Varför har Ni en Magic?

Diskussion i 'Magic' startad av BenPool, 27 jul 2009.

  1. BenPool

    BenPool Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2009
    Inlägg:
    848
    Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3
    ROM:
    Windows 10 for Phone
    Platta:
    Asus S8.0
    Platta 2:
    Lg Gpad X & Nvidia Shield
    Med anledning av de diskussioner som varit gällande batteritid och de svar jag läst, bland annat att batteriet håller i 2 dagar vid normalt användande.
    Och som normalt användande anges att man kollar sin mail och ringer några samtal.
    Har man inte valt fel telefon då?
    Magic känns lite overkill om man ska använda den enligt normen "normalt användande"

    Själv laddar jag min telefon minst en gång per dag eftersom jag använder den till väldigt mycket. Nöjessurfar, läser nyheter, kollar bloggar, Prisjakt-appen, spelar Travian, mailar, sms:ar, lite Facebookskollande
    Lite Geocaching emellanåt också
    Händer att jag ringer ett eller annat samtal också

    För dom sakerna är Magic bra, men batteriet är kasst

    För "normalt användande" hade jag behållt min Nokia E71

    Det är lite som diskussionerna på diverse Jeep forum angående hur mycket soppa en Jeep Cherokee (eller Grand Cherokee för den delen) drar.
    Sanning är den att om du inte är beredd att tanka ofta och mycket ska du inte köpa en Jeep
    Samma med en Magic, ska du använda den till det den kan och är gjord för så ska du inte ha problem med att ladda
     
  2. Hellberg

    Hellberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Jag använder oftast min Magic till betydligt mycket mer datatrafik än samtal. Sufar en del, kollar mailen ideligen, spelar lite spel, streamar webbradio emellanåt, kollar facebook, kollar market efter nya apps etc. Sen ringer jag väl med den några minuter om dagen i regel också. Mitt batteri räcker oftast utan problem i två dagar till detta.

    De gånger jag behöver ladda oftare än så är när jag antingen har suttit och surfat, installerat apps, streamat musik/video i flertalet timmar i sträck, ringt uppåt 2-4 timmar eller använt gps:en flitigt. Detta klassar jag dock inte som normalt användande, normalt för mig är när jag använder den till allt möjligt, hyfsat frekvent under kortare stunder på en dag, men inte när jag knappt gör annat än leker med min Magic. :)

    Jag tycker hursomhelst att batteritiden är fullt godkänd, men jag ser det heller knappast som ett problem om man skulle behöva ladda varje dag. Med tanke på allt telefonen gör så tycker jag ändå den orkar relativt länge, det är ju trots allt mer av en minidator än en telefon. Och man glider ju inte direkt runt med en laptop i två dygn utan att ladda. :P
     
  3. robboten

    robboten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2009
    Inlägg:
    411
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Alltså jag misstänker starkt att det är något fel på mitt batteri, min telefon skulle aldrig klara det Hellberg säger. Jag kan streama musik från shoutcast i ca 2-4 timmar innan batteriet är slut. Då har jag inte gps eller wifi på. Så när du skriver timmar hur länge är det då?
     
  4. Hellberg

    Hellberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Nu streamar jag sällan timmar i sträck (på jobbet kan jag lyssna på datorn, hemma har jag både datorer och ett par separata trådlösa webbradiomottagare). Men har kör lite längre vid vissa tillfällen och kan inte minnas att jag tyckte det verkade dra så överdrivet mycket ur batteriet, även om det naturligtvis gick ner en del. Men jag får nog prova igen vid tillfälle.

    Något som jag annars tycker är positivt med Magic är att när man väl laddar den så laddar den väldigt snabbt (åtminstone med nätadaptern, med usb går det av förklarliga skäl långsammare). Min Magic är fulladdad på säkert halva tiden jämfört med min SonyEricsson W890 (som också batteriet varar något kortare tid på för det mesta).
     
  5. bstrm

    bstrm Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har en nokia E71 för tillfället men känner att jag saknar en större skärm, bättre webbläsare (touch, större skärm), spel, program osv.

    Har haft iPhone tidigare men där räckte batteritiden inte alls, om jag ringde 5 korta samtal/sms.ade/surfade lite med den var batteriet slut innan en arbetsdag var slut.

