent ras här på jorden skall känna inför moraliska frågor och att inte ens bry som om detta:
<iframe width="853" height="480" src="//www.youtube.com/embed/XqP6t7Dcg_E" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
Titta du på den. Återkom sen och säg att du inte bryr dig så tror jag dig.
Edit, och
chraist; visst spelar det ingen roll? Det som händer i filmen alltså. Jag menar de är ju redan packeterade när du handlar på Willys
so why the fuck care? Inget personligt. Jag är bara trött på det allmäna axelryckningarna åt saker som är så förbannat hemska.
Click to expand...