Fråga: Varför bör jag köpa en HTC ONE?

Diskussion i 'One M7 (2013) - Allmänt' startad av Ellumination, 29 mar 2013.

  1. Ellumination

    Ellumination Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2010
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    28
    Telefon:
    S20, OP6T, P10, OP2, Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S20, OP6T, P10, OP2, Nexus 6P
    Tjena,

    Jag har hållit på att leta ny telefon, som de flesta av oss kan jag tänka, sedan jag köpte min förre telefon. Jag köpte en HTC Desire när den kom ut och var nöjd med Android trots sina brister vid den tiden. NU har jag en iPhone 4 och vill inget hellre än att komma tillbaka till Android.

    Där kommer min fråga, Vad ska jag köpa!?

    I och med att de flestas här (HTC One delen) verkar ha bestämt att de ska köpa en HTC One när den kommer hit. Jag har främst kollat på HTC One och SGS IV. Jag vill att ni ska övertala mig att köpa en HTC One!! Eller i alla fall ge mig era anledningar till att välja denna över t. ex. Galaxy S IV eller dylikt.


    Ps. Vill inte skapa en flame-tråd. Är i behov av era personliga åsikter/tankar.
    Tackar på förhand!
     
  2. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Köp inte HTC One om du vill köra 4G med ditt Tele2, den kör fel frekvens utanför stadskärnor.
     
  3. Ellumination

    Ellumination Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2010
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    28
    Telefon:
    S20, OP6T, P10, OP2, Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S20, OP6T, P10, OP2, Nexus 6P
    Jag tänkte på det också, men jag bor i Uppsala och hela Uppsala trakterna verkar vara täckta av Tele2:s 4G nät!
     
  4. fogy

    fogy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    357
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    OnePlus 6T
    Eftersom de bägge har samma SoC, förvisso olika klockade men det kan man ju lätt fixa med root om man nu vill det, så landar jag på ett par saker som gör att min röst faller på HTC One.

    För det första så handlar det om materialval. I nuläget har jag en DHD som jag alltid älskat för dess robusthet. Jag kommer aldrig att orka leva med den oseriösa känslan plast ger i handen och eftersom jag planerar att ha telefonen under en längre tid så faller min lott på HTC One.

    Sedan kommer vi till skärmen. Jag har aldrig gillat AMOLED-skärmar pga deras överdrivna färgåtergivning. Nu hävdar iofs Samsung att de fixa till det hela med ett RGB-filter men jag är ändå skeptisk. Återstår att se hur det faktiskt fungerar i praktiken. Vad gäller Pentile mm så tror jag inte att det är någon märkbar skillnad nu när vi har 400+ ppi.

    En annan sak som jag ser som mycket positivt är skärmstorleken. Då jag vill kunna styra telefonen med en hand så är det viktigt för mig att det inte blir för stort. En 5"-skärm (har provat Xperia Z) så har jag svårt att nå över hela skärmen. Att jag dessutom är vänsterhänt underlättar inte då många funktioner är uppe i högra hörnet, för att högerhänta skall nå lättare antar jag. Nu är iofs dessa två telefoner nästan lika stora rent fysiskt men HTC One är lite smalare samt har ju dessa två högtalarelement på framsidan. Det innebär att det övre högtalarelementet aldrig kommer in i spel vad gäller att nå över hela skärmen utan det är bara det undre som spelar in. Detta betyder att skillnaden inte blir 0,3" som man ska nå med sin tumme utan något mindre. Men dock mindre, trots att telefonerna är nästan lika långa.

    På SGIVs pluskonto har vi ju som bekant utbytbart batteri och SD-kort. Jag ska väl inte sticka under stolen med att jag gärna hade haft plats för ett SD-kort. Inte för att jag kanske behöver den extra platsen utan mest för att det är "bra att ha". I nuläget har jag ett 32 GB-kort i min DHD som inte ens är fyllt till en tredjedel men man vet ju aldrig vad som händer i framtiden. Man kanske vill ha mer video med sig i telefonen, vad vet jag. Jag tror dock att jag personligen klarar mig med 32 GB ett bra tag.

    Vad gäller att byta ut batteriet. Jag tror inte att detta kommer att spela någon större roll för mig. Min nuvarande DHD har jag orginalbatteriet kvar i och det är nu 2,5 år gammalt. Visst, det är inte lika bra som när jag köpte det men med custom rom så vill jag mena att det håller minst lika långt, om inte längre, än vad det gjorde på stock när jag köpte telefonen. Det finns ju också rapporter som pekar på att HTC kan byta ut ditt batteri, mot en mindre kostnad då antar jag.