    Så kommer att skaffa den nya ipod touchen för just detta: Bättre kamera (och filminspelningsalternativ), bättre surfupplevelse, , filmer ,musikspelare, "delad batteritid med E71", spel osv. Iom att det går att dela ut internet på E71 tror jag det här kommer bli en bra kombination :P
     
  6. Lamoken

    Lamoken Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Sony Xperia Z3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Sony Xperia Z3
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova launcher
    Platta:
    Lenovo Yoga 2 10"
    ROM:
    Stock
    Jag ersatte min E71 med en Magic just för att den kan mer. Jag surfar, kollar Youtube, Kollar väder, SMS:ar, ringer och kör med GPS och WiFi på konstant. Lyssnar dock sällan på musik på den då jag hellre gör det via datorn och högtalare.

    Laddar varje natt, men det fick jag göra med E71:an också, så jag ser det endast som om jag bytt upp mig - mer funktionalitet och ungefär samma batteritid. Har oftast mellan 30-50% kvar när jag smackar in laddaren på kvällen.
     
  7. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 966
    Mottagna gillanden:
    11 149
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Jag byter telefon hopplöst ofta. Mycket på grund av att jag haft tillgång till demo-lurar från jobb. så varje ny modell av SE, Nokia eller Samsung fanns alltid att tillgå.
    Min HTC Magic är den första telefonen jag faktiskt köpt på ett par år. Och jag tror den kommer stanna ovanligt länge i min ägo.
    Jag var helt enkelt ute efter en lur som kan "allt", är lätt att uppdatera på eget bevåg, hyggligt liten och smidig.
    Och inte helt oviktigt: Det är ingen iPhone. Det retar gallfeber på alla iPhone-talibaner på kontoret. Vilket skänker mig en sorts glädje...

    Saker jag inte gjort i någon större utsträckning tidigare men som jag gör allt oftare på min Magic:
    1. Kollar Facebook (bloo) - Tidigare orkade jag logga in nån gång i veckan hemma.
    2. Tar bilder och laddar upp dessa direkt till flickr. Älskar geotaggningen.
    3. Guidar vilsna turister med hjälp av Google Maps (Jag skojar inte, 3 ggr på kort tid)
    4. Kommunicerar - Jag skickar mail, bifogar länkar med de magiska funktionerna multitask och copy+paste.
    5. Spelar spel - Allt från Abduction och Robodefence till vanlig patients.
    6. Glömmer inte telefonen överallt. Ett stort problem jag hade tidigare.
     
  8. DJNeno

    DJNeno Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    214
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Haha de där gillar jag :) Har samma problem på mitt jobb, längtar tills min Magic anländer i min hand.
     
  9. Nummer3

    Nummer3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2009
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Varför varnade inte butiken jag köpte min Magic i att den är starkt beroendeframkallande :)

    Samma sak med Swedroid förövrigt, borde ha en varningstext på startsidan som säger "VARNING! Beträder du denna sajt finns en riks att du kommer tappa i produktivitet på ditt jobb då du med stor sannolikhet kommer sitta i flera timmar och läsa i intressanta trådar på detta forum. Denna sida är i likhet med din HTC Magic starkt beroendeframkallande och kan leda till ett ohälsosamt brukande av mobiltelefoner och internet"... :P
     
  10. RasmusB

    RasmusB Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    2
    Telefon:
    XZ Premium

    MINA ENHETER

    Telefon:
    XZ Premium
    Har alltid haft svårt för iPhone då jag upplevt den som snygg men mycket begränsad, framför allt att du bara kan köra ett program åt gången och att man inte kan "ersätta" applikationer.

    Egentligen hade jag tänkt vänta på samsungen, men min gamla SE fungerade sämre och sämre, och det i kombination med mitt usla 3-abbonemang fick mig att köpa det som fanns tillgängligt - magicen.

    En grej jag verkligen gillar är integreringen mot google då jag använder deras tjänster mycket flitigt. Sett till de tjänsterna så hade jag tillgång till allt i min gamla SE också, men integrationen är så mycket bättre på magicen! Sen tillkommer ju ÖPPENHETEN som det största argumentet - det är otroligt skönt att kunna byta ut vad som helst i telefonen om man stör sig på det! Att utveckla egna program är ju också sjukt enkelt, håller på med några egna apps avsedda för personligt bruk som underlättar min vardag. Ett sant nöje att programmera för android!

