Varför iPhone?

Diskussion i 'Off Topic' startad av DanielMalmgren, 8 feb 2014.

  1. DanielMalmgren

    DanielMalmgren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Oj. Det var en lång lista. Jag har dock läst igenom hela och efter att ha lagt frugans iPhone 5c och min Z1 Compact bredvid varandra så kan jag säga följande:

    Punkterna 1, 2, 3, 4, 7, 8, 10, 11, 12, 13 samt 14: Jag ser absolut ingen skillnad. Jag ser inte att det på något sätt flyter bättre eller är snyggare på iOS-enheten ifråga, eller heller att det låter bättre. Då är jag iofs vare sig foto-expert eller audiofil utan en helt vanlig användare, det kanske är därför?

    5: Facetime är någon Skype-variant va? Vad är skillnaden?

    6: Point taken. Det är en bra grej. Önskar att det skulle finnas någon allmän snygg variant på detta som alla kunde använda. CM's Whisperpush är ju en variant, men den kräver att båda har CM. Synd att inte jättarna kan enas...

    9: Aldrig testat så jag kan inte uttala mig, men appar som samlar saker snyggt finns det ju högvis av. Är det något unikt med just denna?

    Jag får spontant känslan att du är en kille (eller tjej) som kan mycket om foto. Verkar ju vara så att om man är kunnig inom foto så gillar man iOS bättre. Jag förmodar därmed att du har rätt när du uttalar sig om skillnader i färgkontrast, vitbalans etc. Men för det första undrar jag om det är någonting som gemene man bryr sig om? Och så undrar jag om du har tittat på skärmen på någon ny Android-telefon eller om det är någon gammal lur du jämför med? Vad gäller vitbalans så finns det t ex ett reglage i inställningarna på min telefon där man kan ställa in det.

    Där har vi en mycket bra poäng! Jag har också suttit och försökt hitta vettiga pedagogiska appar för mina barn och det slutar ALLTID med att de bara finns för iOS. Någon som vet hur det kommer sig? Är det så himla mycket enklare att utveckla appar för just iOS eller beror det bara på att det har blivit en cirkel (alla skolor kör iOS, därför görs pedagogiska appar för iOS och därför köper skolorna in fler iOS-enheter)?

    /Daniel
     
  2. DanielMalmgren

    DanielMalmgren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Nu la ju du till punkter EFTER att jag svarat, så får man väl inte göra! ;)

    Ja, är det något allmänt det? Satt och skulle hämta hem en fil till frugans telefon igår och slet mitt hår i mina försök att ändra ett ord mitt i URL:en och så till slut suddade jag ifrån slutet och skrev om. Tänkte att jag förmodligen bara var dum som inte kom på hur jag skulle göra...

    Nu tror jag ju iofs att "Svensson på gatan" klarar sig utan Tasker, men jag personligen håller med, jag skulle inte klara mycket i min vardag utan Tasker...

    Jag tror faktiskt att den sista punkten där är den viktigaste. Jag tror att 80% av alla som köper en iPhone köper den därför att det är "coolare" än andra telefoner. Och så finns det 10% som köper det för att de behöver vissa appar som bara finns för iOS, 9% som är foto-experter och en sista procent som har andra relevanta skäl. Men att betala en massa pengar för en telefon bara för att den är "cool" känns i min värld helt sjukt...

    /Daniel
     
  3. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Här kanske man kan fråga angående iPhones.

    Kommer en alarm-app nedladdad ifrån appstore ringa ifall den inte ligger i förgrunden?
     
  4. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER

    Inom musikproduktion dominerar ios. Utbudet på professionella synthar, mjukvaru instrument, samplers, sequencers, multitrack daw, ...har fullkomligen exploderat under de senaste åren. Det är en liten nisch visst, men något har äpple gjort rätt där. Som ett led i detta så finns det en uppsjö med tillbehör som mikrofoner (professionella steremikrofoner!, keyboards, mixerbord avsedda för ipad, adaptrar för inkoppling av din gitarr direkt in i enheten.. Därför valde jag ipad. Att jämföra med utbudet för android är pinsamt då inget likvärdigt finns!

    Någon nämde tidigare att iphone var bättre när det gällde bilder. Jag skriver under på att ios är det enda mobila operativet som tar seriöst på ljudproduktion.

    Skickat från min neken N6 via Tapatalk
     
    Last edited: 10 feb 2014
  5. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det är därför alla på jobbet på iPhone 5 säger att batteritiden är dålig jämfört med äldre iPhones då...
     
