Varför gnäller inte mer folk om bensinpriset i Sverige?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Oceanic, 8 sept 2018.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Ramboline

Ramboline Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 029

MINA ENHETER

Jag körer 3 300 mil till jobbet i året så visst känner man av det. Kunde ju vara roligare och lägga pengarna på något annat än diesel

2. Rosén78

Rosén78 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    416
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Övrigt:
    Airpods gen3

Apple Watch 8 45mm
    Ja barnen är värda varenda krona,så där tänker jag inte hålla igen.
    Självklart finns alternativ till att ha lastbilen igång med kranen mm,men då kommer man till punkten där chefen ej är beredd att lägga pengar.
    Jag tycker det är intressant att följa med på olika människors jobb. Få en inblick i allt,och kunna förstå lättare.
    Men som allt ser ut nu,så ett försök att ta bort lastbilar mm är ljusår bort.Kommer inte att funka någonstans.
    Här i Linköping har vi fått ett städföretag,som kallas för cykelstädarna eller liknande.Dom cyklar överallt för att städa diverse hem. Min fråga är ju då,hur fan gör dom i vinter med sin cykel samt kärra bakom. Varken vill eller tänker byta med dom. Klippt slut innan du ens kommit fram till kund nummer 1.

Finns många bra ideér,men hur många är det som går att genomföra,samt folk villiga att offra.
    Jag som går upp 04 varje morgon,är ju inte direkt villig att gå upp kl 02 för att hinna till jobbet.
    Sen måste ju förskolor öppna tidigare,för att kunna ta emot barnen tidigare.Många led som måste förändras.
    Därför tror jag ej på det som läget är nu iaf.

Hade jag råd skulle jag gärna köpa en billigare bil,men då måste jag nog spara i 10-15 år först,och då har jag redan hunnit förstöra så pass mycket ändå,så blir inte bättre.

3. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 340
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Det där med att hålla på att cyckla osv är bara ren klimat ångest terapi och det är väl lite det Sverige håller på med. Vi har storhetsvansinne I frågan när vi I själva verket är en fis i rymden om vi ser på den globala påverkan. Är bättre att vi skickar bistånd till andra länder som inte ligger lika långt fram så skickar vi också signaler till dessa länder att de också bör ta ansvar.

Men i stora drag är de ju den kommersiella sektorn som behöver då hårda regleringen. Även om vi ser bilar över allt när man är ute så är inte just bilarna den stora boven i dramat. Utan det är transport sektorn, flyget men också frakt fartyg står för en väldigt stor del också.

Kossor som fiser står för en fjärdedel borde ju inte vara omöjligt att lösa det tycker man..

Nej.. Vi ska inte syssla med klimat ångest åtgärder här som enbart handlar om att visa vad duktiga vi är och går att rena våra samveten skicka pengarna dit de behövs. Jimmie är den enda som vill satsa på 4e generationens reaktor och det är ju så klart denna vi ska bygga då den är idiotsäker mor härdsmälta sedan kan vi sälja el till Tyskland som la ner all kärnkraft i samband med Fukushima.

I Japan bör man dass ut gammla kärnkraftverk till 4e generationens reaktor. Det är en förhöjd i Japan då alla kärnkraftverk ligger längs kusterna och de kommer bli mer tsunamis i framtiden.

Jag har inte hört någon mp politiker nämna order 4e generationens reaktor, det är därför jag inte kan ta dom på allvar, även fast en av fördelarna är att vi kan använda befintligt kärnavfall i de nya reaktorerna så dagens kärnkraft rektorer bara kan använda 1 procent av uranet och 99 procent blir kärnavfall så blir det de omvända me 4e generationens reaktorn där man kan använda 99 procent.

Är ju uppenbar att detta är den mest ultimata och gröna och säkra lösningen. Men MP folket vill tydligen inte vi ska bli av med allt kärnavfall utan vi ska spara detta i hundra tusentals år ?
    Kärnavfall kommer bli en handelsvara i framtiden när 4e generationens traktor är igång, här ligger Kina i framkant då de har världens första kommersiella på gång där bland annat bill gates är med och sponsrar.

Så Ja vi ska sluta med klimat ångest åtgärder och andra rent emotionella terapi åtgärder utan vi ska förbjuda kolkraft och satsa på framtidens kärnkraft som inte har något med chernobyl att göra, 4e generationens reaktor kan inte få härdsmälta det är ett helt slutet system och är idiot säkert. Det som hände på chernobyl var den mänskliga faktorn där dom från politiskt håll fick order att öka effekten mer än va den var designad för det var ett experiment som blev till en olycka men hade aldrig hänt om de bara kört på som vanligt.

Jag håller med vi ska utfasa omodern kärnkraft men det ska ersättas med modern kärnkraft då det är framtiden fusions kraften lär ligga långt frammåt.

Och när det kommer till Sveriges framtid om snabbtåg så är det ju självklart Elon musk hyoperloop vi ska satsa på som är ekonomiskt går snabbt att bygga och är galet snabbt och kommer kommer förmodligen bli ett globalt system i framtiden som kan ersätta flyget till stor del i framtiden. Men något säger mig att Sverige kommer satsa på något som redan är omodernt.

