Varför flyttades min tråd/ mitt inlägg?

Diskussion i 'Sajtrelaterat - hjälp och förslag' startad av Hellis, 15 mar 2015.

  1. Hellis

    Hellis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2011
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Startade en tråd i allmänt om att telefonen inte kopplade upp mobilt efter wifi.
    Varför flyttades den till LG allmänt?
     
    BGA gillar detta.
  2. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Därför att du har en LG, men att just din telefon inte har en egen tavla.
     
  3. Hellis

    Hellis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2011
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Så Allmänt borde egentlign vara tom på trådar?
    Det handlar bara om att folk ska skriva vilken telefon de har?

    Det är ett allmänt ämne.
    Men nu vet jag att jag aldrig mer ska skriva vilken telefon det är det gäller.
     
    kalleboston gillar detta.
  4. Hellis

    Hellis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2011
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER



    Kan du flytta tillbaka tråden?
     
  5. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Din telefon har ingen egen tavla att flyttas till.
     
  6. Hellis

    Hellis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2011
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Jag vet och jag vill inte ha tråden i något underforum eftersom det är en allmän androidfråga.
    Varför flttade du min tråd när det just nu ligger en tråd om en samsung i allmänt?
     
  7. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Det var inte jag som flyttade den. Jag svarade bara på din fråga om varför den flyttats.

    Det finns trådar som ligger tokigt överallt, hela tiden. Det vi ser åtgärdar vi givetvis, men det är lätt att missa saker. Därför är rapporteringsverktyget väldigt uppskattat.
     
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Hej,

    det var nog jag som flyttade din tråd - missade att skriva varför.

    I tråden tar du specifikt upp att det gäller en LG F3Q, för denna telefon finns det ingen egen avdelning utan den mest passande är LG-avdelningen. Allmänt är en avdelning för frågor som rör Android i största allmänhet.

    Hoppas att det förklarar saken.
     
  9. Hellis

    Hellis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2011
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Men det är ett problem med android, inte telefonen specifikt.
    Hur får man telefonen att starta mobilt data är inte telefonspecifikt, eller?
    Telefonspecifika frågor är i min åsikt, "Hur bra skärm har den", "Standbytid", "RAM-minne", "standardappar", etc.

    Att flytta tråden till en forumsdel som i princip inte alls används så har jag nästan ingen chans att få svar på frågan och speciellt med tanke på att jag troligtvis är den enda i Sverige som har just denna telefonen.


    Allmänt är väl precis som du skriver för android frågor i allmänhet, eller?
    Typ hur man löser problem i android OS?

    Som jag skrev tidigare, kolla trådarna som ligger i allmänt, applikationer, spel, mm. och bara lägg till vilken telefon personen har så borde frågan/tråden flyttas.

    Men jag kan skapa en ny tråd istället, och jag lovar att aldrig mer avslöja vilken telefon jag har, det är tydligen bäst så.
     
  10. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det problem som beskrivs i tråden är inget generellt med Android, utan vad jag förstår är det ett problem som du har med din LG-telefon. Eftersom det är en LG-telefon valde jag att flytta tråden till LG-delen. Finns inte så mycket att diskutera egentligen.

    Allmänt är för frågor som rör Android som system och inte specifika telefonfrågor eller telefonsupport heller. De frågor som har med telefonsupport passar bättre in under respektive avdelning för de olika tillverkarna. Jag bedömer ditt inlägg som telefonsupport och inget som kan härledas till Android-systemet generellt.