    Så, för att summera så faller som sagt min lott på HTC One. Det är främst designen och materialvalen som tilltalar mig. Dessa väger upp de negativa sakerna, då främst SD-kort, som saknas gentemot SGIV.

    Hoppas du fick lite mer input till ditt val. Vad du än väljer så tror jag att du kommer att vara nöjd med vad du får!

    /fogy
     
    Hubbatix, Yoojimbo, Affe_ och 1 annan gillar detta.
  5. Ellumination

    Ellumination Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2010
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    28
    Telefon:
    S20, OP6T, P10, OP2, Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S20, OP6T, P10, OP2, Nexus 6P
    Tack så hemskt mycket för ditt utförliga svar!

    Jag håller med dig om fördelarna, vet själv att jag i min Desire aldrig bytte runt med MInneskort eller batteri !

    Undra dock lite hur det kommer bli med diverse root möjligheter. Det känns lite som det allmän intresset gentemot SGSIV är större. Det är bara att jämföra storlekarna på forumen på denna sida så ser vi att det är mycket mer som händer på SGS fronten.

    Tror dock att jag måste få båda i handen för att kunna fatta ett slutgiltigt beslut!
     
  6. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Ja och ?

    Är det något speciellt du tänker "tanka" eller varför duger inte 3G utanför en stadskärna ? Speciellt eftersom de flesta är inom en stadskärna 99% av sin tid.
     
  7. ondjultomte

    ondjultomte Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Sgs4an har samma SoC det alltså samma "problem"

    Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2
     
  8. Affe_

    Affe_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2011
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Fick det här av en kille på ett annat forum angående ROMs osv till SIV.

    Lite att tänka på angående Samsung.
     
    Ellumination gillar detta.
  9. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo det här "problemet" är lustigt :P

    Dels verkar det jobbigt att kolla en täckningskarta sen verkar det ännu jobbigare att kolla vilket abb som passar.... GB ryker snabbt med 4G och 3G passar kanske många alldels utmärkt och luren byter ju nät helt "automagiskt"...
     
  10. fogy

    fogy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    357
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    OnePlus 6T
    Ja det är möjligt att det allmänna intresset är störra för SGSIV men det betyder inte per automatik att rootmöjligheterna är sämre för HTC One för det. Alla som hänger där är inte utvecklare.

    Jag har hängt ganska mycket på xda och HTC One får stöd av många kända utvecklare, där ibland mike1986 som ligger bakom ARHD som är en bantad version av stock rom. Just denna rom kör jag på min DHD sedan hösten 2011 och den fungerar hur bra som helst.

    Men jag säger som jag sa innan, jag tror inte att det kommer att vara så stor skillnad mellan de två lägren. Vare sig man köper en SGSIV eller en HTC One så ska man nog inte oroa sig för att det inte kommer att finnas custom roms att tillgå.

    /fogy
     
    Ellumination gillar detta.
  11. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Uppsala-trakterna är defintivt INTE täckta av 2600 MHz 4G, bara precis i mitten av centrala Uppsala.

    Ska du ha 4G-stöd i hela Uppsalatrakterna får du skaffa en telefon med bättre 4G-stöd eller byta operatör.

    Du är precis som en iPhone-fanboy som argumenterar för att 4G är helt onödigt, enbart för att favorittelefonen inte stödjer 4G. Antar att du hade argumenterat emot 3G som den inte stödde det heller, bara telefonen var från HTC.

    Du ska kanske läsa på lite mer om 4G, det är inte bara när man tankar stora filer det gör skillnad.

    Knappast. Ingen tvekan om att Samsung kommer fortsätta släppa telefoner med 900 MHz LTE.

    Qualcomm tillverkar modem-kretsar för väldigt många olika frekvenser och tekniker, vad tror ni de används för? Att tro att alla telefoner från alla tillverkare helt plötsligt bara skulle fungera med 800/1800/2600 är lite skrattretande faktiskt...
     
  12. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo, hmmm jag kör 4G hemma sedan December 2011 så jag har full koll på det.

    Själv liksom den överväldigande majoriteten så befinner jag mig inom stadsområden den mesta tiden av mitt liv så jag kommer att ha 4G täckning via Telenor.

    Om jag då skulle komma utanför 4G-området så är det ingen katastrof eftersom 3G med Telenor är mycket bra.