4. Rosén78

Mottagna gillanden:
    416
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Övrigt:
    Airpods gen3

Apple Watch 8 45mm

Riktigt bra skrivet :)

5. Oneplus2

Oneplus2 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    989
    Telefon:
    iPhone 8 plus

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Ca 18-19% av befolkningen håller ju med dig enligt senaste valet. Men ca 80% tycker inte att det är rätt väg att gå eller enbart delvis rätt.

Det är lite som att varför skall jag plocka upp mitt skräp i naturen när det ändå är massa skit där innan. Jag tror vi har kommit så långt i Sverige att även om vi är små kan vi påverka ganska mycket i världen. Men för att göra det kommer vi behöva vara i framkant själva i miljötänket.

Sedan håller jag med om att stänga fullt fungerade kärnkraftverk är ingen bra idé.

Det folk ofta missar i takt med att priset på bensin går upp är att vi i nästan samma takt får ner förbrukningen på våra bilar.

Det var inte längesedan en vanlig svensson bil drog 1,5l/m medans många bilar i dag ligger under halvlitern.

Har man inte legat under en sten sista 10 åren har man även fått upp sin lön väldigt mycket.

6. Fraz

Fraz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    200
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia XZ3
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Max 3
    Platta:
    Huawei Mediapad M5 8,4"
    Tror det kan vara.. andra frågor som gör att de övriga 80% inte håller med.

220volt gillar detta.
  7. solgule

solgule Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88
    Telefon:
    LG G7 ThinQ

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G7 ThinQ
    Biogas fungerar säkert i Haparanda också, bara man bygger ut gastankställen där, men kanske inte cykla på vintern.

Personbilar | tankasvensktlab

8. Rosén78

Mottagna gillanden:
    416
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Övrigt:
    Airpods gen3

Apple Watch 8 45mm

Gör det garanterat.
    Men då är vi tillbaka på punkten där folk ska ha råd också.
    Alla tjänar inte alldeles för mycket pengar och kan köpa en biogasbil. Tyvärr så är det den bittra sanningen och vi alla måste bli mer realistiska.

9. solgule

Mottagna gillanden:
    88
    Telefon:
    LG G7 ThinQ

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G7 ThinQ
    Det är stor risk att bensin och diesel blir väldigt dyrt någon gång de närmsta 10 åren. En ny bil ska ju helst gå att köra längre tid än 10 år. Varför inte börja konvertera till svenska eller finska bränslen redan nu när ekonomin fortfarande går bra? Väntar vi för länge så sitter vi där med skägget i brevlådan.

Och varför ska vi göra araber och norrmän rika när vi kan tanka svensk eller finsk biogas, eller något annat bränsle vi tillverkar själva?

Edit: förtydligande om skägget i brevlådan.

10. Rosén78

Mottagna gillanden:
    416
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Övrigt:
    Airpods gen3

Apple Watch 8 45mm

Jag är helt med på vad du skriver och köper det faktiskt nästan fullt ut.
    Men då måste vi som behöver bilen dagligen köpa nya bil. Och det finns inte en möjlighet för en normal Svensson. Ja man kan spara mm, men bör man knappt kan det som det är nu, då blir det svårt.
    Då blir låt säga jag av med bilen, står utan förlorar jobbet och måste då tvingas leva på bidrag mm alt byta arbete där lönen är sämre och allt blir sämre.
    Blir ju lite som i filmerna hunger games, vi blir placerade i div fack. Visst det är redan lite så, tyvärr men blir ännu mera väsentligt då.
    Ja det är bättre köpa bla sitt eget, men följderna efter det blir kaos. Iaf för oss vanliga arbetare.
    Någon som har det bra ställt, lär ju inte ha några problem. Lite så jag tänker

11. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 506

MINA ENHETER

12. solgule

Mottagna gillanden:
    88
    Telefon:
    LG G7 ThinQ

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G7 ThinQ
    Just därför ska vi kräva av politikerna att de gör svenskt/finskt bränsle billigare än norskt/arabiskt. Annars sitter vi alla i klistret inom 10 år, både rika och fattiga. Inga jobb och inget bränsle till bilar.
    Och vad händer om det blir krig och oljeimporten drabbas?
    Konvertera till svenskt/finskt bränsle tar tid och kräver en god samhällsekonomi, som vi råkar ha just nu. Det är inte bara bilar som ska byggas om och tillverkas. Vi behöver fabriker och infrastruktur för att få ut bränslet från skog/jordbruk till mackar och företag. Det är en jätteinvestering, men alla vinner på det i längden, särskilt barnen och barnbarnen.

Edit: fixade läsbarheten.

13. Rosén78

Mottagna gillanden:
    416
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Övrigt:
    Airpods gen3

Apple Watch 8 45mm
    Ja det är en investering som heter duga helt klart.
    Men jag kom på en bra följdfråga nu också.

