Fråga: Varför bör jag köpa en HTC ONE?

Diskussion i 'One M7 (2013) - Allmänt' startad av Ellumination, 29 mar 2013.

  1. fogy

    fogy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    357
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    OnePlus 6T
    Inte för att vara sådan men detta är en tråd för att diskutera för- och motargument för HTC One resp. SGSIV och inte en tråd för att diskutera vilket 4G-nät som är bäst. Vill ni prata om det så kan ni väl göra en ny tråd och diskutera det där och inte förpesta den här tråden.

    Vi som läser denna tråd är nämligen inte intresserade utan vill hellre veta om folks tankar kring dessa två nya flaggskepp innan ett eventuellt köp. Vi har förstått att, ni tycker att man ska tänka på vilket nät man har om man ska köpa en HTC One, att vissa av er tror att SGSIV kommer att ha fler band än HTC One även om de använder samma SoC medan andra tror att de två telefonerna kommer att ha samma frekvenstäckning. Detta räcker. Att föra diskussionen vidare går inte, eftersom vi i nuläget inte vet vilka frekvenser SGSIV kommer ha när den laneras. Fram tills dess kan ni föra er spekulativa diskussion i en egen tråd eller via PM och bespara oss andra som faktiskt inte bryr oss.

    Ja jag tror att vi är många gamla DHD-ägare som har svårt att hålla händerna i styr nu när HTC One lanserades. Ska bli intressant att se om HTC för ordning på sina kvalitétskontroller. Jag är faktiskt i nuläget ganska glad att jag inte förbokat och legat på för att få en så snabbt om möjligt utan att när jag faktiskt kan köpa mig min HTC One så håller den så hög kvalité som jag förväntar mig. Hoppas bara inte potentiella köpare flyr till någon annan telefon under tiden...

    /fogy
     
    dattacine och Hubbatix gillar detta.
  2. MSIOCGenie

    MSIOCGenie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2012
    Inlägg:
    721
    Mottagna gillanden:
    68

    MINA ENHETER

    Fast just 4G är ju ett stort argument i diskussioner som handlar om SGSIV vs HTC One.
    Rent spec-mässigt så vinner ju S4, men om man föredrar metall och designen utav One så borde man kanske ta den. En bra idé kan ju vara att avvakta och klämma på båda när de dyker upp i butik :)
     
  3. fogy

    fogy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    357
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    OnePlus 6T
    Ber om ursäkt för off-topic igen...
    Javisst, det är klart att 4G och vilka band resp. telefon stödjer är ett ämne för diskussion. Men eftersom vi i nuläget inte vet vilka band SGSIV kommer att supporta (jag har i alla fall inte sett något om detta, rätta mig gärna annars) så är det omöjligt att föra en logisk diskussion. Med andra ord så förs det en diskussion på så lösa grunder att de enbart blir spekulationer där de inblandade mest verkar vilja visa vad de vet om 4G varpå jag känner att de kan ta det privat i stället.

    On-topic...
    Ytterligare en sak som gör att jag lutar åt HTC mer än Samsung är den klassiska "vi mot dom-känslan". Jag gillar att stödja en lite mindre spelare än att köpa en produkt "som alla andra har". Lite samma känsla som när man köpte sin första Android när alla andra hade Iphones.

    /fogy
     
  4. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Om HTC One är en olämplig telefon för folk med Tele2/Telenor som ska köra 4G har ingenting med Galaxy SIV att göra. Finns inga lösa grunder med att One är ett dåligt val för dessa användare.

    Att dra in Galaxy SIV vara bara ett i raden av konstiga grepp från HTC-fanboys för att försvara One med (med argumentet "den kommer vara lika dålig!"...).
     
  5. fogy

    fogy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    357
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    OnePlus 6T
    Till att börja med så ber jag återigen om ursäkt för off-topic. Vore kul om vi kunde få tillbaka tråden till det den ska handla om...

    Men,

    Eftersom trådskaparen de facto frågar om skillnader mellan HTC One och SGSIV så tycker jag det är ganska legitimt att dra in SGSIV i ekvationen. Hur du kan få det till något annat förstår jag inte.

    Att HTC One sedemera är en olämplig telefon för någon som har Tele2 eller Telenor har vi också förstått. Det förstod vi redan första gången du nämnde det. Vi tackar för den informationen men behöver inte få den repeterad för att förstå.
     
  6. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

  7. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Repeterad? HTC-älskare i drivor argumenterar för att det är felaktigt att täckningen blir sämre, mot att någon annan telefon kommer stödja 900 MHz, för att Tele2/Telenor kommer ha 800 MHz fungerande imorgon, för att 4G är onödigt, för att "alla" täcks av 2600 MHz, etc, etc. Om jag inte hade behövt svara på en massa felaktigheter hade jag inte behövt "repetera" något heller.

    Ganska många som inte förstått verkar det som, se t.ex. nedan.


    Men för...

    Man gjorde testet med Huawei E3276 och med Galaxy Note 2. Båda dessa stödjer 900 MHz, vilket HTC One inte gör. Hade testet gjorts med HTC One istället hade Telenor förlorat stort.
     
  8. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jag vet inte vart du vill komma för HTC One blir en alldeles superb lur för många som vet att det är inom en 2600Mhz-zon dvs de som bor i en stad.