    Vilket abb ska du själv köra med och hur många GB tänker du ha som datamängd ??
     
  13. Affe_

    Affe_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2011
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Du kanske inte läst nyheterna idag. Samsung kommer köra med Snapdragon 600 som stödjer 800/1800/2600 i princip i hela världen. Dock kommer den S4an som kör Exynos 5 Octa stödja fler lägen men den kommer inte förrän senare i sommar och kommer troligtvis endast säljas i Sydkorea.

    https://swedroid.se/exynos-5-octa-kommer-ha-stod-for-alla-20-lte-frekvensband/
     
  14. ondjultomte

    ondjultomte Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Så du hävdar att den internationella s4 inte kommer använda qualcomm 600.
    Har du ens läst specsen?

    Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2
     
  15. marw77

    marw77 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    989
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

  16. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Endast säljas i Sydkorea?

    Du förstod inte att "stöd för alla 20 lte-frekvensband" betyder att det är en massa modeller som har stöd för vissa frekvenser? Dvs massor med speciallösningar för olika regioner. Varför skulle man sälja 800/1800/2600 i en massa regioner som har helt andra frekvenser? Nej just ja, det skulle man inte (om man inte är Apple).

    Snapdragon 600 stödjer vilka j*a LTE-frekvenser som helst med ett externt modem från Qualcomm.

    Det verkar vara många som inte fattat att S4 Pro också kan fås med inbyggt LTE-modem. Det hindrar inte att jag har en telefon med S4 Pro och pentaband LTE inkl 900 MHz.

    Läst specsen? Hoho, se ovan.

    Redan i Galaxy S III hade man Snapdragon och ett inbyggd LTE-modem. Där det gick, i USA. I Sverige hade man Exonys och ett externt modem (och flera olika externa modem dessutom).

    Precis som man kommer göra på S IV.
     
  17. dijkstra

    dijkstra Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2013
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ja nog fan *kan* man ha ett externt modem, men tror du själv på att de skulle lägga till ett extra strömslukande modem när det är bra mycket billigare och mer effektivt att använda det integrerade? 900 Mhz är ett mycket ovanligt band, det är Tele2 och en Sydkoreansk operatör som använder bandet, och Tele2 själva säger att de ska bygga ut 800 Mhz till samma täckningsgrad som 900. Ta en titt på nätverken som finns i världen: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_LTE_networks
    De allra flesta är 800, 1800 eller 2600, med undantag för USA, Kanada och tillhörande territorium, Japan och Sydkorea och några andra länder i Asien. Ta en titt på Europa, Tele2 har det enda avvikande nätet på hela kontinenten, jag kan nästan garantera att de inte kommer lägga till ett externt LTE-modem till den Europeiska/Nordiska varianten bara för att hantera ett enda nät i ett litet land som Sverige.
     
  18. acckee

    acckee Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2011
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hmm har också en HTC Desire HD och vill verkligen ha den här premiumkänslan, som är robust, därför jag tänkte köpa HTC One.
    Tar inte upp mitt minneskort väldigt heller och har samma batteri som alltid, inte märkt att det blivit sämre. Kör också ARHD sedan länge. Väldigt många sammanträffande :D
     
  19. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Billigare och effektivt? Är det fel frekvenser så funkar ju inte 4G. Klart det blir billigt om man ger marknaden till konkurrenterna istället, som släpper med rätt frekvenser. Behöver man ju inte tillverka några mobiler alls, billigt och bra.

    Jaha, man ger bara upp LTE-stödet i USA, Kanada, Japan och Sydkorea? Låter ju som en vinnande strategi att ge upp dessa marknader till konkurrenterna?

    Du vet att Samsung släppte en Galaxy S3 med LTE enbart för Tele2, Telenor och kanske någon finsk operatör? Tydligen inte. Finns inte på kartan att Tele2 eller Telenor kommer sälja HTC One som en 4G-mobil.

    Antar att du inte läste där jag redan förklarat att redan S4 / S4 Pro kan fås med inbyggt LTE-stöd, men man har valt ett extra strömslukande modem eftersom det inbyggda inte duger, hur billigt det nu råkar vara.
     
    Last edited: 30 mar 2013
  20. zog

    zog Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2011
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag lutar mest åt en S4 men om det blir en HTC One beror det på att jag vill ha fm-radio. Om jag måste välja mellan fm-radio och 4g väljer jag nog 4g.
    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2