    Jag får be dig att läsa igenom reglerna som gäller för forumet eftersom det är dessa vi alla medlemmar anpassar oss efter. Om du ser något innehåll som känns felplacerat eller som bryter mot reglerna får du gärna använda report-knappen så tar vi en kik på det. Annars försöker vi mods att hålla koll på så många trådar som möjligt för att alla ska vara placerade på rätt plats.
     
    e7andy, lassekongo och indika gillar detta.
  11. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag har egentligen samma fråga. Fick en tråd flyttad i natt (kl. 2!!) från allmänt till https://swedroid.se/forum/forums/xperia-tablet-z2.278/ Det var en fråga om skärmlås men såklart på en viss modell av enhet, utan den hade jag haft svårt att känna till frågeställningen. Jag får inte ihop det. Ni kan stänga allmänt helt och hållet för ingen fråga kan inte härledas till en specifik enhet, det är en omöjlighet utom rena spekulationer om framtida androidversioner som ingen testat. Och tack så himla mycket för att man inte kan ta sånt här med aktuell admin eftersom sånt här görs anonymt. Ja då blir det publik debatt så här istället. Det snackas om fingertoppskänsla, kan ni inte kolla mig, hur många av mina trådar har ni flyttat? En tråd, den åkte tillbaks ett år senare, vad blir det? en halv promille? Tycker jag försöker sköta mig.

    P.S Tordes helt ärligt inte starta en ny tråd, den hade väl hamnat i slasken
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 701
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror inte att moderatorn som flyttade tråden insåg att det var en Lollipop-grej, vilket ni kom fram till senare i tråden. Det är inte helt enkelt att avgöra var alla ämnen platsar alla gånger; speciellt innan en fråga blivit utredd. Ibland sker tyvärr misstag och då får vi förstås göra vårt bästa för att rätta till dem.

    Jag flyttade tillbaka tråden till "Allmänt" igen.
     
  13. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Det var snällt bernard. Nu hade jag tur, tråden uppmärksammades och problemet löstes trots att den hamnade i ett numera sällan frekventerat underforum. Då kan det ju bli problem att få en fråga utredd. Jag tror du förstår problemet
     
    bernard gillar detta.
  14. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag läser alltid forumet genom att klicka på "New posts" för att se vad som hänt och då kommer alla hårdvaruspecifika underforum med. Att det är ont om inlägg betyder inte att det är få som läser dem. Jag antar att de som är mer aktiva på forumet läser det på samma sätt. Det är ju ytterst ineffektivt att gå in på varje specifik underforum man är intresserad av.

    Jag tycker att man bör börja hårdvaruspecifikt med ett inlägg och sedan gå vidare till allmänt. Att direkt förutsätta att det problem man har på sin telefon är något som alla är intresserade av och rör alla anser jag vara fel väg att gå.
     
  15. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag är den första att hålla med om att "nya inlägg" är en utmärkt funktion även om jag saknar info om vilken forumdel posterna ligger. Det KAN ge uppmärksamhet - om man går in på forumet den stund posten ligger kvar i listan, en kvart, en halvtimme, två timmar max (nattetid och kontorstid borträknat).

    Sen tar jag för givet att du talar generellt eftersom admins flyttade tillbaks tråden dit den hörde hemma, i allmänt

    Korspostning som du föreslår är inte tillåtet:
    3. Skapa inte samma tråd eller inlägg i flera olika underforum eller trådar.
    • Detta kallas dubbelpost/korspostning och tillåts inte oavsett om det ger dig och just din tråd/ditt inlägg mer uppmärksamhet.
    Forumregler: https://swedroid.se/forum/help/terms
     
  16. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Direkt under varje rubrik står det i vilket forum som inlägget ligger i.
    Jag bläddrar alltid tillbaka bland nya inlägg tills jag kommer till då jag var inne senast. När jag ctrl-klickat upp alla intressanta inlägg så trycker "Mark forums read". På så sätt håller jag koll på att jag hänger med på allt som händer här och slipper läsa de inlägg jag finner ointressanta en gång till.
    Jag försöker hålla mitt läsande och skrivande så effektivt som möjligt. Att klicka runt bland forumen är slöseri med min tid.

    Jag föreslår inte korspostning. Det jag menar är att man först postar i hårdvaruspecifikt forum och om det sen är en allmän fråga av sån vikt att det är intressant för resten av världen så ber man om att få den flyttad. Som du såg så hittar folk till trådarna även om de ligger i underforum som verkar döda.

