Varför flyter ej android trots gpu-acceleration?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Defeat, 19 okt 2011.

1. zaragon

zaragon Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

Den största anledningen i mina ögon, till att det finns många fler appar som är anpassade till iPad än till HC, är att HC-appar inte behöver anpassas för att funka. Visserligen finns det fall då den stora skärmen kunde utnyttjats bättre, men det är ändå en helt annan sak än hur det är att köra iPhone-appar på iPad.

2. ChipZ

ChipZ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Min blade med 600MHz processor flyter på alldeles utmärkt nästan hela tiden. Dock kör jag cm7

3. matokt

matokt Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

4. the_slain_man

the_slain_man Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

5. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

LOL
    Kunde inte låta bli att skratta när jag läste din post angående leksakstelefoner. Åkte en längre sträcka tåg idag och mobilnörd som man är så kollar man in vad folk har för telefoner. Till att börja med så hade allt från småbarnsmammor till studenter till A-lagare på stationen till högstadie elever, just det, iphone.
    Varenda kotte har en iphone så jag fattar inte hur folk känner sig originella eller exklusiva när de har en iphone. Vad värre är(även om jag tyckte både 3 och 4 var sjukt snygga när de kom ut), på 4 år så har de i princip släppt två modeller eftersom 3s och 4s är identiska med sina föregångare. Verkligen ett kreativt företag, eller?
    Så runt omkring mig satt alla med likadana telefoner, och ännu roligare, såg TRE st med spräckta displayer. Finns en anledning till att glas inte är världens bästa material för allt.

Och varifrån har ryktet att android telefoner inte flyter på bra kommit ifrån? Visst, min ZTE Blade var inte den snabbaste mobilen, men då snackar vi också om en mobil för 1000kr jämfört med en iphone för runt 5000kr. Även om den inte var supersnabb så var den tillräckligt snabb. Min sgs2 var i en helt annan liga. Brorsans Iphone 4 var inte på något vis "snabbare". Vad är detta iphone "flyt" alla snackar om? Har detta legendariska rykte uppstått pga att folk jämfört med budgetandroids?

Och sen finns det ju roliga anledningar till att folk uppfattar IOS som "bättre" då de döljer seghet med animeringar. Vet ej om det är ett rykte, men också hört att IOS sällan ger felmeddelanden när något går fel utan låter appen krascha i bakgrunden, medans andra OS säger till när något går fel, och upplevs som mindre stabila för det. "Vad användaren inte vet om har han ej ont av" verkar vara Apples devis.

Men visst, om du prioriterar inbillat "flyt" så himla mycket över valfrihet och funktioner, tveka inte och köp en iphone istället.

ChipZ, MarkTheGreat, Slajk och 3 andra gillar detta.
  6. buurd

buurd Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

En stor del av problemet med flytet ligger i manuell vs automatisk deallokering av använt minne. Om du hanterar det manuellt vilket ibland kan vara ett hästjobb men du har du kontroll på när deallokeringen sker och kan välja dina tillfällen. För ett spel som lever över gränsen för vad hårdvaran klarar är det jätteviktigt att inte göra fel saker vid fel tillfälle.

Med automatiskt deallokering av minne så får du inte välja och ofta kommer detta arbete att inträffa vid fel tidpunkt, alltså när användaren kommer att märka att något annat än det användaren önskar håller på att ske. Det blir alltså omöjligt att utföra det där tricket att leva över sina tillgångar en stund, i stället måste man alltid ha marginal så att gc kan köras utan att det märks, något som de flesta telefoner och plattor inte har idag, tyvärr. Till viss del är det ett enkel-tråds-problem som förmodligen kommer att lösas med ICS och gc på annan kärna och jag hoppas att det tillsammans med snabbare hårdvara ska räcka hela vägen.

7. matokt

matokt Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Android med oavsett telefon(har själv sgs2) är i dagsläget inte i närheten av flytet som finns i iOS. Punkt slut! Det är sanningen, inse det!