Hur fan ska vi få politikerna att lyssna, när dom nu sitter i sandlådan och skriker "jag vill inte prata med dom, jag vill inte leka med dom och ska dom 2 leka, så tänker jag inte byta blöja" ha ha ha ha ha.
    När nu faktiskt förskolebarnen som är bra mycket mindre är smartare än våra kära politiker.
    Dom tänker enbart på sin egen plånbok o skita i resten.
    Jag spyr på våra politiker kort sagt

14. solgule

Mottagna gillanden:
    88
    Telefon:
    LG G7 ThinQ

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G7 ThinQ
    Det är väldigt få svenskar som faktiskt pratar med lokala politiker. Lokala politiker blir oftast jätteglada om man framför sina behov på ett sakligt sätt och försöker vara konstruktiv och lösningsinriktad. Lokala politiker har bra kontakter på riksplanet, så de kan föra vidare.
    Det viktiga är att framföra sina behov och lyssna på medmänniskors behov. Inte framföra sina åsikter som krav, då tar det stopp.

15. Rosén78

Mottagna gillanden:
    416
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Övrigt:
    Airpods gen3

Apple Watch 8 45mm
    Lokala politiker är en sak,nu menade jag våran regering......Att få dom att lyssna när dom själva leker dadda :-P

16. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 340
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag tycker så länge de råder karteller som DÖ så råder de ingen demokrati i Sverige. De bodde inte bara lagligt att gå runt demokratin på det sätt för det är ju inte så folket ber röstat utan de är korruption i allra högsta grad ungefär som de blivit mutade..

Ja de måste börja prata med Sverige demokraterna samt sluta kalla dom rasister.
    Taktiken att stänga dom ute funkar inte...

17. Rosén78

Mottagna gillanden:
    416
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Övrigt:
    Airpods gen3

Apple Watch 8 45mm
    Precis,att låsa dom ute kommer en dag att slå tillbaka. Men det är dom för larviga för,för att förstå.
    En röd regering i 4 år till,kommer innebära slutet. Och det säger jag som bor i 1 av 4 ghetton i Linköping.
    Där vi är 1 svensk familj per gård.Men där fler invandrare röstar SD bara för dom är trött på skiten. Säger rätt så mycket det.
    Finns över 54 nationer i skolan där mina barn går,snitt 2 svenskar per klass på 20-30 barn.
    Är det så vi vill att allt ska se ut framöver,eller redan nu.
    Måste till en grym förändring,och då måste dom röda bort. Skiter i vem,bara inte vår kära korvgubbe tack.

Att sedan soccarna är större rasister om man kollar genom leden bakåt i tiden, som dom gör med SD det är då ingen som pratar om. Men att stämpla SD är så fel.

18. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 340
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja.. Jag är djupt förvånad att s fick så. Många röster. Men vi får se valet är ju inte slut ännu vi. Går resultatet på onsdag. Men ska nog till ett mirakel...

Tycker de också är bättre att prioritera vårt eget folk... Känns som de borde vara folk omröstning om just detta då kanske inte ens sd hade behövt existera även om jag tycker de har en nykter syn på de mesta tex miljöpolitiken.

19. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13 223
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Finns det inte en stor politisk tråd någonstans?
    Misstänkte att det var hit det skulle barka iofs. [emoji14]

20. Rosén78

Mottagna gillanden:
    416
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Övrigt:
    Airpods gen3

Apple Watch 8 45mm
    Jag anser att SD har en väldigt bra syn på mycket,sen som med alla andra partier finns det även saker som är mindre bra.Men så har det alltid varit,med alla partier.
    Att anse att Agda 95 år,ska kunna träffa en läkare som hon faktiskt förstår är en självklarhet. Men så ser det inte ut längre tyvärr.Tom jag har träffat på läkare som inte kan uttala sig i svenska språket utan fick köra med teckenspråk typ....Det är fel även om personen är jätteduktig på sitt jobb.
    Vi kommer bli en minoritet om det blir dom röda i 4 år till.
    Dom ser ju vilka samhällen som röstar mest på dom röda,och det kommer dom utnyttja till fullo tyvärr,för att vinna röster i nästa val.
    Men att inte folk ser problemen är för mig skrämmande,som att folk bor i en grotta och vägrar se all skit.
    Ja alla är lika mycket värda,men ALLA ser ju klart och tydligt vart allt kommer ifrån.Men ingen som vill ta tag i det.
    Mina grannar som är från Iran tror jag det va,dom avskyr våra afrikaner ovanför,då dom aldrig jobbar,sover hela dagarna och bara lever på bidrag samt skaffar barn. Är det så man vill leva. Integration in my ass,dom vill inte arbeta och dom får aldrig några krav på sig,utan bara pengar och lever sitt sketna liv.
    Och nej jag tycker då inte heller om dom.Det står jag för.
    Men när många invandrare tycker detta är sjukt och hatar oss svenskar för detta.....vad sänder det ut för signaler.
    Så en förändring måste till,för att något händer.För något måste hända nu,och det på alla plan

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.