Varför hittar inga custom ROMs min operratör?

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av RazerBlader, 20 maj 2011.

  1. RazerBlader

    RazerBlader Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2011
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Hejsan alla!
    Jag har installerat en Froyo-rom härifrån forumet, allting flyter perfekt på den, och den hittar min operatör(Comviq med kompis)
    MEN när jag installerar https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=35471 eller SuperAospOverdrive så vill den inte hitta min operatör, och jag har även testat med lite mera custom ROMs, och jag har testat ROms till diverse olika basebands, och jag vet att jag har baseband-version .54, men det lär inte göra så mycket, och jag har laddat hem alla basbanden och testat använda flashtools och kört men det hjälper ingenting till, då jag inte vet hur jag startar telefonen i flash-läge ens, kan någon hjälpa så kan jag testa med det också? =/

    För övrigt; finns det någon fix eller någon zip-fil som jag kan köra i XRecovery som ändrar några filers inställningar automatiskt eller dylikt så att den hittar operatören då allting annat flyter på? :)

    Tack på förhand, med vänliga hälsningar RazerBlader.
     
    Last edited: 20 maj 2011
  2. Ziboez

    Ziboez Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2010
    Inlägg:
    561
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Flashläge: stäng av mobilen, tryck in "tillbaka-knappen" på mobilen (håll den inne hela tiden) sen sätt in usb-kabeln i mobilen. Lägg en basbandsfilm i t.ex "firmware" mappen i flashtool (mappen). Sen tryck flash i flashtool. Det är där du flashar in basband. Du måste flasha in basband innan du installerar en rom. Har själv gjort misstag när jag flashat att jag lagt in rom först sen basband och då flashade jag bara om basbandet och det funkade.
    Om du inte får någon signal ( inte hittar din operatör ) efter du flashat en rom gå in i en app på mobilen som heter dev tools=>bad behaviour=>crash file system typ så startar den om sig automatiskt. Testa det...
     
    RazerBlader gillar detta.
  3. RazerBlader

    RazerBlader Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2011
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Tusen tack Ziboez för ett så snabbt och utförligt svar ! :D
    Jag ska ta och testa det, då jag aldrig har lyckats med att flasha in ett nytt baseband p g a att jag aldrig vetat hur jag startar flashläget, men nu ska jag testa o leka med det och så återkommer jag med svar om hur det gick :)
     
  4. Ziboez

    Ziboez Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2010
    Inlägg:
    561
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Lycka till :)
     
  5. a1exander

    a1exander Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det kan inte vara så enkelt att du går in i Dev Tools (en app, de flesta custom ROMs har denna), och sedan "Bad Behaviour" och crashar system servern?
     
  6. Ziboez

    Ziboez Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2010
    Inlägg:
    561
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    jag sa det i mitt inlägg :o
     
  7. RazerBlader

    RazerBlader Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2011
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Nu så, det löste sig så fort jag flashade telefonen med rätt baseband, då löste sig allt och jag använder TripNArc som min standardrom för tillfället, tack återigen Ziboez ! :D
     
  8. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM

    Oj, då gjorde jag fel.... jag la in romen först å sedan basbandet... hehe. Men min mobbe verka ju funka som den ska... Orsaken till att jag gjorde så var ju att jag trodde vid alla formateringar, så borde ju basbandet försvinna, eller?
     
  9. sgtSmittohärd

    sgtSmittohärd Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2010
    Inlägg:
    684
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    iPhone 6s
    Platta:
    iPad Air 2
    Övrigt:
    Smartwatch: Moto 360, Pebble
    Nej det försvinner inte:)