    Om man nu inte skulle befinna sig inom en sådan zon så får man ett superbt 3G nät. (precis som undersökningen visar)

    Jag vet ju för böfvelen vilka hastigheter jag får med mitt Telenor dataabb, dvs runt 50 Mbits.

    Så en HTC One blir för mig alldeles utmärkt och för många andra som bor inom en stad.:teeth:

    OT
    900Mhz är en 4G-snigelkompromiss och man skulle lika gärna ha kunnat satsa pengarna på fler 3G-master och Telenor//Tele2 har då satsat på den snabbaste frekvensen dvs 2600MHz inom städerna....:P
     
  9. MSIOCGenie

    MSIOCGenie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2012
    Inlägg:
    721
    Mottagna gillanden:
    68

    MINA ENHETER

    Men jisses Plun gå och lägg dig, utan stöd för 900Mhz så blir 4G-täckningen minst sagt lidande. Jag vet då jag använder mig utav Telenors nät på en telefon som kör på 800/1800/2600Mhz banden, och 3G't är så överbelastat att man sliter av sig håret när man försöker surfa med det.

    Jag bor precis utanför Norrköping och det är endast i staden man får 4G med 2600Mhz bandet, bara några kilometer utanför är det 3G som gäller tills man kommer till nästa tätbefolkade ort.
     
    Last edited: 1 apr 2013
  10. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 165
    Mottagna gillanden:
    1 151
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Jag vet att plun är Pro-HTC, märkte det redan vid One X från förra året. Kör man Telenor/Tele 2 och bor utanför stan så får man ingen 4G-täckning. Det är en brist på One oavsett vad folk säger. Svårare än så är det inte.

    Skickat från min Nexus 10 via Tapatalk 2
     
  11. Sidhartha

    Sidhartha Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2011
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Argumenten om att det kommer finnas fler rommar till htc kontra samsung tror jag inte längre spelar någon roll, då den svenska varianten inte kommer få exynos, utan snapdragon 600 (samma i htc). Men du kanske inte ens hade tänkt roota din telefon ändå :)
     
  12. Ellumination

    Ellumination Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2010
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    28
    Telefon:
    S20, OP6T, P10, OP2, Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S20, OP6T, P10, OP2, Nexus 6P
    Jodå, antagligen inte till en början men efter ett tag så brukar den kunna bli lite seg/man är sugen på något fräscht! Möjligheten att roota är inget jag vill vara utan :-)

    Sent from my Nexus 7 using Tapatalk HD
     
  13. jhenrikj

    jhenrikj Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    346
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag har säkert fel som vanligt...men H1 har en S600 CPU, den har inte stöd för 4G på 900-bandet. S4 kommer med precis samma S600...den har med andra ord inte heller stöd för 4G på 900-bandet, så tills dess att S4 kommer med exynos CPU så är 4G täckningen inget argument för varken ena eller andra telefonen.
     
  14. ondjultomte

    ondjultomte Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Ja de är likvärdiga i det avseendet, precis som många av oss pekat men vissa opponerar sig mot det.

    Vilken lur får bäst rom stöd? Det är en viktig fråga också


    Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2
     
  15. brollann

    brollann Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Bägge verkar få bra med roms men kolla på XDA vad som du gillar på respektive lur.
     
  16. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Jag opponerar mig mot folk som kommer med tvärsäkra påståenden om något det inte finns någon officiell information om utan bara förhandsinfo för den amerikanska marknaden, rykten och spekulationer. Oavsett status för SIV gör det inte HTC One till en bättre telefon.

    Man får väl tänka efter själv om man tror att Samsung kommer sluta med 4G-telefoner åt Telenor och Tele2 och överlåta den marknaden till LG och Sony. Särskilt som man skapade I9305N med 900 MHz speciellt för den nordiska marknaden...
     
  17. MSIOCGenie

    MSIOCGenie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2012
    Inlägg:
    721
    Mottagna gillanden:
    68

    MINA ENHETER

    Nej, S600 kan paras med olika modem, titta bara på PadFone Infinity.
     
  18. jhenrikj

    jhenrikj Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    346
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Så för att 500 kunder i lilla Sverige ska kunna göra 4G gör att man bygger en helt egen telefon för dessa med ett extra modem i? S600 har inbyggt modem och det är det modemet som används, One har inget extra modem och jag är tämligen övertygad om att S4 inte kommer att ha det heller.

    Det är skillnad när man bygger en modell med ett separat LTE-modem att man då kan välja olika separata modem för olika marknader, men man kommer inte att bygga en variant med bara s600 och en med s600 + modem för då krävs det två helt olika moderkort i telefonerna.

    Padphone infinity har t.ex. inte stöd för LTE på 900-bandet enligt Asus själva....
     
  19. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    HTC One kommer inte fungera med 4G i Japan, Korea och många andra länder. Samsung kommer knappast ge bort dessa marknader till LG eller Sony.

    Verkar fortfarande vara många som inte förstått att även S4 / S4 Pro kunde fås med inbyggt LTE-modem.
     
  20. ondjultomte

    ondjultomte Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Får undersöka det närmare. Läste att ett par rom makare övergett s4 till förmån för one, vilket gör att jag tittar lite extra på one.



    Externa modem är ointressanta då de drar för mycket ström för att vara praktiska.

    Kanske vi får se telefoner med betydligt bättre stöd för fler band bästa år. Jag har för mig jag läste att qc har ett modem på gång som ska stödja de flesta band.

    Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2