Varför klumpa ihop forumavdelningar och trådar för lurar enbart baserat på namn?

Diskussion i 'Sajtrelaterat - hjälp och förslag' startad av flipp, 5 apr 2018.

1. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 739
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Både på Swedroid och XDA är det praxis att klumpa ihop lurar med olika hårdvara men med liknande namn och diskutera dessa i samma forumavdelning eller i värsta fall i samma trådar. Ser inte poängen med detta då tillverkare som t.ex. Huawei ofta använder liknande namn på lurar som skiljer sig åt väsentligt vad gäller hårdvara och ibland även mjukvara. Ett exempel är att Honor 8 och Honor 8 Pro har en gemensam tråd här på swedroid trots att det rör sig om helt olika telefoner. Fick rejäl huvudvärk av att plöja igenom den tråden för att försöka hitta poster som handlar om Honor 8 Pro snarare än Honor 8. På XDA är det en enda röra med samma forum för Huawei Mate 10, Mate 10 Pro och Mate 10 Lite. Det ironiska är att nämnda lurar förmodligen hade fått egna forumavdelningar och/eller trådar bara i egenskap av att namnen skiljt sig åt mer.

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 306
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vi borde inte klumpat ihop tråden för Honor 8 och Honor 8 Pro, men det finns på tok för många modeller för att ha egna forumavdelningar för varje modell. Skiljer sig hårdvaran åt för en ny serie telefoner där intresset kanske inte blir jättestort försöker vi ha som praxis att ha samtliga modeller under en gemensam forumavdelning, men sedan olika trådar för respektive modell.

XDA brottas säkert med samma problem; dvs att man vill hålla nere antalet forumavdelningar så långt som möjligt.

3. rufy93

rufy93 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    432
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Lite nyfiken här, vad är nackdelen med att ha många avdelningar?

Är det risken att det blir för få som är levande?

4. flipp

Mottagna gillanden:
    8 739
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Är också nyfiken på detta. Mer specifika avdelningar och trådar innebär att man mycket snabbare hittar till rätt information.

5. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag ser några nackdelar med många avdelningar.
    Det skrivs väldigt lite i vissa avdelningar så de blir helt döda. Ju snävare avdelningar desto mindre aktivitet. Det är också svårare att välja var man ska skriva eftersom ett inlägg kan passa i flera olika avdelningar. Det blir då svårare att hitta det man söker efter.
    Alla vill skriva där det är många som tittar förbi eftersom annars får de ingen uppmärksamhet. Många vill ju gärna posta i allmänt hellre än långt ner i någon mystisk subavdelning 5 steg ner som ingen någonsin hittar till.
    När folk postar på fel ställe så får moderatorna ägna sig åt städjobb istället för viktigare aktiviteter.

Personligen så använder jag aldrig avdelningarna och klickar mig ner i strukturen. Söker jag något så använder jag sökfunktionen.
    Jag läser så gott som alltid igenom alla rubriker för alla inlägg som görs genom den eminenta funktionen new posts: Senaste inläggen | Swedroid forum - Nordens största Android-community och sen markerar jag allt som läst med "Mark fourms read". Är det något som intresserar mig så lägger jag en watch på det inlägget.
    Det är bara om jag varit borta flera dagar från forumet som jag missar något för det har då kommit för många inlägg för att jag ska hinna med alla.

bernard och katho gillar detta.
  6. flipp

Mottagna gillanden:
    8 739
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Köper detta. Men ett minimum borde åtminstone vara separata trådar för olika lurar. En bra grej jag sett att man kör med på forumen på Новости мира мобильных устройств är en länklista till särskilt intressanta inlägg i trådens första post. På så vis kan man snabbt hitta till rätt poster i långa trådar. Dock kräver detta förstås en hel del jobb av moderatorerna.

bernard gillar detta.
  7. flipp

Mottagna gillanden:
    8 739
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    bernard gillar detta.