    Även om det helt klart kommer att finnas hårdvara som är både mer kompetent och sexigare längre fram så är magicen den första telefon jag haft där jag känner att jag har med mig mitt digitala liv precis överallt. Härlig känsla av kontroll och frihet på samma gång :)
     
  11. bstrm

    bstrm Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Okej, jag laddar min E71 var 3.e dag ungefär, men surfar inte jättemycket med den då det är värdelöst på den lilla skärmen :P. Det som är superbra med E71.an är ju tangentbordet -skriver inte mycket långsammare på det än på ett riktigt tangentbord. Och Magic/Hero'n har ju mycket mindre "tangenter" i vanligt läge än iphone's och där var det gränsfall. Dessutom måste man hålla in för bokstäver som ÅÄÖ.
     
  12. PolkaMan

    PolkaMan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2009
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Det går att fixa tangentbord med åäö på direkt. Läs den här tråden!
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=340
     
  13. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Jag bryr mig inte om batteritiden..Det viktiga är att den håller en hel dag vilket den gör utan problem med aktiv användning. Laddar den ändå över natten. Vilket är bara bra eftersom batteriet mår bra av att laddas ofta och utan att laddas ur helt. Förstår mig inte på folk som har som krav att batteriet ska hålla mer än en dag heller.. Är ni ofta ute på fjällvandring eller :) ?
     
  14. bstrm

    bstrm Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    :P Nää en dag duger för mig med, men med just iphonen så räckte den inte en hel dag. Vid 1700 så var den heldöd, och då hade jag inte använt den jättemycket under dagen.
     
  15. Murer

    Murer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2009
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag kräver att mitt batteri ska räcka mer än en dag då jag inte alltid kan vara säker på att jag kommer hem varje natt. Och att släpa med mig laddaren är inget alternativ.

    Jag tycker det är helt värdelös batteritid på smartphones än så länge, har ägt två smartphones, mellan och efter dessa två har det vart featurephones. Just av den anledning att batteritiden suger. Ge mig en smartphone som klarar två dagar med mycket användning och jag köper och behåller denna lääänge, om den fungerar fint i övrigt.

    Alla nuvarande Androidmobiler verkar ha dålig batteritid, är detta en brist i operativsystemet eller i hårdvaran tror ni?
     
  16. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Jag tror det är en kombination av relativt stora och ineffektiva skärmar (läs LCD), mycket 3G-nyttjande och inte minst stenåldersprocessorn (MSM7200-serien) som gissningsvis drar betydligt mer per klockcykel än de moderna alternativen.
     
  17. TheNano

    TheNano Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2009
    Inlägg:
    1 709
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nja man kan tvinga den att räcka länge genom att underklocka den och köra bara 2g och av installera alla program man inte vill ha samt döda processer man inte använder jag har inte lust och testa det i några dagar men det ska gå.
    Köp en Xperia X1 den har en stor ator batteri, man kan köpa en större också antar jag .
    Förslag två : köp en extra batteri till din smartphone , de är så pass små att man kan ha den vi vilken ficka som helst och så har du lång batteritid.
     
  18. _j0nas_

    _j0nas_ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    För att jag vill se hipp o cool ut utan att vara som alla andra som vill vara altenativa o hippa som använder iphone. Sen är det ju status i o ha en COOL mobil.... eller?
    Eller så var det för att

    1 för att min HTC diamond var lite sliten o gammal
    2 läsa/skriva mail när jag är på rymmen från kontoret utan datorn.
    3 ha en mångsidig mobil utan att behöva använda apple
    4 motivera mig i att lära mig java/programmering
    5 få bli en fanboy av något nytt :)
     
  19. Murer

    Murer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2009
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Ett annat krav jag har på min telefon är att det inte är Windows Mobile (iallafall inte tills de gör det mer fingervänligt, 6.5 som jag kör på en av mina telefoner nu är på halvgod väg). Som sagt, Android med bättre batteritid än vad som erbjuds idag utan stora extrabatterier - och jag kommer skaffa min nästa smartphone. :)

    Detta var dock helt offT. Ursäktar för detta.