  6. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Nu ljuger du iofs. Min Z1C går med fördel att jämföra mot en iPhone när det gäller batteritid.
     
  7. DanielMalmgren

    DanielMalmgren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Hade faktiskt tänkt säga det också, men det blev aldrig av. Min Z1C sätter jag iofs i dockan varje natt så den är alltid fulladdad på morgonen, men på kvällen är den sällan under 80% trots att jag använder den ganska aktivt och inte har något strömsparjox aktiverat.

    /Daniel
     
    Last edited: 10 feb 2014
  8. baxee

    baxee Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    26 jan 2012
    Inlägg:
    1 958
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER


    Give me evidence


    Sent from my iPhone 5S
     
  9. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Varför? Du påstår något i första hand. Men visst:
    [​IMG]

    16-17 timmar. Lika bra som min sambos 5S klarar. Då kör hon visserligen på 3G och jag på 4G men det får man väl bortse ifrån.
     
  10. baxee

    baxee Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    26 jan 2012
    Inlägg:
    1 958
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER


    Det där är ju skärm påslagen.


    Sent from my iPhone 5S
     
  11. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Ja? Vill du ha standby utan skärm på eller? Jag använder gärna min telefon.

    Här har du ett oberoende test:
    http://www.phonearena.com/reviews/Sony-Xperia-Z1-Compact-vs-Apple-iPhone-5s_id3550/page/4
    There are a lot of factors in play when it comes to battery life. For example, the iPhone 5s' battery has a smaller capacity of 1570 mAh, while the thicker Xperia Z1 Compact has managed to fit a juicier, 2300 mAh unit. Sure, Android tends to be a bit more demanding in terms of power-consumption, but it looks like there isn't such a big difference, as the Z1 Compact easily outlasts the iPhone 5s. 3G talk-time with the Z1 Compact, for example, is rated at the cool 18 hours (versus 10 hours for the iPhone 5s), while 3G stand-by time for the Compact stands at 25 days (versus 10 days for the iPhone 5s).

    Känner inte att jag behöver bevisa något för dig heller när du bara bråkar som vanligt. Det du sa, att man inte ens kan jämföra Androids batteritid mot iPhones, stämmer inte. Just nu har jag 18 timmar på batteri, tre timmars skärmtid och 57% kvar på telefonen. All synk på via 4G. Det är mer än jämförbart med min flickväns iPhone!
     
  12. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    1. iOS har kass multitasking
    2. Tangentbordet är CP och har inte "flow"
    3. Inga torrents
    4. Kan inte flasha roms

    Etc, etc

    Detta är mina åsikter så kom inte med nåt "ja men Svensson skulle kanske inte bry sig va" för det vet jag

    Sent from my HTC One using Tapatalk
     
  13. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 675
    Mottagna gillanden:
    975
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Torrents finns med jailbreak :-)

    Skickat från min GT-N7105 med Tapatalk 4
     
  14. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Funkar med Android out of the box. Allt som krävs är en torrentapp.

    Så det "bara funkar" i Android.

    Sent from my HTC One using Tapatalk
     
  15. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 021
    Mottagna gillanden:
    8 513
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Här har Android Hangouts som numera är standard!

    Samtidigt kan du inte säga att det är gratis, allt förutsätter att du har ett aktivt abonnemang med data. Gäller givitvis även för Hangouts men du förstår säkert poängen ;)

    Så punkt 6 är same same för IOS-Android. :teeth:
     
  16. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Game, set and match.
     
  17. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 675
    Mottagna gillanden:
    975
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Vet men ios är värdelös utan jailbreak :-P

    Skickat från min GT-N7105 med Tapatalk 4
     
  18. llama

    llama Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    1 755
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    När samma människor som rootar och säger att den aldrig skulle kunna använda en orootad android whinar om att man behöver jailbreaka ios, då vill jag bara tappa ett piano över mitt eget huvud haha. löjligt argument
     
  19. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 021
    Mottagna gillanden:
    8 513
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Här håller jag med dig till fullo!

    Ska man jämför ios med android så ska det vara på lika villkor. Dvs icke jailbreakat och icke rootat. Vad är det annars för poäng när det handlar om "vanliga Svenssons" som användare :P
     
  20. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Yes. :)

    Visa mig var jag skrev att jag aldrig skulle kunna använda en orootad android.