    Edit:
    Just i det här specifika fallet så satte du en rubrik som indikerade problem med just Xperia Z2: "Får inte bort skärmlås på z2 tablet"
    Att du just skrivit z2 tablet gör ju att man direkt tänker att det gäller just den och det var säkert på grund av det som tråden blev flyttad. Om det är en generell Android-fråga så bör du inte ha med z2 tablet i rubriken.
     
    Last edited: 8 jun 2015
  17. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    vi pratar kanske om olika saker. Jag tänkte på inforutan Nya inlägg, Nya ämnen, Market. Där slår jag ett getöga när jag loggar in här.

    Själv tycker jag annorlunda än du. Om ett ämne hör hemma i en viss kategori så postar man där direkt.

    Hur många gånger har du själv postat i en subkategori och bett att få den flyttad för att hela världen ska hitta den efter att de inte hittat den tidigare på det sätt du angav tidigare? På ditt sätt med din övertygelse kommer ju folk att läsa samma sak flera gånger fast i olika forum
     
  18. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag tycker annorlunda även om din edt. Jag tycker att man ska ha med alla nödvändiga parametrar, dels för att få adekvat hjälp men också för att slippa frågor om vilken enhet som avses, vilken version som avses och så vidare som iofs lyfter tråden i någon form av indirekt bumpning. Och för den initierade 'indikerade' z2 tablet i ingressen android verison 5.0.2 men inte i din värld. Du vill mest skriva mig på näsan att jag hade fel fast jag uppenbarligen har rätt vilket admin även skrivit här ovan och som övertydligt visas genom att tråden åter befinner sig under allmänt.

    Sen är det ju också så att om man redan vet allt, vad som är adekvat och inte kan man nog hitta sina svar själv. Man får helt enkelt lita på sitt eget omdöme och ta med vad man anser kan behövas och posta i den forumdel som man anser vara korrekt. Det har funkat för mig så här långt även om två av alla mina poster flyttats på fem år fast å andra sidan flyttats tillbaka av admin till rätt forumkategori. Du har tydligen aldrig bett att få en tråd flyttad (för hela världen att läsa) på sex år även om du anser att det är så det ska funka. Kanske kan man dra slutsatsen att du också placerar dina trådar rätt från början. Eller att du bara startar trådar i hårdvarurelaterade forumdelar och frågar därom.

    Det finns (och här är jag väldigt övertygad) ingen admin här som sitter och flyttar trådar för den enskilde medlemmens egna höga nöjes skull eller för att den är obekväm. De flyttar dem för att upprätthålla strukturen, en struktur du har väldigt egna åsikter om, bl.a att hårdvara inte får omnämnas under allmänt och med det resonemanget antar jag att hårdvaruspec. måste anges i hårdvaruspecifika subforum typ "[Fråga ]Nexus 5 När kommer lollipop?" i det forumet för att inte indikera att det är en generell fråga. Min fråga hade lika gärna kunnat gälla Tasker på min z2:a och då hade inte den heller hamnat i z2 subforum. Eller varför inte en app-förfrågan till min Nexus 10. Det är ingen kristallklar postgång här men jag försöker. Förslag på bt headset till min Folio 100, var lägger man det?

    Avslutningsvis om det inte är uppenbart. ALDRIG kommer jag att följa dina riktlinjer att allt ska postas först i hårdvaruforum, för att sen be att få flyttas kanske till off topic för att där utvecklas så att man återigen ber att få den flyttad men nu till allmänt. Den exempelkedjan hade för övrigt kunnat bli hur lång som helst.
     
  19. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det finns ett menyval längst upp med "New posts" som gör att du kan se alla inlägg sedan du var här senast. Rutan till höger innehåller väldigt få av de nya inläggen.

    Jag vill absolut inte skriva någon på näsan. Jag ville bara ge min syn på saken och föra en konstruktiv diskussion. Du har missförstått mycket av det jag skrev och jag ser att en vidare diskussion inte kommer att leda till något.
     
  20. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Intressanta åsikter mina vänner :) jag hoppas jag inte kliver någon på tårna nu men vi skulle föredra att hålla tråden on-topic så att säga ;)