Men man tycker om android mer än ios ändå :)

Läs kommentarerna i ovan tråd på g+ så förstår man lite bättre. Det hela har tydligen med hur android var uppbyggt som gjort att det är så "laggigt" som det är idag. Hoppas dom löser det på ett eller annat sätt

8. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

word! detsamma gäller windows phone.. windows phone är fan det i särklass mjukaste porrigaste UI jag sett på en telefon. lite trist att det är just windows bara :)

9. Stennan

Stennan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Last edited: 5 dec 2011
  10. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Var iphonen överklockad eller hade din SGSII problem?

För jag har jämfört med flertalet och även en 4S, .. nej däremot är animationerna mjukare.. seegare på iphone... kanske får folk att tro att de får saker gjort snabbare när det är precis tvärtom.

11. PatrikS

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

@Lono, jag har en MBP och när den "blåskärmar" så får man ett odramatiskt meddelande om att man ska hålla inne power-knappen, de som inte vet bättre tror nog att allt är i sin ordning när nya fina lion har tok-kraschat för det inte är lika stabilt som windows7.

Ja, nätet är fullt av folk som rapporterar om problem med macbook pro och lion, tja.. de som inte förnekar att det finns problem då.

12. matokt

matokt Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Jag har också jämfört med mååånga telefoner då jag jobbar med just mobiltelefoner så jag har testat rätt så mycket och jag talar inte om snabbheten i systemet. Jag talar om mikrolagget som många kallar det. Dvs flytet i animationer, övergånger och scrollning i listor, sidledes etc.
    Android-teamet vet själva om det här så varför ska DU förneka det?
    Varför vara så envis med att inse saker?

Last edited: 5 dec 2011
  13. Lobo

Lobo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Där står det.

14. dt33

dt33 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    602

MINA ENHETER

Jösses, vilket evigt tjat på detta med flytet i en jädrans mobil.
    Enklaste lösning är, köp både och pilla på dom. När ni vill känna på flytet, ta med iPhone och pilla på den. Sen när är trött simpelheten på iPhone och ta med android telefonen.

Om ni vill ha bättre flyt, gå och sätt på en kondom. Sen "flyt" in i eran brud, då skall ni se hur bra det flyter på, garanterat mycket mer njutfullt och skönare än flytet på iPhonen. :D

Alla har sitt val, välj den telefonen man vill använda och var nöjd med den. Gör det enkelt för sig själv och livet är mer än en mobilgrunka. :-*

15. Iamfree

Iamfree Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Summa summarum: Android kan inte få perfekt flyt såvida inte koden skrivs om på ett sätt som kommer kräva att alla befintliga appar också måste skrivas om om de skall fungera efter omskrivningen av Android. Surt läge med andra ord. Personligen kan jag tycka att det skulle vara värt det. Det blir en streesig tid för app-utvecklarna men då de flesta appar uppdaterats så skulle ANdroid för alltid vara bättre.

16. Lobo

Lobo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Jepp. Håller med. Just do it.

17. DCLXVI

DCLXVI Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag förstår inte problemet, jag kör GO Launcer och Opera Mini på en i övrigt stock DHD, tycker att allt flyter så bra som det behövs, att ändra så att alla appar behöver skrivas om är inte ens ett alternativ...

18. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Finns en iPhone 4 hemma tant fick av jobbet.
    Den flyter inte så bra som en del tycks tro.
    Dessutom, på denna minimala skärm syns ju hacken mindre för oss.
    En Ray hackar ju mindre än en arc.. Varför? :)

Nej, iPhonen hackar den också. Däremot lite mindre än Androids.
    Men, nu har jag en Galaxy Nexus som flyter betydligt bättre än tidigare Androids.
    Då kan man knäcka ordentligt ;)

Flytet är bättre, men inte som WP7. Dock nära.. En liten bit kvar.
    Och - vi har ju bara första releasen av ICS. Lär komma patchar ;)

// A

v1cke gillar detta.
  19. PatrikS

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

20. worldwide

worldwide Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

När man scrollar "albums" och "recent" i landscape i nya Google music beta (v 4.1) så är det 60 fps HELA TIDEN när man scrollar, men när man går till portrait läge och går till t.ex. "songs" så laggar den sönder.

Android KAN vara smooth som WP7/IOS.

Google Music 4 da Android Icecream anteprima da HDblog - YouTube

kolla vid 4:55